Toyota Avensis Verso: Avensis verso ECU update?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: vvti 2.0

Wie weet of de ECU van mijn avensis verso te herprogrammeren is?

de ECU geeft een P0420 storing en als ik naar de dealer ga, roepen ze dat en de katalysator en de ECU moet worden vervangen, a 2000 euro o.i.d.

Nou dat vind ik toch wat te gortig en ben nu zelf ook op onderzoek gegaan. Ik heb zelf een OBD analyzer aangeschaft en
zie dat het voltage van de lambdasensor sensor 1 bank 1 veel te hoog is. stationair is 3.0V en bij een beetje gas geven schiet hij naar het maximum van 7.995V.
Waardes van rond 0.1 - 0.9V zijn normale waarden.

Deze lambda sensor zit in het spruitstuk, dus nog voor de katalysator. De bewering van de toyota dealer dat de katalysator vervangen moet worden geloof ik daarom niet, het probleem zit immers voor de kat. De kat werkt volgens mij gewoon goed, want de andere lambda sensor (die achter de kat zit) geeft een mooie constante waarde van 0.7v.

Ik heb inmiddels de lambdasensor in het spruitstuk vervangen (door een originele), maar dit heeft niet geholpen, weer meet ik 3.0 stationair en 7,995V bij gasgeven. De vorige lambdasensor was dus ook al goed en het probleem zit ergens anders. Dus de fout zit ergens anders, waarschijnlijk in de ECU?

Ik weet dat de ECU van de gewone avensis wel te updaten is, maar de ECU van de avensis verso schijnt dat niet te zijn? Dus ik moet een nieuwe ECU kopen?
Wat is dat voor belachelijks, bij elke auto kan tegenwoordig toch de software ge-update worden?

Ik heb trouwens nog meer meldingen op de OBD analyzer:

P0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input
P0113 Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit High
P0420 Catalyst System Efficiency Below Treshold
P0420* [Pending]
P2138

De luchtmassameter is nog niet gereinigd, maar ziet er op het eerste gezicht schoon uit.

Als iemand nog tips heeft, dan hou ik me van harte aanbevolen.

foppe2

Geplaatst door foppe2 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt erop dat de lambda sensor voor de kat een breedband sonde is. Die geven andere waardes af dan jij verwacht.
Staat er nog iets bij die de waarde van de lambda sonde als je uitleest (volgende/vorige regel)? Short term fuel trim (STFT) of Equivalence Ratio?
Wat is het nummer van de pid die het voltage geeft van de bewuste lambdasonde?
Wat voor luchtmassa lees je uit? En welke Inlaat lucht temperatuur?

foppe2 (0), 13 jaar geleden

ja, er staat inderdaad equivalence ratio. en dan 0.999 geloof ik. Maar die verandert ook wel een beetje. De auto loopt prima en ik vind hem best zuinig. bij 90 haal ik de 1 op 20 gemakkelijk.

Ik weet niet wat je met PID bedoeld. Of bedoel je sensor 1 bank 1 misschien?
Ik ga nu de luchtmassa even meten.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

Die equivalence ratio is inderdaad 0.999 bij gasgeven gaat ie naar de 0.950. De spanning van de lambdasensor loopt dan wel tegen zijn maximum van 7.995V.

De "Air Flow Rate (MAF sensor)" schommelt bij stationair rond de 2.2 g/s, bij 2500 omw/min zit het zo rond de 7.5 g/s. Zijn dat goede waarden?
Oh ja ook nog de inlaat lucht temperatuur. Volgens mij was die 23 graden iets aan de hoge kant, maar op zich niet schokkend.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Wat ben je nu eigenlijk aan het doen dan?.
Je hebt een diagnose,vervolgens ga je dingen zitten vervangen die niet kapot zijn.
Dat die lambda tegen zijn max aan zit zegt iets over het mengsel.
Stel dat je ECU kapot is en daardoor de gegevens anders interpreteerd en daardoor de lambdasonde's de boel proberen te corrigeren.
Wat niet helpt omdat je kat ook niet goed meer is,waarschijnlijk is dit vervolg schade die misschien wel uit je ECU komt.
Nu kun jij van alles gaan meten en vervangen met als gevolg dat je ook een hoop geld kwijt bent en uiteindelijk alsnog de kat en de ECU moet vervangen.
En met een 2.0 vvti 1 op 20 geloof ik al sowieso niks van,die halen hooguit 1 op 12,13,hooguit!.
Een verbruik van 1 op 9/10 ligt meer voor de hand.
En een ECU die kapot is daar valt niks meer aan te updaten.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

PID is de naam van een dataeenheid bij EOBD en OBD2. Voor een lijst zie: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Luchtmassawaardes lijken mij erg aan de lage kant, maar kun je ook zien aan de "Long Term Fuel Trim".
Als die oploopt naar positief is het mengsel te arm en wordt het gecorrigeerd door de lambdasondes.
Klinkt wel alsof deze motor erg arm loopt. Oorzaak misschien luchtmassameter defect of een lek in het inlaatsysteem.

Een wideband lambdasonde werkt niet met voltages. Het signaal dat afgegeven wordt is in miliamperes.
De omrekening van miliamperes naar een voltage gebeurt in de motorcomputer. Of die omrekening nog goed is? Geen idee, dat kan de reden voor vervanging zijn. Er is geen standaard voor die omrekening en ik heb al verschillende waardes voor lambda 1 gezien.
Lucht temperatuur klopt wel aardig. Is meestal iets hoger dan de omgevingslucht.

Stationair meting van de kat zegt ook niet veel. Eigenlijk moet je zo'n 80 tot 100 gaan rijden en dan naar de 2e lambdasonde kijken.
Op dit moment heeft dat weinig nut, met al die foutcodes en een verkeerd mengsel.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

Ik heb nu weer een stuk gereden, ongeveer 10km. Misschien heb ik het verbruik iets overdreven, bij 75km is het 1:21 en bij 90km is het 1:17 (In de hoogste versnelling en met de cruise control aan). Average geeft de computer 1:11 aan.

Volgens mij is het verbruik prima. Misschien is het een tikkeltje aan de arme kant, maar de motor loopt verder als een zonnetje. Alle power is aanwezig, hij trekt goed pingelt niet, slaat nooit af. Mijn caravan lacht ie om, die sleurt ie zo mee.

Ik heb de short term en de long term nu ook gemeten. de longterm begint bij het starten met +2.3%. Als ik vol gas geef en flink doortrek, zakt hij naar de +0.8%. Ik heb hem ook wel eens op 0.0% gekregen. Bij rustig rijden rond de 50km gaat de longterm zo rond de +1.6% a +2%.
Overwegend tijdens rijden lijkt bij de long term +1.6% het gemiddelde te zijn.

De short term ligt ook zo rond de +1% a +2%. Bij flink trekken en gas loslaten heb ik uitschieters van +9% gezien, maar ook heel even -8%.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de tips oldford, ik vind het erg leuk om wat meer inzicht hierin te krijgen.

Omdat ik ergens gelezen heb dat het soms loont om de luchtmassameter te reinigen, heb ik dat nu toch maar gedaan. Met contactcleaner natuurlijk.
De waarden zijn gelijk gebleven (2.3 en 7.0g/s), maar dat was in stilstand. Bij 50km/u is dit veel hoger, ca. 25g/s en bij volgas optrekken wordt het zelfs 50 g/s tot 80 g/s. Dit zijn betere waardes toch?

Kan ik nog iets anders proberen, kan ik bijv. nog zien of de kat nog goed werkt?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

80g/s luchtmassa is nodig voor ongeveer 72Kw (99pk). Deze motor zal wel wat meer leveren.
Of je zat nog niet bij het toerental van het maximum vermogen.

Long term fuel trim ziet er aardig uit. Short term mag zo veel schommelen, niet echt schokkend.
Dat zou inhouden dat de luchtmassa meter klopt en er geen lekkages zijn.
Dan blijft de vraag waar die P0102 en P0113 vandaan komen. Of wel een keer de stekker losgetrokken met contact aan of bedradings/stekker probleem.
Hou je de P2138 over. Dat is Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "D"/"E" Voltage Correlation
1 van beide sensors (of alle 2) geven een incorrect signaal. Maar welke nu D en E zijn weet ik niet.

Kat moet je testen bij zo'n 80 tot 100 km/uur. Dan de lambdasondes loggen. 2e sonde mag niet pendelen.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

die 99pk klopt wel ongeveer. Hij heeft 150pk en trok flink goed door, maar niet helemaal tot aan de top.

Die P0102, P0113 en P2138 had ik denk ik 3 maanden geleden. Na een reset komen ze niet meer terug, gisteravond had ik alleen de p0420 nog over. De P2138 kan ik trouwens verklaren omdat ik er een elektronische cruise control heb gemonteerd en de stekker van de potmeter van het gaspedaal los heb moeten halen. daar zullen alledrie de foutmeldingen wel vandaan komen.
De waarde van the throttle position in de OBD analyzer lijkt mij goed te zijn.

De 2e lambdasonde varieert wel flink bij 80km, ik dacht zelfs tussen 0.1 en 0.7V. Dat betekent dus dat de kat aan zijn eind is neem ik aan?


En dan nog even over de ECU ik weet dat de eerste serie van Avensis verso een probleem hadden met de ECU. Het heeft te maken met dat er te gevoelig wordt gemeten aan de lambda sondes. Hier is ook een service bulletin voor uitgegeven: http://rav4faq.kerkerinck.de/allgemeinei...
In deze bulletin kun je lezen dat Toyota een software update heeft uitgevoerd op de ECU om het probleem op te lossen.

Volgens mij heb ik geen nieuwe ECU nodig want ik heb juist een van de laatste serie avensis verso. Mijn ECU heeft typenr: 89661-44402 (en dan nog iets met type 3). Dit type ECU is de laatste serie, m.a.w. ik zou niet het gevoeligheid probleem moeten hebben.

Hiervan uitgaande heb ik geen nieuwe ECU nodig, tenzij hij defect is natuurlijk. Ik blijf het raar vinden dat de 1e lambdasonde tegen zijn max loopt.

Wat ik ook weet is dat de 1e serie katalysatoren, niet goed waren. Deze gingen allemaal stuk en de nieuwere kats hebben een verzwaard raster o.i.d. Die zou ik toch inmiddels ook gemonteerd moeten hebben zou je denken....

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de 2e lambdasonde flink varieert dan is dat wel einde kat. Dat varieren is het teken voor de ecu om P0420 te zetten.
Raar dat de 1e lambdasonde tegen het max aanloopt? Misschien wel, maar dat is een keuze in de hardware van de fabrikant. Andere merken gebruiken een andere manier van omzetten voor het signaal van de lambdasonde en dan heb je een breder gebied waarin gemeten wordt.
Blijft de vraag over waarom de kat overleden is. Er is niet echt een duidelijke reden op dit moment.

Voor de zekerheid zou ik een keer een volgas run doen tot aan de toerental begrenzing.
Daar dan het maxiumum aan luchtmassa uitzoeken. Moet je toch minimaal 120g/s halen.
Ook even beide lambdasondes meeloggen. Bij volgas moet de 1e denk ik onder die 3 volt gaan en de 2e moet boven de 0,6 blijven.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

Hallo oldford,

Ik heb de meting gedaan, de volgende waarden gemeten:
LMM : 123 g/s
sensor 1 bank 1 : (volgas) 1,562V (bij gas los 7,995V) (stationair 3,0V)
sensor 2 bank 1 : (volgas) 0,935V (bij gas los 0,000V) (stationair 0,7V)

Volgas zijn de waardes tot net aan de toerenbegrenzing.

Conclusie LMM is prima Sensor 1 Bank 1 lijkt mij uiteindelijk toch een redelijk goed bereik te hebben. Alleen van sensor 2 weet ik het niet.... is de kat nu wel of niet aan vervanging toe...

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Volgas lijkt het mengsel dus behoorlijk rijk (in ieder geval rijk genoeg). LMM geeft een verwachte waarde aan, die is dus goed.
Sensor 1 gaat behoorlijk naar beneden en sensor 2 geeft een zuurstofgebrek aan (zoals het hoort).
Bij gas los wordt de inspuiting van brandstof gestopt (en dus ook de verbranding) en heb je een hoop zuurstof in de uitlaat.
Dat zie je dan op de sensoren die naar de maximale uitslag gaan (8V voor sensor 1 en 0V voor sensor 2).

Computer meet effecientie van de kat niet bij stationair en licht belast verhoogd toerental, maar alleen onder belasting.
Dan pendelt de 2e sonde zoals je eerder meldde, dus de kat is op sterven na dood.

Ben eigenlijk benieuwd naar de "Equivalence ratio" als de 1e sensor 1,5V af geeft. Kun je wat stapjes posten? 1,5 en 2.0 en 2,5 bijvoorbeeld.

Wat betreft de foutcodes: Je zet iedereen wel op het verkeerde been.
In de eerste post meld je: "Ik heb trouwens nog meer meldingen op de OBD analyzer" en dan volgt een lijst foutcodes.
Wat later meldt je dan dat die codes er 3 maanden geleden inzaten en na wissen niet meer terug kwamen.
Had beter geweest om dat er gelijk bij te zetten.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

Klopt, sorry hiervoor. dat had ik iets zorgvuldiger moeten doen. Die codes heb ik uit een tekst bestandje van een oude meting gevist.
Pas later realiseerde ik me dat die foutcodes verdwenen waren. Met jouw uitleg snap ik dat dat waarschijnlijk het inbouwen van de cruiscontrol waarschijnlijk de oorzaak is geweest.

Kijk dat pendelen bedoelde ik met de waardes van 0.935 naar 0V. Dat is dus geen pendelen. als ik vanuit stationair volgas geef, dan begint hij met ong. 0,7V dan 0,83V, en loopt verder op tot aan 0,935V. Ho kun je dit nu het beste meten?

Ik zal nu eerst de equivalence ratio meten.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

Hier zijn de waarden van de equivalence ratio:
3.1V 0,952 (stationair)
2.5V 0,89
2.0V 0,866
1.5V 0,823

Ik heb sensor 2 nog eens gemeten. Als ik 90km op de cruise control rijd, dan pendelt sensor2 tussen 0.4V en 0.8V. Tja is dat nu dat de kat stuk is, of is dat gewoon de regeling van de cruise control (dat ie even onmerkbaar net wat gas mindert)...

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij 90 km/u op de cruise control heeft het regelen van de snelheid (nagenoeg) geen invloed op de 2e lambda sonde.
Zolang de 1e lambdasonde daar pendelt moet de kat het gewoon doen. Anders zou iedereen de foutcode P0420 krijgen terwijl er niets aan de hand is.
Beetje hetzelfde als bij stationair, daar wordt ook geregeld al is dat bijna niet te zien of te horen. Daar blijft je 2e sonde wel op 0,7 volt staan.

Wil je de cruise control uitsluiten moet je gewoon zelf gas geven.
Of wel met 2 man rijden, 1 rijden en 1 kijken, dan wel loggen in een bestand en achteraf kijken.

Gezien het feit dat de ecu de code P0420 zet ben ik bang dat de kat aan zijn einde komt/is.
Je kunt proberen of je nog door de APK keuring komt en als je dan kunt leven met een brandend lampje kun je de aanschaf van een nieuwe kat nog wat uitstellen. Onbelast 3000 rpm en dan naar de 2e sonde kijken. Is die constant 0,7 dan lukt het misschien.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

Ja, ik denk dat ik er toch aan moet geloven. Stel dat ik het deze APK wel red, dan is het wel de volgende APK. Die is pas in maart volgend jaar, dus tot dan heb ik de tijd nog om de katalysator te laten vervangen.

Die equivalence ratio geeft ook aan dat het mengsel wat rijker is bij volgas zeker.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja dat klopt. Zie het als een lambda getal.
Aangezien het voltage verschild bij verschillende leveranciers van ecu's, maar de equivalence ratio een vaststaand gegeven is, kijk ik daar naar.
Zo is bij VW en Opel het voltage bij lambda 1 rond de 1,5 volt, bij jou is 1,5 volt behoorlijk rijk.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

ja, begrijp het. 0,999 is het ideale mengsel erboven is arm, eronder is rijk.

Heel erg bedankt voor je hulp, ik heb nu veel geleerd hoe ik de obd gegevens moet interpreteren, anderen zullen hier ook vast baat bij hebben.
Ik ga er voorlopig vanuit dat de ECU nog gewoon goed is (ben er nog niet helemaal gerust over). zodra er een nieuwe kat is gemonteerd meld ik de resultaten.

foppe2 (0), 13 jaar geleden

Hallo,
Hier ben ik weer. Ik heb nu eindelijk net een nieuwe spruitstuk (met katalysator) gemonteerd.

Ook heb ik een rondje gereden met de OBD analyzer aangesloten en de cruisecontrol op ca 120km/u
De 2e sensor varieert bijna niet meer, hij blijft zo een halve minuut op 0,835V staan en dan weer een tijdje op 0,820V of 0,800V.
Daarmee lijkt mij het probleem opgelost, nu alleen afwachten of de P0420 foutcode nu wel wegblijft.

Nog bedankt oldford voor je hulp!

gr,
Foppe

avver2 (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Ik heb dezelfde P0420, die af en toe de kop opsteekt bij mijn Avensis Verso 2.0 uit 2003. Een paar weken geleden was 'ie er weer. De keer daarvoor was vorig jaar zomer, bijna een jaar daarvoor dus. Wat speurwerk bracht me hier.

Mijn (tijdelijke?) oplossing voor het probleem is het losgooien van de accuklem, voor een minuutje of zo. Daarna is de storing weg en komt deze niet terug. Laatst had ik de code bij de garage laten resetten en toen kwam hij binnen een uur terug.

Een verklaring heb ik er niet voor, maar ik vermoed dat het met de brandstof te maken heeft. Normaal tank ik altijd BP Ultimate (98 octaan), maar vlak voor de storing had mijn vrouw er supermarkt E95 ingegooid. Dit was ook het geval bij die storing een jaar geleden, toen we bij een Duits tankstation ook E95 hadden getankt. Zou het kunnen dat het probleem uitblijft doordat het losgooien van de accu ervoor zorgt dat de ECU zich opnieuw gaat afstellen?

Voorlopig ben ik er weer van af, dus ik wilde dit andere eigenaren niet onthouden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.