Toyota Corolla Verso: Koppeling onderin

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 D-4D

Hallo,

Mijn koppeling zit momenteel erg diep en hiermee bedoel ik dat je hem tot aan de bodem moet intrappen om te kunnen schakelen, daar waar je bij andere auto's vaak op driekwart van de slag al kunt koppelen. Hij komt ook erg hard op, dus zo'n beetje of alles of niets. Auto heeft 180.000 gelopen.
Koppeling gaat ook redelijk zwaar en lijkt wel of er maar een kleine werkbare slag in zit en een vrij grote vrije slag. Bij het intrappen van koppeling in het vrije slag gedeelte gaat de cilinder op de bak al wel goed mee uit.

De koppeling slipt niet, ook niet met alle bekende tests. Zit geen rammel in, motor loopt ook mooi evenwichtig dus 2 massa vliegwiel zou goed moeten zijn volgens divere berichten welke ik hierover heb gelezen ( of zijn er nog andere criteria voor versleten 2 massa vliegwiel?)
Ik ben geen expert, wel een hobbybob.

Wat zou dit kunnen zijn? Moet gewoon de koppeling, drukgroep en lager vervangen worden of moet ik het meer zoeken in lucht in koppelingscilinders/lekke cilinders?

Als het de koppeling is hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Heb een kennis met een 2 koloms hefbrug. Moet het subframe eronder uit?
Hoe veel werk kan ik verwachten en zijn er nog bijzonderheden? bv aandrijfassen in bak laten zitten of eruit.

Welk merk kan ik het beste nemen? Of welk merk in ieder geval niet. Is LUK kwalitatie fatsoenlijk of kan ik beter voor sachs gaan of iets dergelijks.

Bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vragen

BasMar19

Geplaatst door BasMar19 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Eigenlijk werkt de koppeling gewoon goed,komt ook goed vrij.
Ik rij zelf ook een verso en slag is kort en je moet idd helemaal intrappen om vrij te komen.
Maar om de koppeling daar nou om te vervangen.

BasMar19 (0), 12 jaar geleden

Is het bij jou ook zo dat hij al bruut oppakt als je hem een cm op laat komen? Heb jij ook een grote vrije slag alvorens je echt merkt dat hij gaat ontkoppelen?
Bedankt alvast voor het antwoord.

Groet Marcel

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik heb idd ook een vrij grote vrije slag en helemaal onderin ontkoppelt tie pas.
Maar grijpt wel netjes aan,maar wel snel.
Doet tie al zolang ik de auto heb,dus zal wel goed zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.