auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Yaris: inhouden warme motor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1SZ-FE, Motorinhoud (cc): 998, Vermogen (kw): 49

Goedendag

Sinds kort ben ik in het bezit van een Toyota Yaris 2005 S-Line , eerste serie met een 1.0 motor.
Auto heeft 180.000km geklokt en rijdt keurig.
Echter.........
De auto houdt in bij het optrekken met warme motor, bij een koude motor doet hij dat NIET.
Boven de 2000 toeren is er geen enkel probleem.
Vooral bij het de bocht omgaan in de 2e versnelling komt de auto moeilijk opgang........of na afgeremd te hebben voor een verkeersdrempel o.i.d.
Nu weet ik dat het geen strepen trekker is maar dit is een erg hinderlijk probleem wat ik graag opgelost wil hebben.
Mijn vriendin heeft een zelfde Yaris....alleen iets ouder met een zelfde motor, (bijna) zelfde kilometers, en daar is geen enkel probleem.
Wat heb ik tot nu toe gedaan....
Garage zegt....leer er maar mee leven.....is absoluut geen optie!
Auto uitgelezen......geen storingen.
Grote beurt....alle filters vervangen incl. bougies.
3 Luchtmassameters geprobeerd met juiste serie nummers..( donorauto)
Gasklephuis gereinigd....+ kanaaltjes doorgeblazen
Nieuw koelwatertemperatuur sensor geplaatst.

Al dit alles heeft geen effect!

Echter...........het vreemde is........als de accupolen er een uur af zijn geweest dan rijdt de auto 2-3 dagen lang uitstekend!!.....om daarna weer het zelfde probleem te hebben.

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft wat het proberen waard is.

Mvr.gr. Karst

Geplaatst door

Yaris 2005 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het lijkt erop dat het zelflerende systeem op hol slaat.
Dat werkt aan de hand van de signalen van de lambdasonde(s).
Indien de voorste lambdasonde een ouderwetse sprongsensor is (3 of 4 draden) dan bepaalt deze het zelflerende systeem.
Indien de voorste lambdasonde een breedband sonde (5 of 6 draden) is, dan bepaalt de achterste sonde voor een deel mee aan wat het zelflerende systeem doet.
Of dit zo is kan worden uitgelezen. Na accupolen los is de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" (het zelflerende deel van de brandstofvoorziening) 0. Als deze na een paar dagen flinkt afwijkt van 0, kan daar het probleem zitten.

Mogelijkheden: verouderde voorste lambdasonde of een klein lekje in de uitlaat voor de achterste sonde.

oldford 0
badge

7 jaar

Hallo

Bedankt voor je reactie....
Op de voorste lambda zitten inderdaad 4 draden.
Dus dan waarschijnlijk het oudere type(?)
Overigens met uitlezen......(zoals gemeld) waren er geen storingen en heb ook geen meldingen op het display.
Voor ik zover kan "zien" en "voelen" is de uitlaat gasdicht.
Rest mij nog wel te vertellen dat de auto zijschade heeft gehad aan de rechterkant. Hoe erg dat is geweest weet ik niet, er is in ieder geval een voorlamp en spatbord vernieuwd.
Geen idee of dit van invloed is of kan zijn.

Ik ga vanavond je antwoord ook voorleggen aan de gene die het onderhoud doet.
Zo gauw ik meer weet zal ik dat berichten.

Yaris 2005 0

7 jaar

Hallo oldford

Ik heb aan de hand van je tip de lambda sonde doorgemeten en volgens de voorgeschreven waarde zou deze in orde zijn. Heb de waardes van internet geplukt en ga ervan uit dat dit juist is.
de spanning van de sonde zou tussen de 0.1 en 0.9 moeten zijn en deze is 0.4.
De verwarmingsweerstand zou niet hoger mogen zijn dan 30 Ohm en deze was rond de 15.
Uitlaat is gasdicht.....ook geen gaatje of lekkage bij achterste lambda.
Ben zo langzamerhand ten einde raad.

Is het misschien mogelijk dat het stationair toerental te laag is, deze is ongeveer 650 toeren, gemeten aan de computer.
Is dit op een of andere mogelijkheid te verhogen...........in de trend van......baat het niet dan schaad het niet.

Yaris 2005 0

7 jaar

Continue spanning van 0,4 volt op het signaal van de lambdasonde wijst op een niet werkende verwarming van de sonde, dan wel een defecte sonde. Het signaal moet bij warme motor pendelen (heen en weer gaan) tussen 0,1 en 0,9 volt zowel bij stationair draaien als bij een verhoogd toerental (3000 rpm).

oldford 0
badge

7 jaar

Hoi
Sorry.....ik had moeten vermelden dat de spanning vanaf +- 0.4 langzaam terug liep en dus niet continu was.
Dit is gemeten bij stationair.

Yaris 2005 0

7 jaar

Als de spanning langzaam terug liep is de sensor te langzaam, defect of het mengsel is steeds armer aan het worden, of de uitlaat is lek of er is zelfs een combinatie van die mogelijkheden. Iets is er duidelijk niet in orde, want de lambda regeling werkt niet.
N.B.: Ga ik er vanuit dat de motor al enige tijd liep en de sensor warm genoeg zou moeten kunnen zijn.

Uitlezen van de fuel trims, de lambdasonde signaal spanning en dan tegelijk een 4-gas test doen.
Dan kun je zien wat het mengsel doet.

oldford 0
badge

7 jaar

Hoi

Ik wil je bij deze eerst even bedanken voor het meedenken...

De auto was warm omdat ik 10 km moet rijden om bij mn collega te komen.
De auto heeft wel daarna wel 20 minuten stil gestaan alvorens we gingen meten....(bakkie gedaan)
Werking wel met draaiende motor gemeten.

Maar als de lambda niet werkt of niet goed genoeg waarom krijg ik dan geen melding op het dashboard van de auto of is er bij het uitlezen in de garage niets naar voren gekomen.
Ik kan natuurlijk nog een donor lambda sonde overwegen.

Bij mijn weten is de uitlaat dicht....ook bij de flensen.

Dat er iets niet goed gaat daarover zijn we het wel eens ja.........

Het klinkt wel logisch dat het mengsel te arm is...(of te rijk?).......omdat je het gevoel hebt dat de auto "smoort" (in de lagere toeren) om daarna rond de 2000 toeren een Max Verstappen sprintje te doen....

Anyway......nogmaals bedankt.......we gaan er weer mee aan de slag en zal het hier weer gaan melden........echter wordt dit na het weekend, ben afhankelijk van derden hiermee helaas.

Yaris 2005 0

7 jaar

Uitlezen en uitlezen is niet altijd hetzelfde.
Alleen foutcodes lezen en dan bij het ontbreken van een foutcode niet verder zoeken is de verkeerde methode.
Daarna moet je signaalwaardes van de diverse sensoren uitlezen en controleren.
En dan maakt het ook nog uit of je met een algemene EOBD-scanner (die ook bij de APK gebruikt wordt) uitleest of dat er dealer (of gelijjkwaardige) apparatuur gebruikt wordt. Met de laatste kun je meer zien dan met de algemene scanner.

Mengsel kan te arm zijn, maar dan regelt de motorcomputer dit niet bij a.d.h.v. het lambdasignaal.
Mengsel kan in het begin goed zijn (na accu los) maar omdat het lambdasignaal continue te arm aamgeeft te veel verrijkt worden.
Op die laatste lijkt het gezien de ervaringen met accu los halen.

Mocht je weer meten aan de lambdasonde, meet dan gelijktijdig ook eens het signaal van de achterste lambdasonde en vermeldt dat ook.

oldford 0
badge

7 jaar

Wederom bedankt voor je reactie....

De auto is uitgelezen met apparatuur van de Toyota garage, hiermee werden tal van percentages weer gegeven zoals ik meegekeken heb. Hier en daar om wat uitleg gevraagd maar dat is/was te technisch voor mij. Ook kon hij hiermee de timing van het VVTi gebeuren beinvloeden en toen sloeg de motor ook keurig af.
Dus ga er van uit dat het de juiste uitlees apparatuur was.
Een second opinion bij een andere garage gaf ook geen storing en kreeg dus het advies.....hoort bij de auto....leer er maar mee leven......NOT.
Dit is geen normaal gedrag van het autootje vandaar dat we op eigen houtje verder speuren en ik op dit forum ben beland.
Zoals gezegd.......auto vriendin is wel goed en reageert zeer vlot.

Inderdaad na de accu los gaat het een paar dagen goed........ik begin er steeds meer in te geloven.........mede met jouw kijk op het verhaal.......dat we toch de lambda maar moeten vervangen.......wordt dan wel een donor....(nieuw te duur voor mij en stel dat het iets anders is....ohw ohw)

Zondag gaan we nog een keer meten en meten we ook de andere lamda.........nu niet gedaan omdat de voorste het zelf lerend systeem zou moeten regelen(?) 4 draden.

Ik ga het weer melden zodra ik meer weet

Thanks

Yaris 2005 0

7 jaar

Klopt, de voorste lambdasonde wordt gebruikt voor de lambdaregeling en het Zelflerende deel daarvan.
Maar voor de diagnose kan de achterste sonde ook informatie geven.
Stel de voorste sonde zakt naar 0,2V continue, terwijl de achterste vrolijk continue op 0,9V staat.
De conclusie is dan, dat 1 van beide verkeerd kan aangeven en dat een 4-gas test moet uitwijzen welke sonde nog goed is.

Kun je de lambdasonde van de auto van jouw vriendin niet een dagje lenen?
Is geen uiteindelijke oplossing, maar voor diagnose van het probleem wel geschikt.

oldford 0
badge

7 jaar

We gaan zondag 1 en ander weer doormeten.......ondertussen hier in de buurt een donor auto gevonden op de sloop.....zelfde leeftijd ....eventueel lambda sondes verkrijgbaar.

Misschien nog het vermelden waard dat toen de stekker van de lambda sonde was los gehaald (met lopende motor)er geen melding op het dashboard kwam o.i.d.
Misschien dat het even duurd ofzo maar motor heeft toch wel even zo gelopen.

Voortgang wordt uiteraard gemeld

Yaris 2005 0

7 jaar

Hallo oldford

Hier nog even een update.
Heeft even wat extra tijd gekost omdat ik ook van anderen afhankelijk ben....excuus.
Afgelopen zondag v-power getankt en de auto even goed op snelheid gereden........denk misschien blaast er wat los haha.
Dinsdag is spontaan het motormanagement gaan branden om op later weer uit te gaan.
Auto uitgelezen en toen kwam toch naar voren dat de eerste lambda sonde storing aangaf.
Deze heb ik vanmorgen (woensdag) vervangen door een donor sonde en het lijkt (vooralsnog) dat het probleem is opgelost.
Overschakelen gaat mooier en auto houdt niet meer zo sterk in.
Nu staat de auto een uurtje van de stroom zodat de auto zichzelf weer kan in leren.

Bedankt voor het meedenken......tot nu toe zeg ik .......OPGELOST.

Yaris 2005 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.