Beste lezer,
Bij mijn camry van inmiddels 6 jaar oud en 145KKm is de distributieriem nog nooit vervangen. Volgens de toyotadealer waar ik hem kocht doen ze dit normaal pas op 180 KKm of 200KKm.
Volgens hen gaan ze namelijk vrijwel nooit kapot.
Is dit echt wijsheid en geld besparen, of toch teveel gokken ?
De motor kan niet beschadigen als ie breekt maar je staat natuurlijk wel mooi stil.
Met vriendelijke groet,
Eric Komen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nou dat is dus echt niet waartoyota schrijft voor 100.00 km of 6 jaar
Ik bedoel dus 100.000 km of 6 jaar
20 jaar
Tsja, ik gok toch maar op de dealer. Ik ben een rustige rijder
en ga niet vaak boven 3200 tpm en trek altijd rustig op, dus de riem krijgt bijna nooit grote versnellingen voor z'n kiezen.
Eric
20 jaar
"De motor kan niet beschadigen als ie breekt maar je staat natuurlijk wel mooi stil."
Dit lijkt me gevaarlijke onzin en verkeerde zuinigheid. Als de distributieriem breekt kunnen de kleppen naar beneden komen als de zuiger omhoog gaat. De zuigers slaan dan de kleppen krom. De schade is enorm en je bent toe aan een ruilmotor, dat is vele malen duurder dan het vervangen van een distibutieriem.
20 jaar
Ja idd, de riem kost bijna niks... alleen het uurloon wel helaas. Hoewel dit altijd nog goedkoper is dan een nieuwe motor!
Ook al trekt je niet ver door kan de riem nog knappen/ tanden verliezen!! Het lijkt me sterk dat alles heel blijft hoor met je motor, ik zou het er iig niet opwagen.
Ik zou toch es navraag doen bij een andere dealer......
Hmm, voortschrijdend inzicht: Sommige benzinemotoren zijn zo ontworpen dat de cylinders de kleppen niet raken als de distributieriem breekt. Misschien heeft de dealer wel gelijk en is die motor van het 'non-interference' type.
bron: http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/tdifaq.pdf
The use of a belt-drive for the camshaft on a diesel engine has been the subject of
some criticism, because camshaft timing belts generally fail with no warning, and this
failure has tremendous consequences. If this ever happens, the camshaft will stop
immediately, while the crankshaft and pistons will keep going, driven forward by the
still-moving car and still-turning drivetrain. It's guaranteed that the camshaft will stop
with some valves open, and a piston will hit a valve ... crunch ... this leads to many
expensive broken parts inside the engine. It is therefore crucial that the timing belt be
replaced in accordance with the maintenance schedule! It should also be replaced any
time there is doubt as to its condition, such as if an oil or fuel leak causes these fluids
to contaminate the belt.
Gasoline engines can be designed so that even if the timing belt breaks, the valves will
not contact the pistons, regardless of what position the camshaft stops in (a so-called
non-interference engine). Not all gasoline engines are non-interference ... but they can
be. This is impossible with a diesel engine because of the high compression ratio, and
the small space between the piston and head in order to achieve that compression ratio.
All 4-stroke diesel engines are therefore interference designs.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Camry of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar