Toyota Carina E: Contactslot/schakelaar

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4A Fe 1 1.6

Geacht forum

Ik heb een rondje problemen met mijn doorgaans zo betrouwbare Carina E.

Vandaag wilde ik hem starten, bleven in de contactstand alle dashboardlampjes uit en in de startstand deed de startmotor niets. Ook hier geen stroom. Na enkele pogingen alles weer normaal.

Accu is vol en het ligt naar mijn idee niet aan de accupolen.

Sleutel heeft enige speling in het slot maar naar mijn idee niet abnormaal.

Waar zou ik het moeten zoeken ?

Doorrijden lijkt me gevaarlijk want de motor kan zomaar stilvallen tijdens de rit denk ik.

Bedankt alvast voor jullie reactie.

Jaap.

Geplaatst door

jaap1060 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kleine aanvulling.

accu zit er 6 jaar in.

toyota=dealer gebeld. kan schakelaar achter het contactslot zijn. komt nooit voor bij de Carina E

jaap1060 0

12 jaar

Kan contactslot zijn door slijtage .

Maar kan ook een slechte verbinding naar hoofdrelais zijn .

Het beste is meten dan weet je waar de schoen wringt .

daandc 0
badge

12 jaar

beste Daan,

bedankt voor je reactie. regelt het contactslot de spanning ? hoe meet ik de verbinding naat het relais en waar zit dat ? hij heeft vandaag verder niet geweigerd. kan de motor stilvallen tijdens de rit denk je ? bedankt jaap

jaap1060 0

12 jaar

Nee het contactslot regelt geen spanning alleen er zitten meerdere contacten in om 15+ 50 + en ontsteking in /uit te schakelen.

Je hoofdrelais zit in het kastje in motorcompartiment sluit eens een multimeter hier op aan pen 86 pen 85 en rommel dan eens aan je contactslot .

Als je meter wegvalt dan weet je zeker dat het in je contactslot zit .

Uitvallen kan altijd maar hoeft geen directe reden voor zorgen te zijn .

daandc 0
badge

12 jaar

Massa controleren. Heb opgemerkt na mijn probleem met een corolla dat bijna alles van een toyota afhankelijk is van een goeie massa.

Succes.

makoe 0

12 jaar

hallo maikel

ik heb de accupolen schoongemaakt en de bevestigingsbout waarmee de massakabel op de carosserie zit schoongemaakt. Die had enige lichte roestvorming. Bovendien alle 7 relais losgetrokken en weer geplaatst. Zagen er keurig uit. Kan ik nog meer doen ? Anders afwachten en doorrijden. De accu is al 6 jaar oud en loopt op zijn laatste benen. Kan dat nog invloed hebben?

bedankt voor je reactie jaap.

jaap1060 0

12 jaar

Hoi Jaap,

ik ben ook maar afhankelijk van de (echte) monteurs (wat ik niet ben) en deze advies had ik ook maar van hun gekregen. Ik zou je meer dan dat niet kunnen adviseren. Bij mijn probleem was het opgelost. Sorry

makoe 0

12 jaar

Ik gok ook op een slechte massa dus maak ook eens de massa verbinding tussen motor en carosserie proper!

ovi 0

12 jaar

Gokken is brokken en meten is weten .

Ik weet niet of je handig bent met een multimeter en de v4 meting kan uitvoeren .

Anders een een paar proeflampjes plaatsen op bijv startmotor en op het hoofdrelais 86 en 85 .

Dan kun op het moment van storing conclusies gaan trekken .

Bijv wel spanning op grote plus kabel maar niet op hoofdrelais , dan komt er geen voeding bijv uit contactslot (bijv slijtage) of gaat het voor het contactslot (voeding 30+) al mis .

Maar daarin tegen is hier de voeding wel aanwezig .

Geen spanning op je startmotorrelais kan voortkomen oorzaak hebben slecht contactslot

Uiteraart zijn de genoemde massapunten ook belangrijk .

Uiteindelijk is het van een afstand moelijk te zien en uit te leggen en zal je het zelf moeten fixen.

Maar door het plaatsen van lampjes kun je systematisch storing zoeken .

daandc 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.