Ik heb een vreemd probleem met mijn 1.8 Toyota Verso uit 2009 met 174.000km op de teller.
Op onregelmatige momenten houdt de auto behoorlijk in bij accelereren. Dit vind plaats met warme motor en is zoals gezegd onregelmatig. Vaak rijdt de auto ook gewoon prima. Bij het inhouden voelt het alsof er iets volledig staat dichtgeknepen. Soms schokt het ook. Boven de 4000 toeren doet hij het normaal. Gas loslaten en daarna weer gas geven helpt vaak. Dan doet de auto het weer normaal, maar de eerstvolgende keer dat je moet optrekken kan het weer hetzelfde zijn.
Ik tank Super/E5 benzine, 2x Wynns injector cleaner heeft niet geholpen en ik heb ook luchtfilter al vervangen en gasklephuis gereinigd. Iemand verder ideeën?
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al eens het storingsgeheugen uit laten lezen met goede apparatuur , want dit kan van alles wezen.
Kunnen er ook storingen instaan als het motormanagement lampje niet brandt? Die brand namelijk niet.
Ik ging het namelijk vanuit dat er dan geen storingen zijn, maar als dit wel zo kan zijn dan is dat het eerste wat ik ga laten doen.
2 jaar
Kunnen er ook storingen instaan als het motormanagement lampje niet brandt? Die brand namelijk niet. Ik ging het namelijk vanuit dat er dan geen storingen zijn, maar als dit wel zo kan zijn dan is dat het eerste wat ik ga laten doen
2 jaar
Ik ken een probleem met vergelijkbare kenmerken bij Toyota diesels. Dan sluit de EGR klep niet goed waardoor je bij vermogensvraag ‘valse lucht’ uit het uitlaatsysteem inlaat. Het voelt dan of de motor afgeknepen wordt. Je krijgt daar bij de diesel geen storingscode van.
Je kunt dit testen door de stekker van de EGR los te trekken en dan te gaan rijden. De EGR klep blijft dan dicht waardoor het probleem niet meer optreedt. Je krijgt dan wel een motorlampje omdat je emissiewaarden in de war raken maar ik denk niet dat dit voor tijdelijk veel kwaad kan.
Maar zoals gezegd wordt; kan verl wezen.
2 jaar
Bedankt voor de suggestie. Kan je de EGR ook schoonmaken?
2 jaar
Klep is te reinigen , lukt niet altijd goed , moet je wel demonteren en leidingwerk ook controleren .
Heeft dat ding EGR dan?
2 jaar
Moest ik ook op zoeken, maar ja, hij heeft een kleine EGR klep
2 jaar
Die kwestie bij mijn diesel had niets te maken met vervuiling van de EGR maar met klemmen / stroef lopen van het sluitmechanisme van de klep.
2 jaar
De gasklep? Heb je die vervangen of schoongemaakt?
2 jaar
Met het ‘sluitmechanisme van de klep’ bedoelde ik de EGR klep. Ik heb de EGR klep vervangen en toen was het probleem met inhouden opgelost,
Mijn gasklep heb ik OOK vervangen door een tweedehands exemplaar omdat ik eerst dacht dat deze het probleem veroorzaakte. Dit was echter achteraf een FOUTE diagnose. De EGR klep was het probleem.
Ik het een paar dagen met een afgekoppelde EGR gereden. Toen was inhouden weg maar had ik wel een engine lampje. Ik heb een paar dagen met afgedopte EGR gereden maar ook dit gaf engine lampje.
Uiteindelijk EGR vervangen. Probleem opgelost.
2 jaar
Ik ga hem binnenkort laten uitlezen en de bougies vervangen. Als dat niet helpt ga ik zeker aan de EGR denken.
2 jaar
Inmiddels houdt de motor vrij constant in bij meer dan half gas. Ik hoor dan ook iets van een blazend geluid bij optrekken. Daarnaast viel het mij op dat de auto bij lage toeren zachte plofjes geeft uit de uitlaat en bij optrekken vanuit lage toeren een hard brommend geluid hoorbaar is.
Uitlaat is niet lek. Dit heb ik al getest door de einddemper even dicht te houden met een doek.
Wellicht toch ontsteking van bougie of bobine? Of valse lucht? Defecte LLM en Lamba geven een motorstoringslampje toch? Die heb ik niet namelijk.
2 jaar
Defecte sensoren geven niet altijd een brandend motorlampje. Als het signaal van een sensor binnen een bepaald gebied valt, maar niet correct is, krijg je geen brandend motorlampje.
Dat geldt b.v. voor een koelvloeistof temperatuur sensor die bij de start -20 graden Celsius aangeeft.
Op zich een geldige waarde, alleen niet nu en niet hier.
Ook een luchtmassameter die te weinig aangeeft zal in 1e instantie nog geen foutmelding geven.
Dat gebeurt pas als de LMM echt veel te weinig gaat aangeven. En dan maakt het niet uit of de LMM verouderd is of dat er valse lucht getrokken wordt in het inlaat spruitstuk.
De plofjes die je hoort in de uitlaat, is het exploderen van onverbrande brandstof. Niet echt goed voor je dure katalysator.
Uit laten lezen met spoed haat anders onnodig veel meer geld kosten.
Zaterdag afspraak met een bevriende monteur voor uitlezen, bougies vervangen, doormeten bobines en controlere op luchtlekkages.
7 juni afspraak bij de garage als backup.
2 jaar
Het inhouden lijkt opgelost. Ruim een week geleden onderhoud gepleegd en daarbij bougies vervangen. Ook uitgelezen, maar daar kwam weinig uit. Bobines doorgemeten en die waren goed.
1 bougie zat vrij los in het bougiegat en het metalen gedeelte was helemaal verkleurd. Veel te heet geweest.
De afgelopen week geen inhouden meer gevoeld, dus lijkt opgelost.
Dank voor jullie input.
2 jaar
Interessant verhaal. Dus 1 bougie niet goed vast gehad. Daardoor lekkage bij compressie (het blazende geluid). Daardoor bij (een deel van) de verbrandingsslagen geen verbranding en wel naverbranding in de uitlaat/cat. Blijft wel spannend of de cat het gaat houden maar voorlopig fijn dat het opgelost is. Gr Michiel
2 jaar
Ik heb gisteren APK gehad en de voiergastest was goed 👍
Ik hoop inderdaad ook dat de cat het houdt, want die dingen zijn ontzettend duur bij Toyota.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Verso of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar