Hoi,
Mijn Corolla Verso 1.8 (automaat) uit 2006 op LPG (dit probleem is echter ook op benzine) heeft sinds kort een onregelmatig stationair toerental en de motor schokt een beetje (alleen stationair!), bijna alsof hij op 3 cilinders loopt. Ik zal de troubleshooting feitjes even op een rij zetten, misschien heeft iemand nog een tip?
- Vooral direct na een koude start trilt de auto een beetje stationair (alsof hij op 3,5 cilinder loopt) en valt het toerental bij het automatisch terugschakelen van de MMT bak soms zo ver terug dat hij in een rotonde of bocht zelfs af kan slaan. Ook als ik stationair draai zie ik soms de toerenteller ietsje terug zakken.
- Hij rijdt verder prima als ik gas geef en op hogere snelheid merk je helemaal niets van een schokkende motor. Ook lijkt het probleem veel minder als de motor eenmaal warm is, bv op de terugweg van de supermarkt.
- Het probleem geeft geen foutcodes in de computer
Dingen die ik al gedaan heb:
- Gasklephuis schoongemaakt
- Bougies vervangen
- Diverse slangetjes vervangen die valse lucht zouden kunnen aanzuigen
- Met carborateurreiniger op valse lucht lekken gecheckt bij de LPG injectoren op het inlaatspruitstuk
- Luchtmassameter/luchttemp sensor schoon gemaakt
Tips zijn van harte welkom!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou eerst eens compressie meten.
Thanks, ik hoop dat dat het niet is maar dat is inderdaad wel een optie ja!
2 jaar
Wel koud
Bedankt heren!
Als de compressie in een van de cilinders niet meer goed is, is het dan wel te verklaren dat het probleem weg gaat als de motor warm is? Een monteur waarmee ik gisteren sprak zei namelijk dat als een cilinder niet lekker meer draait je dan altijd problemen hebt en niet alleen met koude motor?
Hij zei dat hij eerst eens de temperatuursensor zou uitwisselen.
Is dat trouwens snel en goedkoop, dat meten of is het lastig om de compressie te meten?
Marcel
2 jaar
Het kan heel goed dat er koud compressieverlies is, wat warm niet merkbaar is. temp -sensor is gewoon uit te lezen. Je kunt 2 dingen doen, diagnose stellen, dus compressie meten bv, of domweg delen vervangen. compressie meten is niet zoveel werk, inf even bij een garage zou ik zeggen.
Ga ik doen, ik heb ook nog een set reserve boubines liggen trouwens, zou het daar ook aan kunnen liggen nog denk je? Dan kan ik die er ook nog eerst gratis in zetten en kijken wat er gebeurt...
2 jaar
Ik zie trouwens dat zo'n setje om compressie te meten maar 15 euro kost , is dat niet een beter idee om het zelf te meten, dan heb ik meteen zo'n setje in huis voor later. Ik ben wel een knutselaar en vind het ook leuk om te doen, mits ik het zelf goed kan doen natuurlijk met zo'n simpel setje?
2 jaar
Tja, een nauwkeurige professionele compressietester kost enkele honderden euro's. de vraag is of je met die chinese rommel de eventuele afwijking ziet. bovendien moet je een meting even met zn tweeen doen.
Ik heb het toch maar besteld, dan zie ik in ieder geval of alle cilinders hetzelfde aangeven koud, je kunt de meter er op schroeven dus ik neem aan dat ik dan zelf kan starten...ik neem aan dat een verschil van 1% echt niet voor dergelijke problemen zorgt toch? Zo precies is een automotor nou ook weer niet... ;)
2 jaar
1 jaar
Voor de geinteresseerden met een soortgelijk probleem, het waren de kleppen, de klepspeling aan de uitlaatkleppen was bij een aantal kleppen zelfs 0 , veel te strak dus. Nu loopt hij weer prima, geen motorschade dus gelukkig.
Bij LPG inbouwstation Pouls in Baarlo werd als enige gelijk de juiste diagnose gesteld nadat ik bij 2 garages hier in mijn eigen woonplaats naar de auto heb laten kijken en geld uitgegeven heb en zelf ook al het nodige van de standaard zaken had geprobeerd hierboven.
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar