Ik rijd een toyota iq uit 2009. Sinds een paar maanden verbruikt hij met rustig optrekken en gas bijgeven aanzienlijk meer brandstof. Onder de 2000 toeren trekt hij op als dat hij in een te hoge versnelling zit. Rijd hij bijvoorbeeld gelijkmatig 60 km p/u dan is het verbruik normaal.
Verschillende monteurs zijn er al mee bezig geweest maar niemand schijnt het probleem te kunnen vinden dus vandaar mijn oproepje hier.
Inmiddels nieuwe bougies, egr klep gereinigd en verschillende schoonmaak middeltjes in mijn tank gedaan.
Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er verschil in deze situatie bij koud of warme motor ?
Zijn de diverse sensoren die de motor aansturing regelen al eens gecontroleerd op juiste waarden , met name de water en luchttemp. sensoren ?
is de olie soms ververst en zit er nu dikkere olie in? ik zou 5w30 proberen. vorst/nat weer? bandenspanning in orde? leg bij thuiskomst een groot stuk karton onder de hele auto, misschien lekt er iets. https://www.carsdirect.com/car-buying/8-...
5 jaar
Dank voor je reactie, olie is ververst maar met dezelfde olie, bandenspanning is goed en er lekt niets, dit is allemaal al nagekeken. Bij uitlezen komt er ook niks naar voren.
5 jaar
Geen verschil tussen warme of koude motor. Ik neem aan dat met uitlezen proplemen met de sensoren wel naar voren zouden komen lijkt me maar ik ben een leek wat dat betreft.
5 jaar
Nee sensoren dienen apart uit gelezen te worden, eventueel een 4 gas meting laten doen , als die niet goed is heb je ook een indicatie dat er iets mis is.
Heel erg bedankt voor je reactie, ik ga hier zeker mee aan slag! Hoop dat er wat uitkomt.
5 jaar
Even uitgezocht maar die test word gedaan bij de apk. Auto is vorige week gekeurd dus daar is verder niks uitgekomen. .... nog andere ideeen? Ik hoor het graag!
5 jaar
Waar ik heel nieuwsgierig naar ben,hoe heb je het verschillend gebruik bij diverse rijstijlen kunnen meten.
Ferry
5 jaar
O.a in autoweek is dit euvel al veelvuldig besproken. Meer eigenaren zijn ontevreden over het in hun ogen hoge verbruik.
Veel discussies geen oplossing....
Grt. Paul
De auto heeft nooit eerder in tien jaar zoveel verbruikt, altijd keurig gemiddeld 1 op 20/22. Dit probleem is pas sinds een paar maanden in combinatie met het vreemde gedrag onder de 2000 toeren.
Bovendien bij gelijkmatig rijden is het verbruik normaal alleen bij optrekken, en gas bijgeven schiet het verbruik omhoog waardoor het gemiddelde verbruik dus omhoog gaat.
5 jaar
Ferry in de auto zit een teller die het verbruik afleest
5 jaar
Ik ga in beginsel met verbruik niet van metertjes uit.Juiste manier van verbruik berekenen is aftanken ,een aantal km,s rijden en dan weer aftanken.Metertjes in auto,s zijn er om enigszins de stand te bepalen zoals benzine ,temperatuur,oliedruk, dynamo etc.
Dit zijn geen metertjes uit een Boeing 747 en dus van een heel andere kwaliteit.
Ferry
5 jaar
Ik doe ook niks uit op die zaligmakende metertjes.
Gemiddelde verbruik = Tank volgooien tot de volgende tankbeurt en de gereden km delen door het aantal getankte liters.
Dat is feitelijk het echte verbruik, zelfs dat kan schommelen.
Grt. Paul
Het verbruik wat de metertjes aangeeft wijkt nogal af met dat van een aantal weken geleden, samen met het vreemde trekken onder de 2000 toeren geeft mij aan dat er wat mis is.
Mijn vraag is dus niet OF er iets mis is maar WAT er mis is.
Iemand nog een idee waarnaar gekeken zou kunnen worden?
5 jaar
Dat het verbruik van de metertjes afwijkt van een aantal weken geleden zegt mij zoals ik al heb aangegeven niets.Dat hij onder de 2000 toeren niet goed trekt is wel een gegeven.
Heb je hem al bij de dealer laten uit lezen. Bij de APK gebeurt dat niet.
Ferry
5 jaar
Zie bericht van 13-3.
[quote=Connie900]Even uitgezocht maar die test word gedaan bij de apk. Auto is vorige week gekeurd dus daar is verder niks uitgekomen. .... nog andere ideeen? Ik hoor het graag![/quote]
Ik moet je teleur stellen. Voor een auto uit 2009 gelden de volgende stappen:
1. Uitlezen met EOBD. Zijn daar geen foutcodes aanwezig en zijn alle readiness testen uitgevoerd dan wordt punt 2 overgeslagen.
2. Alleen indien er met uitlezen iets niet goed is wordt een 4-gas test gedaan.
Zie: https://handboek.rdw.nl/-/media/handboek...
Ofwel er werden geen foutcodes uitgelezen en dan is er geen 4-gas test gedaan,
Danwel er waren foutcodes, maar de 4-gas test was wel goed.
Overigens kunnen er meer foutcodes aanwezig zijn dan diegene die met EOBD uitgelezen worden.
Daar heb je dan inderdaad dealer (of gelijkwaardige) apparatuur voor nodig.
Wij hebben 2 IQ’s gehad. De eerste uit 2009 de 2e uit 2012. De 2009 versie had bij ons een soort gelijk probleem. Onder de 2000 toeren reed hij niet lekker en was de trekkracht ook ver beneden de maat. Pas boven de 2000/2500 ging het iets beter. De dealer kon in eerste instantie niets vinden, maar omdat het probleem echt irritant werd en het verbruik ook niet meer je van het was zijn ze verder gaan zoeken. Via een tip van deze site was er voor ons probleem zelfs een Toyota tech.Bulletin. Wat blijkt, bij de versies tussen 2009 en 2011 gaan de uitlaatgassen retour via retour voor de katalysator. Hierdoor raakt er het een en ander verstopt en hebben ze de hele egr met alles wat daar aan vast zit gereinigd. Bij ons was dit absoluut de oorzaak. Bij de iq’s uit 2012 en later zit de retour na de katalysator en komt het probleem niet meer voor.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota IQ of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar