close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Yaris 2009: Tik in blok

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1KR-FE, Motorinhoud (cc): 10

Ik heb eind 2022 een Yaris 1.0 van 2009 met een 1KR-FE motorblok erin gekocht.
Sinds eind vorig jaar hoor ik bij de koude start een vrij luide tik die na een paar seconden duidelijk minder is en nog minder wordt naarmate de motor meer op temperatuur komt.
Vanwege het feit dat het bij de koude start al snel minder luid is doe mij denken dat het iets te maken heeft met de oliedruk en daarom denk ik in de richting van een probleem met een drijfstanglager.
In een filmpje op Youtube met de titel "CityBug "Ticking sound on engine" Explained" Toyota Aygo Peugeot 107 Citroen C1 1KR-FE Tapping Noise" wordt echter benoemd dat het geluid te maken heeft met klapperende zuigers wat het gevolg is van de zijdelingse belasting van de zuigers door de krachten als gevolg van de stromingsrichting van het vlamfront.
Wie heeft ook ervaring met dergelijke geluiden ?
Om eerlijk te zijn ben ik al bijna van plan om het blok te laten vervangen en er een 1KR-FE blok van een Aygo erin te laten zetten.

Geplaatst door

JaapHartog (170)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kantelende zuiger blijf je altijd wel horen en maakt een kloppend geluid.
Is het echt een tik dan zit ik meer te denken , ook omdat het vrij snel minder wordt , aan een klepstoter die niet helemaal juist werkt.
Een goede flush en dan olie verversen met een goede olie zou ik eerst proberen.

kaleido 1 6865
badge vip badge

9 maanden

Als het blok warm is, is het ook nog te horen onder belasting, maar dan wel een stuk zachter.
Een kleppentik is karakteristiek vanwege de harde metalen die voor stelplaat/klep/zitting gebruikt worden, dat hoor ik er niet in terug.
Welke flush zou ik dan het beste kunnen gebruiken (of mag dat hier op het forum niet genoemd worden in het kader van sluikreclame) ?
Olie wordt dan een volsynthetische 5W30.

JaapHartog 170

9 maanden

Ik denk in dit geval ook aan een klepstoter en te dikke olie.
Een klepstoter zegt "tik" en een kantelende zuiger en /of drijfstanglager zegt "tok".
Er is echter wel een geoefend oor nodig om het verschil te herkennen.
Verder is een 5W30 wel een goede keuze.

Hans4040 1285
badge vip badge

9 maanden

Flush...volgens ''het net'' zijn ze allemaal de beste. ;-)

quikfit 965
vip badge

9 maanden

De diverse merken ontlopen elkaar niet veel.
Ook wat de prijs betreft zitten ze aardig in elkaars buurt.
Ik zou zeggen, ga voor een bekend merk;
Liqui Moly, Forte, Kroon, Castrol, etc.

Hans4040 1285
badge vip badge

9 maanden

Vanwege een niersteenverwijdering ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om iets aan de auto te doen.
Binnenkort ga ik achter een flush aan van Liqui Moly en dan gaat kort erna ook nieuwe olie erop

JaapHartog 170

8 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.