Toyota Avensis Verso: p1155 lambdasonde verwarming (bank 2, sensor 1)

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 VVTI

Heb een motorstoring lamp in het dashboard branden, na uitlezen komt hij met volgende diagnose:
P1155 Lambdasonde verwarming (bank2, sensor1) Foutieve funktie

Na wat rondzoeken hier heb ik begrepen dat deze auto 4 van deze sensoren heeft, en dat ze nogal eens vaker kapot gaan.

-Ik zou graag willen weten, welke sensor het precies is (locatie), en zijn alle 4 de sensoren van het hetzelfde merk/type of zijn deze allemaal verschillend?

-En graag een partnummer of een merk/type van deze sensor zodat ik deze kan bestellen.


Ik kan natuurlijk gewoon bij de Toyota dealer langsgaan, alleen als ik zelf over de gegevens beschik kan ik eerst kijken voor welke prijs een autoonderdelen firma de sensor voor aanbiedt, ipv zomaar de genoemde prijs te betalen.

Als ik de sensor heb vervangen moet de motorstoring lamp dan vanzelf weer uitgaan, of moet de foutcode gereset worden?

Alvast bedankt voor de moeite!!

bazz81

Geplaatst door bazz81 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Voor deze auto zou ik alleen en uitsluitend originele sondes gebruiken, anders is de kans op herhaling van de fout groot.
Er zitten inderdaad 4 sensoren op, 2 VOOR de kat en 2 erna.

Sensor 1 is de sensor VOOR de kat. Bank 1 is de bank waar cylinder 1 op zit, bij jou is de andere kennelijk defect.
Zonder meer zeggen, het is de sensor kan niet. Het kan altijd een bedradingsfout zijn of zelfs een fout intern in de ecu.

Bouwjaar van de auto zou helpen, maar ik dacht dat de voorste en achterste sondes in ieder geval verschillen.

Na vervangen zou ik de foutcode laten wissen, omdat dan ook eventueel aangeleerde waardes gereset worden.
In theorie hoeft het echter niet, maar dan weet je pas na een paar dagen of de fout is opgelost en de lamp uitgaat.

bazz81 (0), 12 jaar geleden

had al begrepen dat je inderdaad dat je de originele (Denso?) sensor moest gebruiken bij vervanging van een defecte.
Heb net een foto gemaakt, hoop dat het een beetje verduidelijkt, kunt u me dan aangeven welke sensor (aangegeven met letters) ik zou moeten vervangen?

[img]http://i39.tinypic.com/qs44dz.jpg[/img]

daandc (0) PRO, 12 jaar geleden

In jou geval is de sensor van bank 2 cillinder 3+4 dus stuk dus sensor A .

Wat gek is want meestal gaat de sensor van bank 1 kapot C dus eigen ervaring .

Achter de kat gaan zelden stuk .

En bij jappen altijd orgineel .

bazz81 (0), 12 jaar geleden

Oke, bedankt voor de reactie. En zijn alle 4 de sensoren identiek, of zijn ze allemaal verschillend? (zodat ik niet een verkeerde bestel)
Kan ik nog iets meten aan de sensor om mezelf ervan te verzekeren dat de sensor inderdaad kapot is.

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

meet de zwarte draden eens door op weerstand als deze onderbroken zijn is de sensor defect.
in tegenstelling tot andere berichten hier kan ik melden dat ook de sensoren na de kat defect gaan....
al meerdere malen zelf meegemaakt.

sensoren zijn niet identiek kijk alleen al naar de kabels je zult zien dat de stekkerposities verschillend zijn.
en let op inderdaad enkel orginele sensoren monteren.
prijs zit tussen 250 en 300 euro ex btw.

bazz81 (0), 12 jaar geleden

Ik had een sensor besteld (Denso) nu wilde ik hem gaan monteren, nu klopt de connector niet, en voor de zekerheid even de connector van de andere kant bekeken en ja hoor, hebben ze de verkeerde gestuurd... omdat de tijd een beetje begint te dringen ivm apk, zijn de 2 sensoren voor de kat wel gelijk (op de connector na de natuurlijk) in de geval laat ik namelijk de oude connector op de nieuwe sensor monteren op mn werk (luchtvaart onderhoud, dus geen kabelschoentjes of bakken met soldeer methode)

bazz81 (0), 12 jaar geleden

Heb de zwarte draden net doorgemeten, helaas meet ik bij beide sensoren voor de kat weerstand oneindig. Nu ging ik twijfelen aan de meet methode, en of we dat dus op de juiste wijze hadden gedaan. Sensor gedemonteerd en dan meten op de connector.
Toen hebben we ook nog op de nieuwe sensor gemeten en daar meten we ong. 1 Ohm, dus ben ik bang dat beide sensoren kapot zijn. Toen de diagnose werd uitgelezen kwam er maar 1 sensor als defect naar boven, hoe waarschijnlijk is het dat beide sensoren nu kapot zijn?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

ik zou het lekker door de dealer laten doen,zoveel komt er aan arbeidsloon niet meer bij voor het in/uit schroeven van de sonde.
Nu heb je de verkeerde sonde en moet je connectors gaan verwisselen.
En zit je nog met de storing.
Of je hebt de verkeerde sensor,kost het je dubbel zoveel geld.

bazz81 (0), 12 jaar geleden

Klopt als je uitgaat van de hufterige nl prijs (of de dealer of andere organisatie daar verantwoordelijk voor is laat ik in het midden)
Ik heb nu de originele sensoren voor minder dan de helft van de nl prijs binnen 3 dagen in huis.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Hufterige prijs of niet,je hebt nu ook de verkeerde binnen en nu wil je de connectors gaan verprutsen om de sonde er toch aan te zetten.
En als het straks allemaal niet meer wil staat tie uiteindelijk toch bij de dealer en ben je het dubbele kwijt.
Want gezien de vraagstelling weet je ook niet welke het is,en nu ga je ze op de gok vervangen.
Dat kost uiteindelijk ook geld,als je de verkeerde vervangt.
Maar goed,voor de helft van de prijs kun je wel een gokje wagen.

bazz81 (0), 12 jaar geleden

Ja klopt, maar hoe vaak komt het niet voor dat je een auto weg brengt naar de garage met klacht 'x', er dan verteld wordt, dit en dat moet vervangen worden, klacht blijkt later niet verholpen te zijn (de rekening mag je uiteraard wel betalen) en daarna is het weer een ander onderdeel etc etc. dat is in mijn ogen precies hetzelfde, er wordt maar vervangen, en klant betaalt wel, en als het later toch iets anders bleek te zijn, krijg je niet je geld terug voor onterecht vervangen onderdelen. Hoe vaak wordt een defect onderdeel nog echt onderzocht/doorgemeten en te achterhalen waarom het bewuste onderdeel kapot is gegaan, het simpelweg vervangen is tegenwoordig meer aan de orde.

Nico8119 (0), 12 jaar geleden

Ik zou niet met de stekers gaan klooien. Dat geeft later alleen maar kans op storingen. Verkeerde lamda sonde retour (als je 'm online hebt besteld heb je 7 dagen bedenktijd en mag je zonder reden retour sturen) en de juiste bestellen.

bazz81 (0), 11 jaar geleden

Uiteindelijk bleken zowel sensor a als sensor c kapot te zijn.
Heb ze vervangen voor originele denso sensoren die ik besteld heb in engeland. Kosten €130 per stuk dus een stuk goedkoper als bij de dealer die dan ook nog een uur montage rekende terwijl ik ze tussen de 5 en 10 minuten (maximaal!!) heb vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.