Toyota Avensis: Gloeibougie vervangen toyota avensis t25

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: d4d

Binnenkort wil ik zelf de gloeibougie vervangen van mijn Avensis T25. Moet ik dit doen bij een warme of koude motor? En moet ik bij het monteren van de nieuwe gloeibougie iets insmeren, vet of iets dergelijks? Om de hoeveel KM;s moeten ze vervangen worden? Met de strenge vorst moest ik 2 a 3 keer starten.

a.lai

Geplaatst door a.lai (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Is het probleem wel de gloeibougie's,of neem je dat aan na het slechte starten?.
Zijn ze gecontroleerd dan?.
Dat zou ik als eerste doen i.p.v vervangen.
En als ze kapot zijn,vervang ze dan alle vier en niet eentje.

a.lai (0), 12 jaar geleden

ja, daar gaat ik wel van uit. Hij start in één keer, met uitzondering van 's morgens -5 tot -10 graden. Er zit een nieuwe accu in, en met de startmotor is er niets mee. Blijft over de gloeibougie.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Waar baseer je op dat er met de startmotor niks mis is?.
Is dat gemeten,haalt tie het juiste starttoerental?.
En de gloeibougie's zijn ook gemeten?.

a.lai (0), 12 jaar geleden

dan is puur op basis van gevoel, de gloeibougie zitten er nog in. Hoe kan ik dit doormeten zonder tussenkomst van de garage.

a.lai (0), 12 jaar geleden

Nog andere mensen met tips?

Binnenkort wil ik zelf de gloeibougie vervangen van mijn Avensis T25. Moet ik dit doen bij een warme of koude motor? En moet ik bij het monteren van de nieuwe gloeibougie iets insmeren, vet of iets dergelijks? Om de hoeveel KM;s moeten ze vervangen worden? Met de strenge vorst moest ik 2 a 3 keer starten

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je dat nooit gedaan hebt is er veel kans dat je ze breekt met uitdraaien, is nogal delicaat.
Zoek het maximum los- en vastdraaikoppel op en gebruik desnoods een gepaste draaimomentsleutel.
Kijk ook eens op de site van NGK voor tips.

a.lai (0), 12 jaar geleden

Ik heb ze mijn garage zien vervangen bij mijn vorige Avensis, daar was gewoon een dopsleutel erop en draaien, zoals het gaat bij een gewone bougie.
Ze draaiden het gewoon los en vast zonder moment sleutel. Raadt u het mij af?

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je weet wat je doet niet. Ik kan van hier uw technische capaciteit niet beoordelen uiteraard.

a.lai (0), 12 jaar geleden

Ik ben niet super technisch, maar kan wel een normale bougie vervangen, is tenslotte bijna het zelfde.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is bijna hetzelfde, alleen nèt iets anders. Zoals eerder vermeld, als tie breekt ben je klaar, game over.................. dan krijg jij hem niet meer eruit.!
Advies warme motor, passend gereedschap liefst tevoren inspuiten met een kruipolie.

Succes

primera p11 (0), 12 jaar geleden

En iets op gevoel vervangen vind ik wel een vreeemde manier van diagnose stellen.
Dat kan ook weleens onnodig geld kosten.

a.lai (0), 12 jaar geleden

Ik hoor tegenstrijdig berichten, de ene zegt dat je het moet vervangen bij een koude motor en een ander een warme. Wat is wijsheid?

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

meet eerst eens met een ohm meter of ze wel defect zijn.
ohm meter op de massa en op de aansluiting van de bougie.
(wel even de strip demonteren die eroverheen loopt)
verder zou ik het doen met een warme motor.
kijk even goed hoe de bougie eruitkomt (veel koolaanslag kan monteren weer belemmeren waardoor ie breekt)
als ie breekt zal de stift blijven zitten en dat zorgt er weer voor dat de kop gedemonteerd dient te worden.

let wel op, als de gloeibougies defect zijn krijg je normaal een storingscode p0380 motorlampje brand dan ook.
kan een indicatie zijn alvorens te beginnen.
startmotor kan ook zeker een oorzaak zijn van deze problemen.
succes ermee

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=a.lai]Ik hoor tegenstrijdig berichten, de ene zegt dat je het moet vervangen bij een koude motor en een ander een warme. Wat is wijsheid?[/quote]
Warme motor is geadviseerd wanneer ze erg vast zitten, en wellicht dreigen af te breken. Hoewel het voor je handen en onderarmen beter is als de motor koud is.

Maar zoals vermeld, eerst meten !!!!

DNS Car Solutions (0) PRO, 12 jaar geleden

Meten=weten!!

Diesel is een zelfontbrander,dus toerental vd startmotor is van groot belang,dus al draait ie dat is nog geen garantie voor het benodigde toerental...

Dirk

primera p11 (0), 12 jaar geleden

De ts heeft voor zichzelf al uitgemaakt dat het de gloeibougie's zijn en dat wat door prof's en parti's met ervaring gezegd word doet er allemaal niet toe.
Hij vervangt liever op de gok dan eerst te meten.

a.lai (0), 12 jaar geleden

Dank voor de tips, momenteel ga ik niets doen. Ik zal de gloeibougie's tzt wel preventief laten vernieuwen. Ze hebben iemmers niet het eewig leven. Het blijft wel een soort 'kick' om behulp van het forum kleine reparatie uit te voeren.

Voor wat betreft de storingscode, de vorige Avensis daar waren ook 1 a 2 gloeibougie kapot, toen brandde de motorlampje ook niet.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Beste Alai,

Preventief vervangen betekent; op voorhand, vóórdat er problemen zijn...........
ik dacht dat jij al startproblemen had.

a.lai (0), 12 jaar geleden

Nee, met die kou -5 , -12 graden , toen startte ie pas na 2 a 3 keer. Nu start ie in 1 keer, ook geen foutcodes of ed. Maar ik wil voordat ie echt niet meer start voor zijn, dat is gewoon preventief/regulier onderhoud. De km stand is nu 240.000, tot 215.000 km was ie altijd in onderhoud geweest bij de Toyota-dealer.

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=a.lai]Dank voor de tips, momenteel ga ik niets doen. Ik zal de gloeibougie's tzt wel preventief laten vernieuwen. Ze hebben iemmers niet het eewig leven. Het blijft wel een soort 'kick' om behulp van het forum kleine reparatie uit te voeren.

Voor wat betreft de storingscode, de vorige Avensis daar waren ook 1 a 2 gloeibougie kapot, toen brandde de motorlampje ook niet.[/quote]
kan kloppen weet niet wat voor avensis je hiervoor had maar pas bij de t25 is dit een motormanagement storing geworden p0380.
bij de t22 met d4d motor was het niet en bij de 2ct al helemaal niet...

maar toch succes laat ze alvorens te vervangen toch maar even doormeten kost of bespaart je zo 150 to 200 euro als ze vervangen worden

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als tie start loopt tie dan mooi rond of staat tie te hakkelen?.

mark clio (0), 12 jaar geleden

als die nu gewoon start waarom dan vervangen nergens voor nodig.
en bij -5 of -10 dan 2 a 3 keer starten.
vind ik heel normaal doet mijn diesel ook.
en daar heb ik de gloeibougies door laten meten gewoon goed.

het is jou geld moet je zelf weten.
wel zonde van je geld.

gr m

a.lai (0), 12 jaar geleden

Om een lang verhaal kort te maken, alle bedankt voor het meedenken, bij nader inziens ga ik mijn gloeibougie niet vervangen, immers motorlampje brandt niet,.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.