Toyota Yaris 2017: Hybride accu defect daags na onderhoud

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat

Beste,

Om maar met de deur in huis te vallen, ik ben ten einde raad. Graag hoor ik jullie deskundige hulp.

Het volgende doet zich voor:
Op woensdag 7 februari heb ik een groot onderhoud laten uitvoeren bij Auto5 in Marche-en-Famenne. Ik heb de auto opgehaald en er ongeveer 15 km mee naar huis gereden. Tot zover alles in orde.

Op donderdag 8 februari ben ik met de auto naar mijn werk gereden, een afstand van 52 km. 's Avonds ben ik weer naar huis gegaan. Ik merkte plotseling dat de motor bijna afsloeg en vermogensverlies vertoonde. Aangezien de auto slechts 31.000 km op de teller heeft, ik nog nooit eerder problemen heb ondervonden en deze net een dag eerder zijn onderhoud heeft gehad, vermoedde ik meteen dat er iets mis was gegaan bij Auto5. Ik heb hen gebeld en zij adviseerden me om toch verder te proberen rijden, omdat alleen de oranje waarschuwingslampjes brandden. Dit bleek echter onmogelijk, aangezien de motor na enkele seconden uitviel.

Uiteindelijk heb ik een takeldienst gebeld die me op vrijdagochtend om 10 uur is komen helpen. Op het eerste gezicht leek alles in orde, maar toen ik vertelde dat de auto net onderhoud had gehad, ging hij de filters controleren. De eerste filter die hij opende was de luchtfilter. Wat bleek, deze was eruit gehaald maar niet vervangen! Een fout die volgens de pechverhelper grote gevolgen, ook in de toekomst, kan hebben. Om maar enkele zaken te noemen: water in de motor vanwege de overvloedige regen die dag, vuil/steenslag dat de motor is binnengekomen en permanente schade heeft veroorzaakt, ...

Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met Auto5 en gevraagd wat zij hieraan dachten te doen. Zij drongen erop aan dat ik de auto naar hen bracht zodat ze deze konden onderzoeken en eventueel herstellen. Ik heb per e-mail bevestiging gevraagd en dit is wat ik als eerste mail ontving van de 'chef de service'.
"Bonjour suite à notre appelle téléphonique je vous comfirme que nous allons faire le nécessaire pour le dépannage de votre véhicule 2 dvd595 et le placement du filtre à air manquant." Met andere woorden, luchtfilter op hun kosten vervangen evenals sleepdienst.

De takelwagen heeft de auto vervolgens bij Auto5 afgezet en zij hebben deze gedurende meerdere uren proberen aan de praat te krijgen. Ook hebben ze hem meerdere keren proberen te starten. De motor draaide enkele seconden en schudde heel hard door elkaar. Hij maakte een enorm bonkend geluid en viel dan terug uit. Uiteindelijk hebben ze een ingenieur van Auto5 ingeschakeld, maar ook deze kreeg de auto niet aan de praat.

Ze bekenden dat de fout bij hen lag, maar dat ze de auto niet konden herstellen. Vervolgens hebben ze de auto naar Toyota, Marche en Famenne, getransporteerd. Beide transporten waren op hun kosten.

Ik heb bedongen dat Auto5 een nieuwe e-mail stuurt waarin staat dat zij de kosten zullen dragen, zie hieronder:
Je vous confirme par cet e mail que nous prenons en charges les frais lié au problème qui sont sur votre véhicule à l’heure actuelle du fait que un filtre à air n’a pas été placer lors de l’entretien et donc que tout est bien pris en charges concernant les problèmes causé par le non placement de celui ci . Met andere woorden, ze geven toe dat de filter niet geplaatst was en dat ze alle problemen die hieraan gelinkt worden voor hun rekening nemen.

Vandaag, 14 februari, kreeg ik een telefoontje van Toyota dat ze het nagekeken hebben en dat de hybride accu kapot is. Kostenplaatje volgens hen, 1570 batterij excl BTW, minstens 6-8 werkuren. Dus zo'n 2700-3000 euro alles inbegrepen. Dat was even slikken. Volgens hen moet ik dit herstellen, anders zal de auto niet meer rijden.

Ik heb naar een andere Toyota garage gebeld, zij zeggen me dat de batterij inderdaad zoveel kost maar dat dit maximaal anderhalf uur werk is en dat ik voor 2000 euro zeker geholpen ben. Klein verschilletje van zo'n 700 à 1000 euro...

Volgens nog een andere garagist waar ik naartoe heb gebeld, kan de accu gewoon genegeerd worden en kan ik verder rijden op benzine indien het probleem effectief de batterij is. Alweer een ander verhaal dan dat van de eerste garagist van Toyota.



Sappig detail: de batterij is bij Auto5 gecheckt en deze was volgens de bon in perfecte staat.

Ik heb hierbij meerdere problemen:
1) Ik vind het extreem raar dat alles kapot gaat, daags na een onderhoud waarbij de luchtfilter ontbreekt en de batterij gecontroleerd is.
2) Ik heb geen vertrouwen in de garage waar mijn auto nu staat, gezien het feit dat ze me grofweg aan het oplichten zijn, zowel qua werkuren als het feit dat ze zeggen dat de auto niet meer 'gewoon' kan rijden.
3) Kan de ontbrekende luchtfilter ervoor zorgen dat de elektronica ontregeld wordt en dit een negatief effect heeft op de batterij?
4) Indien dit allemaal klopt, steek ik dan niet beter een gereviseerde batterij, prijs 500 euro incl. montage?
5)... geef gerust raad indien jullie aan iets anders denken.

Ik hoop van harte dat jullie een licht kunnen laten schijnen op deze zaak want ik heb hier echt geen goed gevoel bij.

Alvast bedankt!

Nog een fijne avond gewenst.

K-wood

Geplaatst door K-wood (65) , lid sinds 2 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

harry4203 (425) PRO, 2 maanden geleden

Ik geloof absoluut niet dat de motor niet aan wil slaan en zo schud en bonkt als de hybrideaccu defect zou zijn. Ik denk echt dat ze zich in eerste instantie toch een goed op de brandstofmotor moeten richtten. Zit er wel olie in? zit/zitten er geen bougies los? Om maar iets te noemen. Als je een luchtfilter vergeet, is mn vertrouwen in de rest van de werkzaamheden ook niet erg hoog.
Hebben ze al eens gewoon compressie gemeten van de motor bv om te beginnen?

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Wat betreft de olie, ik heb deze ook gecontroleerd en dit peil stond correct. De bougies zijn eruit gehaald waar ik bij stond, gecontroleerd en weer vastgemaakt.

    Voor de rest heb ik geen idee wat de Toyota garage uitgevoerd heeft. Ik geloof er ook niets van, maar hoe bewijs ik dit? De auto nogmaals laten overbrengen naar een andere garage?

    Het enige wat ze me hebben gemeld is dat de accu kapot is, dat ze hier anderhalf uur over gedaan hebben om dit uit te zoeken en dat ik reeds aan 160 euro kosten zit, juist voor het uitzoeken... ongelooflijk allemaal. - K-wood (65), 2 maanden geleden

harry4203 (425) PRO, 2 maanden geleden

Garanderen ze dat de auto weer gerepareerd is na het vervangen van de accu? Ik wil best geloven dat na 7jr en zo weinig kilometers die hybrideaccu (stuk) is, maar vraag me nogmaals sterk af of dat hier de oorzaak van het probleem is. Ik zou er wel op aansturen dat je de accu niet gaat betalen als dat het niet is. desnoods io met auto5.

K-wood (65), 2 maanden geleden

Even ter verduidelijking. De accu is daags ervoor getest geweest en alles was in orde. Ik heb wel geen idee wat zo'n test is en hoe betrouwbaar dit is.. Toen ik de auto een jaar geleden aankocht had hij 8000km op de teller, in zes jaar gereden. Daarna heb ik er iets meer dan 1 jaar mee gereden en er 23000 km mee gereden, de accu leegde en vulde zich steeds zonder problemen. (Volgens het aanraakscherm)

Ik heb geen garantie gehoord van Toyota dat hij dan gaat werken, ik heb er ook niet naar gevraagd want ik was totaal overdonderd.

    Correctie, ik heb er zelf zo'n 7 maand en 23000km mee gereden, niet meer dan een jaar. Geen idee waar dit idee vandaan kwam... - K-wood (65), 2 maanden geleden

harry4203 (425) PRO, 2 maanden geleden

Zowel de hybrideaccu als de startaccu staan onder de achterbank. geloof niet zo dat deze bij auto5 getest zijn. zeker de hybrideaccu niet. denk dat de auto enkel is uitgelezen en er geen bijzonderheden waren. Maar goed, dit is een vermoeden he...

K-wood (65), 2 maanden geleden

Ik kreeg onderstaande reactie via mail van hybrideaccuspecialist, kunnen jullie je hierin vinden?

Goedemorgen,

Als ik het verhaal zo lees is er wel degelijk iets misgegaan met de motor na de beurt.

Het probleem is dat de hybride accu opgeladen wordt door de benzinemotor.

Zodra deze niet werkt zal hij alleen op de accu doorrijden en zo de accu helemaal leeg trekken.

Dan gaan de batterij modules defect.

Dat de hybride accu dus defect is een gevolg van een defecte benzinemotor.

Ik zou eerst het probleem van de benzinemotor op laten lossen. Daarna de hybride accu pas te vervangen.

Want als je er nu een nieuwe of andere hybride accu in zou zetten ga je die ook weer kapot maken omdat benzinemotor niet aanslaat.

De batterijen hebben nu waarschijnlijk een te lage capaciteit en dan start hij inderdaad helemaal niet meer.

Hans4040 (300) PRO, 2 maanden geleden

Logisch...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.