close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Corolla Verso: Verso start soms niet.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

Mijn Corolla Verso 1.8 MMT (semi automaat, gerobotiseerde versnellingsbak) van 2005 heeft een vreemde storing.
Bij het starten van de auto, met de automaat in N stand, gebeurd er niets. Het startknopje is soms oranje, soms groen en de schakelindicator op het dashboard geeft aan dat de auto in N staat. Toch start deze niet, ik bedoel dus dat de startmotor niet gaat draaien.
Het voorval gebeurt zeer onregelmatig, soms naar langere stilstand (max. 2 dagen), dan weer dagen niet. Door de pook in een versnelling te zetten en weer neutraal lukt het veelal wel de auto weer te starten, als de startknop oranje was wordt deze groen. De auto slaat dan perfect aan zodra de startmotor draait.

De Toyota dealer kan niets vinden, want als hij daar staat, functioneert natuurlijk alles goed. De sensor die op de "versnelings" handel zit en een signaal moet geven dat de auto in N staat, zou de oorzaak kunnen zijn, maar deze kost € 190,= + arbeid excl. btw. Daarnaast matcht dit niet met de weergave N op het dashboard. Het zou ook de rempedaal schakelaar kunnen zijn, dat de auto niet signaleert dat de voet op de rem staat. Maar ook de startknop zou niet geheel juist kunnen werken en zo nog enkele mogelijkheden.

Kortom, vele mogelijkheden en om deze zonder reden allen stuk voor stuk te vervangen met de gok dat het probleem is opgelost gaat een beetje ver. Heeft iemand een soortgelijke storing ooit meegemaakt. Ook de dealer kent de storing niet.

We zijn nu zo ver dat ik bij de storing, indien deze zich voordoet, zeer omzichtig registreer wat er zichtbaar is. Dus is het lampje elke keer oranje, wat gebeurt er als ik alleen het rempedaal los laat en weer in trap, etc. Echter de storing is zoals gezegd niet constant aanwezig, dan weer drie dagen achter elkaar en zo weer niet.

Geplaatst door

GJ63 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Staat er geen storing in dan?.
Moet toch uit te lezen zijn.

primera p11 0

13 jaar

Nee, er is niets uit te lezen. De laatste dagen ging het weer probleemloos, vanavond echter weer niet. De startknop bleef oranje. Met een keer de voet van de rem en terug er op was hij groen en starte probleemloos. Ga dit soort dingen goed monitoren.

GJ63 0

13 jaar

Ik denk toch een sensor die niet goed functioneerd.

primera p11 0

13 jaar

Op een ander forum praat men over de startmotor.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,...

Ik ga hier eens verder induiken. Wordt vervolgd.

GJ63 0

13 jaar

Ik denk eerder aan de remschakelaar, gezien het feit dat je een keer extra op de rem moet trappen om een groene startknop te krijgen.
Wat gebeurt er als je heel doelbewust niet op de rem trapt? Zelfde oranje kleur?

oldford 0
badge

13 jaar

Dat is dus het probleem. Gisteren oranje lamp en wel 10 keer gepompd op het rempedaal. Geen verschil. Eerder had dit wel resultaat. Vanmorgen ook een oranje lampje, bewust niets gedaan, alleen herhaald op startknop en ja hoor, na even ging hij kort knipperen en daarna op groen en ik kon toen weer probleemloos starten.

GJ63 0

13 jaar

Het heeft niks met je startmotor te maken,het is een vrijgave die niet komt omdat er een sensor niet goed is.
Als je de pook op dat moment beweegt wil dat nog verschil maken?.
Ik denk toch dat er een sensor blijft hangen en door de boel een aantal maal te bedienen trigger je de sensor.

primera p11 0

13 jaar

Dit maakt de storing nu zo lastig, ik vind (nog) geen patroon.
Ik heb al meegemaakt:
- morrelen met de versnellingspook, na soms enkele, soms wel 7 of 8 keer, alsnog starten
- helemaal niets doen, maar puur op de startknop blijven drukken, alsnog aanslaan.
- rempedaal los en vast, alsnog aanslaan.

Waarbij dan de enige constante factor de startknop is, die moet op groen komen te staan om te starten. Dat heeft ie dus ook al gedaan zonder iets te bewegen, behalve de knop zelf.
Ik blijf nu alle gevallen goed registreren wat er gebeurt, om zo een verband te zoeken/vinden.

GJ63 0

13 jaar

Daarom denk ik dat de sensor blijft plakken op de een of andere manier.

primera p11 0

13 jaar

Dat moet haast wel, maar welke?

Op het andere formum kreeg ik deze reactie:

Een klein testje die je zelf kunt uitvoeren:
Als de auto na meerdere startpogingen niet aanslaat (volgens de normale startprocedure: handel in stand N, rem ingetrapt en op startknop drukken) dan kun je aan de bovenkant (bij/thv de elektriche aansluitingen/bendix) van de startmotor voelen of deze enigzins warm wordt. Als deze warm wordt dan betekent dat dat deze stroom krijgt, zoals het hoort, en als dat het geval is weet je (wel bijna) zeker dat de startmotor defect is (alle "singalen" worden dan nl tot in de startmotor doorgegeven). Het enige is dat de startmotor "vast" zit op de eerder beschreven lamellen!!
Succes!

GJ63 0

13 jaar

Maar toch nog evn naar het begin,alle data is gewoon uit te lezen maar ook af te lezen.
En met af te lezen bedoel ik dat je precies kunt zien of een sensor gemaakt is of niet gemaakt is.
Kortom,een nulletje of een eentje is.
Dta moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn.
Aan de hand daarvan kun je toch zien wanneer die vrijgegeven word.
Nogmaals,dit moet voor een dealer gewoon te doen zijn.

primera p11 0

13 jaar

Ik zal dat eens voorleggen aan de dealer. Het probleem zal zijn dat het alleen uit te lezen is op het moment van de storing waarschijnlijk. En die is dus zeer onregelmatig en niet oproepbaar.

GJ63 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.