Toyota Corolla Verso 2006: Compressie motor verschillen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 95

Hoi,

Ik heb met een goedkope compressiemeter zelf de compressie gemeten van mijn KOUDE motor (omdat ik problemen heb met een trillende motor als hij koud is) en er zijn best wel verschillen, hoewel de waarden niet dramatisch laag zijn. Tenminste als wat ik las online klopt, dat 6 bar de probleemgrens is.

cilinder 1: 10,5 bar
cilinder 2: 14 bar
cilinder 3: 14 bar
cilinder 4: 9,5 bar

Is dit een groot probleem? De motor trilt dus een beetje stationair, maar als hij warm is merk ik niets meer, hij trekt ook goed en trilt niet bij hogere toerentallen.

Misschien heeft iemand een tip wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn, en of ik nog iets kan doen om dit te veranderen zonder dat de motor uit elkaar moet?

Of is het wellicht normaal dat cilinder 1 en 4 een lagere waarde hebben?

Ik heb iedere cilinder 2x gemeten en de waarde was steeds hetzelfde, gemeten door de startmotor een paar keer automatisch te laten draaien totdat hij stopt (de verso heeft een startknop en probeert ongeveer 5 seconden de motor aan te krijgen)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

thedudenl

Geplaatst door thedudenl (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (965) PRO, 1 jaar geleden

Oké 2x 14 en 2 ruim lager kan wel degelijk de onregelmatige loop veroorzaken.
Meet de compressie nu ook eens warm .

thedudenl (0), 1 jaar geleden

Hoi,

Warm was ietsje anders:

cilinder 1: 11 bar
cilinder 2: 12 bar
cilinder 3: 12,5 bar
cilinder 4: 9,5 bar

Ik heb ook de bobines dit keer meteen vervangen, die had ik nog liggen, hij liep wel lekker daarna warm. Eens kijken wat dat koud doet.

Marcel

    PS: Is er iets dat je kunt doen om dat onregelmatige lopen koud te veranderen zonder hem open te maken, ik denk dan aan bv de motor reinigen met een of ander middel? Is dat verschil trouwens gewoon een beetje onevenredige slijtage of een indicatie dat er iets echt mis is met 1 en 4? - thedudenl (0), 1 jaar geleden

kaleido 1 (965) PRO, 1 jaar geleden

4 blijft achter , je zou een lektest kunnen doen om te kijken waar het verlies blijft.
Tevens kunnen de klepzittingen in de kop gezakt zijn , is zo 123 geen antwoord te geven of het simpel is op te lossen.

thedudenl (0), 1 jaar geleden

Hi, De garage heeft hem helemaal nagekeken en kon verder niets geks ontdekken, volgens hen was het compressieverschil echter geen enkele reden om zorgen te maken bij een motor die 2 ton gelopen heeft...pas onder de 7 bar zou je in de probleemzone komen en het onregelmatig lopen zou daar niet door kunnen komen. Vreemd dat de meningen hierover zo uiteen lopen dan. Ik zie zo'n lektest setje wel staan online maar ik heb ook geen compressor, bovendien lijkt het me toch logisch dat als de compressie niet optimaal is, bv 9,5 bar ipv 14 bar dat dan die 9,5 bar cilinder ergens lekt? Maar hoe weet je dan of het kleppen zijn of juist bij het karter etc?

harry4203 (315) PRO, 1 jaar geleden

Dat weet je nadat je een lektest hebt uitgevoerd met een beetje geluk. Is dat een monteur die zegt dat je onder de 7 bar pas problemen kunt verwachten??? of ben je bij een van de bekende fastfitters geweest? Ik wordt ook altijd een beetje nerveus bij de opmerking " de auto is helemaal nagekeken''. dat is veel hoor.🤔 Je kunt natuurlijk altijd eens een motorreiniger toevoegen voor de volgende olieverversing om te proberen.

kaleido 1 (965) PRO, 1 jaar geleden

Daar is de lektest voor , kost de wereld niet om dat te laten doen.

thedudenl (0), 1 jaar geleden

Thanks, is een lektest niet min of meer hetzelfde dan een compressietest? Je meet toch in beide gevallen hoe goed de cilinder de druk op kan bouwen en vasthouden? Of is het niet gezegd dat de cilinder met de laagste compressie om het meest lekt? Of komt daar dan ook uit wat er aan de hand is precies?

thedudenl (0), 1 jaar geleden

Tjah, ik vind het ook buitengewoon vreemd dat zelfs professionals er een compleet andere mening op nahouden. Het is de eigenaar van mijn garage waar ik altijd prima geholpen ben en die ook als enige meteen de juiste diagnose stelde toen ik vorig jaar met een tik vanuit het motorgedeelte aanklopte. De meeste andere garages en ook kwikfit inderdaad begonnen meteen over verbrande kleppen en dat het motorblok uit elkaar moest etc. en hij zei meteen dat het waarschijnlijk vanuit een lekkend uitlaatspruitstuk kwam, dat was ook de echte oorzaak.

thedudenl (0), 1 jaar geleden

PS Die motorreiniging wilde ik zeker nog gaan doen, hoewel ik hem vorig jaar ook al eens geflushed heb. Hoe liep toen ook heel slecht en sloeg zelfs af toevallig vaak bij het terugschakelen of op een rotonde. De oorzaak was toen echter een kortsluiting in een kabelboom van de LPG installatie waardoor waarschijnlijk bij het afremmen NET een draadje even aan het motorblok kwam.Ik bedenk me net wel dat misschien daardoor de cilinders 1 en 4 schade opgelopen zouden kunnen hebben?

check

Beste antwoord, geplaatst door thedudenl (0), 1 jaar geleden

Voor de geinteresseerden met een soortgelijk probleem, het waren de kleppen, de klepspeling aan de uitlaatkleppen was bij een aantal kleppen zelfs 0 , veel te strak dus. Nu loopt hij weer prima, geen motorschade dus gelukkig.

Bij LPG inbouwstation Pouls in Baarlo werd als enige gelijk de juiste diagnose gesteld nadat ik bij 2 garages hier in mijn eigen woonplaats naar de auto heb laten kijken en geld uitgegeven heb en zelf ook al het nodige van de standaard zaken had geprobeerd hierboven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.