close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota RAV4 2004: EGR plaatje

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1CD-FTV, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Na het aangaan van motorstoringslampje ben ik naar een garage gegaan om uit te laten lezen. Kreeg de foutcode P0400 uitlaatgas circulatiestroom te zien. Hij is gereset en 2 dagen later is hij weer terug. Ik ben aan de hand van een video aan het sleutelen gegaan om de EGR schoon te maken. (https://youtu.be/ocGvi07oFu0) Ik kwam echter bij de pakking ook een dicht plaatje tegen. (zie foto) Er is dus al een keer mee geprutst zo te zien. Het lijkt mij dat er software matig niets veranderd is anders zou deze foutcode niet terugkomen. Kan ik hem weer terug naar originele staat brengen na reiniging en de foutcode opnieuw resetten? Of is het verstandiger iemand naar de software te laten kijken?
Ieders advies en ervaring is zeer welkom (:

.

Geplaatst door

Robert 33 (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voor de duidelijkheid; heb je deze auto net gekocht? Met ‘net’ bedoel ik minder dan ca 50 km rijden geleden. Dwz was de storing er mogelijk al bij aankoop?

Ja een recente aankoop en ik denk dat de storing er toen al was. Heb de eerste keer dat ik de storing kreeg contact opgenomen met de verkoper, die zei dat er 1,5 jaar geleden een storing was die verholpen is, maar hoe en wat wist hij niet. Dus ik denk nu dat er toen een plaatje tussen gekomen is.

Robert 33 0

3 jaar

Hallo Robert,

Ik heb een avensis T25 uit 2005 met dezelfde motor nu 390dkm. Ik heb deze 2jr geleden (355dkm) gekocht met een probleem. Dit probleem bleek de EGR klep te zijn. De auto reed meestal goed maar bij optrekken na stationair en na constante snelheid accelereren hield de auto in. Dit betekent dat de EGR niet of niet snel genoeg sluit waardoor in het inlaat kanaal geen (turbo) druk opgebouwd kan worden. Dit mankement aan de EGR zorgt niet voor een foutcode. Erg irritant want je wil wegrijden bij het stoplicht en de auto wil niet weg. Vaak na een seconde of 10 gaat hij dan toch.

Ik heb dit probleem eerst proberen op te lossen door de EGR schoon te maken. Dit heeft niet geholpen. Vervolgens heb ik een tijdje gereden door de EGR stekker los te trekken. Dit werkt in zoverre dat de EGR dan permanent dicht staat en je dus niet het inhouden hebt. Je kunt dan gewoon rijden. Je krijgt wel een motorstoringslampje en als je uitleest krijg je een foutcode. Ik denk de P0400 die je noemt.

Vervolgens heb ik een afsluit plaatje geplaatst. Zo eentje als jij op de foto laat zien. In eerste instantie krijg je dan geen foutcode en het inhouden was dus ook bij mij verholpen. De foutcode P0400 komt pas na ca. 50 km. Waarschijnlijk omdat de ecu er een tijdje over doet om vast te stellen dat de emissie waarden niet kloppen. Notabene, dit is wel een manier om de auto door de APK te krijgen.

Ik heb uiteindelijk een nieuwe EGR gekocht bij Aliexpress voor ca. 35 Euro, met verzending uit Tsjechie was hij 50 Euro. Een koopje want ik rijd er alweer 35dkm mee.

Ik heb destijds ook eea uitgezocht en het blijkt niet mogelijk te zijn om de EGR af te doppen zonder de software aan te passen. Ik denk dus dat dit bij jou ook niet gebeurt is. Wat ik zou doen is het plaatje verwijderen en kijken hoe de auto rijdt. Als je het inhouden ook krijgt kun je dus een tijdje rijden met de stekker los.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Groet,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik hoor nogal wat horror verhalen over EGR kleppen, dat je er voor 50 euro een nieuwe op kon schroeven had ik nooit verwacht. Het gaat altijd over honderden euro's. Ik ga hem morgen schoon en zonder plaatje weer monteren en kijken wat er gebeurt.

Robert 33 0

3 jaar

Ik ben benieuwd hoe hij rijdt zonder plaatje.

Op de EGR staat als het goed is het OEM nummer. Ik denk 25620-27090, dan is het het zelfde als op de avensis. Je kunt OEM nr ook vinden op totodiy.com of via winparts of autodoc. Ik heb bij Aliexpress gekocht bij GLOSSY AUTO PARTS Official Store maar er zijn tientallen aanbieders.

Gister de auto naar originele staat teruggebracht. Doordat ik de accu een lange tijd losgekoppeld had is het storingslampje ook meteen gereset! Na een proefrit, waarin ik varieerde tussen veel toeren, hard optrekken, continue rijden bij lage toeren (1100 ongeveer) en vermogen vragen bij lage toeren blijft het lampje tot noch toe uit. Niet het gevoel dat de auto inhoudt of andere rare dingen doet dus ik ben tevreden. Nogmaals bedankt!

Robert 33 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.