close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Crown: Hoe bepaal je welk drijfstanglager klopt ?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2L-2 2.4

Ik maak me zorgen om een dof klopgeluid uit een dieselmotor type 2L-2 die ik in mijn LS110 Crown uit 1981 heb liggen. Bij hogere toerentallen hoor je het op zeker moment niet meer. De frequentie is het halve motortoerental, en dan denk je in eerste instantie aan iets wat met het toerental van de nokkenas draait, maar ik vermoed een slecht drijfstanglager. Als je naar de krachten van de drijfstang op de krukas kijkt, dan zie je dat die gedurende de compressie- en arbeidsslag omlaag gericht zijn vanwege de gaskrachten. Ergens halverwege de inlaat en iuitlaatslagen treden er richtingsveranderingen op omdat de richting van de versnelling van de zuiger dan omkeert. Dat betekent dat je aan de stand van de nokkenas op het moment van de klop moet kunnen afleiden welk drijfstanglager speling heeft. Door het vertraagd afspelen van een filmpje zou je die stand volgens mij moeten kunnen bepalen. Heeft iemand hier ervaring mee ? Of is mijn redenering onzin ?

Extra info: de motor heeft pas 2000 km gelopen en is splinternieuw ! Er zit geen turbo op. Het onderblok heeft 15 jaar op voorraad gelegen bij een Toyota dealer in Ijmuiden. Ik heb er behoorlijk hard aan moeten trekken om de krukas draaiend te krijgen. Kan er daardoor iets beschadigd zijn ? Kunnen lagerschalen verdraaien als ze aan de krukas vast zitten na lang stil liggen ?

Groet,
Jac - Uden.

Geplaatst door

Jac4756 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Theoretisch zal dit wel kloppen maar praktisch gezien nagenoeg onmogelijk.
Uit je extra info leid ik af dat wellicht de zuigers vast hebben gezeten en dat je dus zonder démontage de motor weer los gemaakt hebt.
Als dat zo is vermoed ik eerder een zuiger die lawaai maakt dan een (half) uitgelopen hoofd- of drijfstanglager.
Lagers gaan doorgaans niet vastzitten omdat alles met olie in elkaar wordt gezet. Zuigers echter, staan in verbinding met de (vochtige) buitenlucht via inlaat- en uitlaat.
Misschien is er m.b.v. een endoscoop iets te zien in de cilinders.

Gr.

Petje57 0
badge

14 jaar

bij een benzinemotor pak je gewoon een voor een de bougiedoppen eraf diegene die dan slecht is maakt geen geluid meer omdat hij geen verbranding krijgt en zo niet op zijn donder krijgt,bij een diesel zou je een voor een de verstuiver leidingen kunnen losmaken

Hallo Petje en Robby.

N.a.v. jullie opmerkingen (vooral Petje) begon ik te twijfelen of het wel een drijfstanglager was. Bovendien rijd ik al 2000 km met hetzelfde klopje, en uit andere verhalen begrijp ik dat als zo'n drijfstanglager eenmaal begint te zieken het niet lang meer duurt of hij ligt er helemaal uit.
Toen ik vandaag met lopende motor de olievuldop los maakte bleek dat er in het ritme van het klopje luchtstoten naar buiten kwamen en wat bleek: de inlaatklep van de eerste cilinder staat veeel te strak. die klep sluit gewoon niet meer af. Bij elke slag blaast ie gas terug de inlaat in die vervolgens via de naverbrandingsleiding en het kleppendeksel naar buiten komt (tenminste als de oliedop er af is).
Morgen even de Toyota dealer bellen of ik hem gelijk langs kan brengen, want kleppen stellen bij een kop waar de nokkenas rechtstreeks de kleppen bedient, dat zie ik nog niet zo zitten.

In elk geval dank voor jullie medewerking.
Groet,
Jac.

Jac4756 0

14 jaar

drijfstang lager is meer een ratelend geluid

Klopt. En die hoor je het meest op het moment van belasten ( moment van gas geven dus )

Gr.

Petje57 0
badge

14 jaar

De kleppen zijn gesteld, maar het dof kloppende geluid blijft. Ik heb het slangetje van de naverbrandig los gemaakt, een daar komen kleine lucht"pufjes" uit. Ik geloof nu dat ik gewoon te maken heb met een lekkende inlaatklep. Het drukgolfje dat daardoor ontstaat komt dan door het losgemaakte naverbrandingsslangetje naar buiten. Voorlopig doe ik er gewoon niets aan. Hij rijdt best goed verder.

Jac4756 0

14 jaar

als je zo blijft rijden ben je zo van je klep af. Bij de verbrandings zal een deel van de gassen met hoge snelheid en hoge temperatuur langs je inlaatklep gaan en zo werken als een snijbrander.

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Hallo Sjaak,

Ik weet dat je gelijk hebt, maar maak je geen zorgen. Ik heb de nieuwe koppakking al klaar liggen, en de kop gaat er af zodra de heftige verbouwing die me al maanden zoet houdt klaar is. Overigens heb ik inmiddels al weer zon 5000 km gereden en het geluid is nog steeds exact het zelfde. Moet er bij zeggen dat ik verder heel rustig rij met m'n Crown. Nooit harder dan 100 km/h, altijd rustig optrekken.
Het scheelt waarschijnlijk dat het de inlaatklep is. Het ene moment een heet gasstroompje en even later meer dan voldoende koeling door verse lucht. Hij zal waarschijnlijk nooit echt door en door heet worden.
In ieder geval dank voor je aansporing om er snel iets aan te doen.

Groet, Jac.

Wat mij betreft is dit item nu gesloten.....

Jac4756 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Crown of stel zelf een nieuwe vraag.