Hoi, mijn celica heeft sinds een tijdje opeens een heel Dof hard vreemd geluid bij het gas intrappen, ook wil hij niet echt snelheid maken, zelfs in de tweede versnelling niet vooruit te branden. Snelheid lijkt steeds minder te worden elke week..
Bij gas intrappen dus een heel hard Dof geluid wat niet uit het uitlaat systeem komt, die heb ik nagekeken, ook de uitlaat heeft genoeg druk, zelfs zoveel druk komt eruit dat ik daar ook aan twijfel of dat wel zo hoort...
Vreemd genoeg is dat geluid er ook alleen maar als je rijdt, en dus niet met gasgeven als hij stil staat in de vrij
Iemand een idee wat dit kan zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je met te weinig smeerolie gereden???
Daarnaast kan het ook meevallen, Staat de ontsteking misschien veel te laat?? of is zelfs de distributie van slag geraakt??
Nee altijd olie genoeg, want hij verbruikt nauwelijks wat.
Mar onsteking verkeerd verklaart dit ook het rare geluid dan ?
En kan ik als leek zelf die onsteking goed zetten door die stroomverdeler te draaien ? Zijn hier mischien nog truukjes voor zonder speciaal gereedshap ?
12 jaar
Een wagen die niet vooruit te branden is daar moet je niet mee blijven rijden . Het lijkt mij de klank van een flexibel stuk van de uitlaat . Motoren bewegen in de rubbers dus kan dat deel lek . Alleen dat verklaart het inhouden niet . Laat er door een terzake kundige even mee rijden . Verstopte dempers kan ook nog.
Succes.
Nee klopt, nou heb ik trouwens zonet even die plaat wat gedraaid waar zeg maar de verdeler opzit.
Die kon ik beide zeiden een centimer of 1,5 opdraaien, en zo heb ik op alle standen even een stukje gereden, daar is het een beetje beter door geworden door hem naar rechts te draaien wat betrefd optrekken
Alleen nou kan hij jammer genoeg niet verder, moet hij er dan uit ofzo ???
Naar links draaien verloor hij alleen maar meer trekkracht, en nou naar rechts loopt de auto soepeller, er komt dan ook niet meer zo'n gigantische druk uit de uitlaat...
12 jaar
Aan de ontsteking draaien lijkt mij niet juist . De ontsteking heeft al jaren geen slijtende delen meer. Hooguit een gescheurd vervroegings membraam. Als deze er al of nog op zit .Als de ontsteking nu zo vroeg staat dat er pingelen op treedt heb je zo een gat in een zuiger en ben je helemaal uit gereden. Gewoon het onstekingshuis weer op de oude stand zetten.
Groeten.
Heb je backfire gehad? Dan zit mogelijk de klep van je luchtmassameter vast. Deze zit net na je filterhuis. Als je de rubber inlaatbuis losmaakt kun je hem zien zitten.
Ik heb dit gehad bij een carina 2 2.0 gli (3sfe) op gas uit 1990. Verschijnselen lijken erg op wat jij beschrijft.
michiel
12 jaar
Als draaien aan de ontsteking een positief effect heefy?? denk ik aan de distributie. Ik denk dat het versyandig is de timing te " LATEN" controleren. Ook denk ik dat dan de oorzaak van het geluid ook in de distributie te vinden is.
Hallo, ok dus aan de onsteking draaien is niet slim heb ik wel door, er is mij altijd verteld dat je hiermee het onstekingtijdstip afsteld, dat is dus niet get geval zo te zien ?
Klep luchtmassameter ? Heb ik die wel ? heb een sportfilter erop en er zit niks tussen met een klep..behalve gasklephuis
Ik zal die Distriebutie even na laten kijken dan!
Bedankt
12 jaar
Heel goed begrepen !! Je stelt daarmee wel de ontsteking maar die stond al goed . Als blijkt met b.h.v. een time-lamp dat de timing niet juist is DAN naar de oorzaak zoeken.
Als de rotor onder de verdeelkap Krachteloos heen en weer bewogen kan worden KUNNEN gebroken veertjes van de vervroeger een oorzaak zijn . (indien aanwezig ) !
Succes.
Nee rotor is geen beweging in te krijgen, niet draaiend en ook niet heen en weer.
Maar waarom stond de onsteking dan goed ? die moet tog zowieso om de paar duizend kilometer bijgesteld worden ?
Tiss een auto uit 1990
Sinds ik de auto heb is er in ieder geval 20.000 mee gereden, maar nog nooit is in die tijd onsteking afgesteld. Wel reed hij tijdje geleden nog perfect en bloedsnel, toen net de Rotor, verdeelkap, bougiekabels en bougies vervangen waren...
12 jaar
Vroeger met contact punten was er slijtage aan de nok ervan. daardoor ging de ontsteking steeds later staan. Tegenwoordig wordt eigenlijk altijd het tijdstip electronisch geregeld. Als op de stroomverdeler bouten de bougie kabels nog andere electrische bedrading is aan gesloten?? is ipv contactpunten een halgever geplaatst.
De centrifugaal en de vacuum vervroeging zijn dan mechanisch.
[quote=Michiel7811]Heb je backfire gehad? Dan zit mogelijk de klep van je luchtmassameter vast. Deze zit net na je filterhuis. Als je de rubber inlaatbuis losmaakt kun je hem zien zitten.
Ik heb dit gehad bij een carina 2 2.0 gli (3sfe) op gas uit 1990. Verschijnselen lijken erg op wat jij beschrijft.
michiel[/quote]
Een celica uit 1990 heeft geen luchtmassameter !!
Als het de distributie is, valt dat dan te zien, of is daar een truukje voor om dat ruigweg een beetje in te schatten ?
En als ik nou zo'n lamp leen is het dan simpel om te kijken of de timing van onsteking goed staat ?
12 jaar
Die timing is makkelijk te controleren als je weet waar je moet kijken .
Bij veel japanners staat op een plaatje bij de motor wat de afstelgegevens zijn.!
Groeten.
Als je ervan uit gaat dat de riem versprongen is klopt voorgaande, maarer kan een tandwiel tov een as verschoven zijn,
[quote=cor van jaarsveld]Als je ervan uit gaat dat de riem versprongen is klopt voorgaande, maarer kan een tandwiel tov een as verschoven zijn,[/quote]
Komt weinig voor want er zit een spie tussen as en tandwiel .
Ok waar moet ik opletten dan als ik de timing van de distibutieriem nakijk ?
Moet ik letten op de merktekens ?, heb ik hiervoor nog speciaal gereedschap nodig, gradenboog ?, moet hiervoor ook kleppendeksel eraf of hoeft dat niet ?
12 jaar
Kleppendeksel hoeft er niet van af .
Je moet de dynamo lossen multiriem eraf .
Afhankelijk van het type kan er ook nog een riem voor de stuurbekrachtging op zitten .
Bovenste distributiekap eraf en aan de krukas poelie draaien totdat deze gelijk met het merkteken van de distributiedeksel staat tergelijkertijd kijken of ie boven ook gelijk staat .
Dan kun je de krukas poelie eraf schroeven. ( gaat het makkelijkst met luchtsleutel )
En dan haal je het onderste distributie deksel eraf .
Nu kun je de tandriem vervangen neem ook de rollen mee ga hier niet op beknibbelen je kunt wel een goede riem hebben maar met slechte rollen gaat het alsnog mis .
Je kunt op gates.automaster.com kijken voor de stand van de merktekens.
Klein klusje een uurtje werk .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar