Goedendag,
Sinds een paar weken loopt de motor raar, eerst sloeg deze bijna af als de koppeling werd ingetrapt, bleek een vervuild gasklephuis te zijn.
Geen storingen aanwezig.
Nu loopt de motor tussen de 1200 en de 2000 tpm stationair. Het is of 1200 of 2000. Warme of koude motor maakt niet uit.
Heb de lambdasonde vervangen. CO was 5 en is nu oke.
Ook de pakking tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk was lek. (valse lucht) Het rotortje (toerentalsensor) onder het gasklephuis draait soepel.
Toerental zakt wel af bij alleen remmen, zodra de koppeling gebruikt word gaat deze weer omhoog.
Geen verdere lekkages gevonden. Als ik het vacuum slangetje van de sensor (MAF) loshaal zakt deze tot bijna afslaan. Gebeurt ook bij de stekker.
Het begint er op te lijken dat de temperatuursensor stuk is maar welke moet ik hebben ?
Het lijkt wel of er 3 op zitten, 2 bij de thermostaat (1 voor ventilator, 1 voor ??) en nog 1 achterop het blok ?? en misschien heb ik er nog wel 1 gemist.
Heeft iemand ervaring met deze klacht ? zit ik goed met de temp sensor of moet ik het in een andere richting zoeken ?
Gr Robbie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dus het stationair toerental is veranderd (hoger geworden) nadat het gasklephuis gereinigd is ?
zo ja, dan denk ik dat hier het probleem ook gezocht moet worden .
heb je de gasklep positie sensor (tps-sensor) ook gedemonteerd tijdens het reinigen ?
zo ja, dan vermoed ik dat de basis stand van de gasklep niet meer juist is .
Wat bedoel je met -Het rotortje (toerentalsensor) onder het gasklephuis draait soepel- ?
De koelvloeistof temperatuur sensor zit in/bij het thermostaathuis , is een grijze of groene sensor , met 2 of 3 polige stekker , als je deze (op goed geluk) wil vervangen gebruik dan wel een originele sensor , imitatie sensor geeft vaak verkeerde waardes , dus fout melding.
succes .
Hoi Limbra,
Ja idd, toerental is verhoogd na reinigen.
Die TPS sensor is denk ik het rotortje wat ik bedoel.
Zit vast met 2 kleine M5 schroeven aan de voorzijde. Aan de achterzijde (schutboord) zit nog een sensor, deze beweegt tegelijk met de gasklep (zit als het ware aan de as vast)
De TPS (als dit dezelfde is) heb ik niet compleet losgehaald. Heb de schroefjes losgehaald en gekeken, op het huis blijft dan een "rotortje" zitten die ook maar op 1 manier past i.v.m. de insparing. Deze draaide spoepel.
Heb de gasklep opengezet en de koolaanslag verwijderd.
Zal het huis nog eens loshalen, is maar een klein klusje.
Hoe stel je de basisstand dan af ? Kan toch maar op 1 manier gemonteerd worden ?
Gr Robbie
7 jaar
Door slijtage (inslijten van de gasklep in het huis) en vervuiling veranderen de waardes , de ecu kan zich hierop aanpassen om de motor toch goed te laten draaien (tot op zekere hoogte) , nu het gasklephuis gereinigd is zijn de waardes gewijzigd , koppel de +klem los van de accu (motor uit) circa 15 minuten , sluit de + weer aan, start de motor (zonder gas te geven) en laat deze stationair warm draaien , als het goed is gaat de ecu dan weer in de basis afstelling ,
Nou, het heeft even geduurd. Pakking gasklephuis ging in backorder.
Gasklephuis gedemonteerd en gereinigd. Bij koude start is deze 1000 / 1200 tpm, als deze warmer word gaat het toerental omhoog. Na het rijden blijft deze zelfs hangen op 2000 tpm.
Als ik de boutjes van het stationair regelklepje (onderaan de gasklep) ietsjes losdraai en het klepje beweeg gaat het toerental omhoog of omlaag, maar niet lager dan de 1000 / 1200 tpm. Waar door word deze beinvloed ? Toch de temperatuursensor die verkeerde info naar de ECU geeft ? Zitten er 3 op, waarvan 1 sensor 2 polig de andere 1 polig.
Iemand een idee ?
7 jaar
Koelvloeistof temperatuur sensor zou dit probleem ook kunnen veroorzaken evenals een vacuumlek, (inlaatspruitstuk , vacuumslangetjes etc..) de 1 polige temperatuur sensor is voor de temperatuur meter daschboard , de k.v.s.temperatuur sensor (voor de ecu) zit in het thermostaathuis , kan 2 maar ook 3 polig zijn .
KVS sensor vervangen (originele) en de motor loopt nog niet goed. :-(
Bij een koude motor loopt deze stationair te laag in toeren, slaat bijna af.
Bij een warme motor loopt deze stationair 1100/1200 toeren.
CO bleek ook te hoog te zijn maar na een paar keer flink gas geven ging de waarde naar 0.01 dus kon weer afgemeld worden voor de APK.
Iemand een idee waar het nu nog in kan zitten ?
Gasklephuis is gereinigd, GEEN vaccum lekkages, nieuwe lambdasonde en koelvloeistofsensor. Gasklep positiesensor reageerd wel als ik de schroefjes losdraai en de sensor beweeg (kan niet lager, wel hoger in toeren)
7 jaar
Toen je het gasklephuis gereinigd hebt , heb je toen ook de isc-klep
(idle speed control = soort van stappenmotor)
gedemonteerd en gereinigd of alleen het gedeelte voor en achter de gasklep ?
De isc-klep zorgt ervoor dat je stationair toerental verhoogd (koude motor) en verlaagd (warme motor) , door vervuiling draait het klepje niet meer soepel in de lagertjes, waardoor het stationair toerental als het ware blijft "hangen" en niet meer bijgesteld kan worden door de ecu.
* ik heb toch nog steeds het vermoeden dat het probleem bij het gasklephuis gezocht moet worden .
https://postimg.org/image/3u5qni939/
succes .
Hoi Limbra. De isc klep is losgeweest. Dat asje wat uit het gasklephuis komt draait soepel. Voor de zekerheid een drupje wd40 erop. Als de isc klep weer gemonteerd is en je de 2 schroefjes niet vast zet, kun je de isc verdraaien/verstellen. (heel klein stukje) Hierbij gaat het toerental wel omhoog maar niet lager dan 1200 tpm.
Wat is de functie van dat "onderdruk ventieltje" Als je voor de motor staat links op het schutboard. Als die stekker los is gaat het co flink naar beneden.
7 jaar
Ik ga er van uit dat je met "onderdruk ventieltje" de MAP sensor bedoeld , deze zit idd links tegen het schutbord, De map sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk, en geeft een signaal door naar de ECU , indien de map sensor niet goed werkt of het slangetje lek of poreus is ontvangt de ecu een verkeerde waarde en kan de motor o.a. stationair problemen krijgen, (afslaan ,slecht draaien, te hoog stationair) , miss. toch nog maar eens de slangetjes controleren en de stekker verbinding (contacten).
Als de motor draait en je maakt de stekker van de map sensor los, veranderd het stationair toerental dan ?
Heb je de isc klep compleet gedemonteerd, dus ook het bi metalen veertje er uit gehad?
Dit bi metalen veertje wordt verwarmd door de koelvloeistof, in het geval de electrische besturing (via signaal ecu) van de isc klep niet (goed) werkt zal de isc klep toch versteld worden door het bi metalen veertje en het stationair toerental regelen , heb je dit veertje weer goed gemonteerd ?
Heb je niet "toevallig" de gaskabel te strak gezet nadat je het zaakje los hebt gehad?
(het is maar een idee) , is de gasklep gesloten als de motor koud is ?
Idd de map sensor. Aan een bekende uit de buurt gevraagd of ik deze even mocht lenen om te testen. Bleef hetzelfde.
En ja , als ik de stekker los haal slaat deze meestal af.
Gisteravond toch de gasklep maar weer losgehaald. Bij deze gasklep zie ik geen veertje zitten. Als ik dat isc klepje demonteer (zoals op je bijgevoegde foto) heb ik alleen dat asje, maar die zit geperst ik een lager, je ziet het schoepenwieltje aan de binnenzijde. Deze draait soepel. Zag wel dat de gasklep niet helemaal lekker sloot dus heb aan de schroef gedraaid zodat deze wel goed sloot. Loopt nu iets beter en als de klep dicht is zie je er nog iets licht doorkomen, klein beetje.
Motor haalt nog wel iets en draait (als die warm is) rond de 1000 tpm. Dit is veel acceptabeler.
We gaan het aankijken en anders gaat er een ander gasklephuis op. Blijkbaar toch iets ingesleten en door het reinigen heeft deze iets meer speling gekregen.
Hartelijk dank voor je input Limbra (thumbs up) ;-)
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar