close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Corolla Liftback: Koppeling Toyota corolla

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 VVT-i

Hallo,
Mijn Corolla van 2001 met 1.6 vvti-motor (liftback) heeft het volgende euvel.
Als ik de versnellingspook in zijn "achteruit" schakel, ( iets wat normaal maar zeker niet moeilijk gaat) en vervolgens de ontkoppelingspedaal laat "opkomen" dan hoor ik een aantal seconden op het moment dat de koppeling vermoedelijk aangrijpt een schurend geluid. De auto doet dit alleen in zijn achteruit en in geen enkele andere versnelling.
Als ik de auto enkele malen in zijn "achteruit" zet en telkens ook een stukje achteruit rijdt, dan gaat dat geluid langzaam minder worden, en gaat zelfs weg.
Maar als de auto daarna weer een een uurtje of wat stil heeft gestaan dan is het schurend geluid ook weer aanwezig. Je zou bijna zeggen er vormt zich ergens een roestlaagje op de koippelingsplaat die ik er langzaam af haal. Dit is natuurlijk onzin denk ik als ik me de werking van een koippelingsplaat voorstel.
Kan dit soms ook met het druklager of drukgroep te maken hebben?? of moet ik het geluid dan ook in de andere versnellingen waarnemen??
Wie onder jullie herkent dit?? is het soms een euvel van toyota corolla, ik rijdt er pas enkele maanden mee.
De kilometerstand is pas 31000 km (echte kilometers).
Auto heeft in het verleden veel stil gestaan.

groeten Peter.

Geplaatst door

delpa31 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste delpa,

Motor - Koppeling - Versnellingsbak - Differentieel - Aandrijfassen etc.

Je motor en koppeling draaien altijd dezelfde kant uit. Het is dus niet aannemelijk dat deze dit geluid zullen veroorzaken. Drukgroep/lager etc is dus ook niet aannemelijk.

Ik denk eigenlijk dat het schurende geluid veroorzaakt wordt door je remmen. Als je achteruit rijdt slepen de blokjes in de andere richting over je schijf. Probeer maar eens een beetje te spelen met de rem tijdens dit achteruit rijden. Kijk dan of het geluid verandert.
Het lijkt me sowieso niet kwalijk. Ik kan me alleen voorstellen dat je remblokken en schijven door deze lage km stand nooit vervangen of gangbaar gemaakt zijn (in 6 jr). Misschien is het verstandig om je klauwgeleiders opnieuw te smeren en de blokjes aan de zijkant van kopervet te voorzien.

M

Michiel7811 0

17 jaar

Ik heb met de rem geprobeerd, maar het schurend geluid is toch meer een kraken.
Het vreemde vind ik dat als ik enkele malen een stukje "achteruit"ben gereden is het kraken minder vaak zelfs weg.
Het geluid is het beste hoorbaar links in de auto achter het stuur zittende dus. Versnellingsbak en koppeling zitten ook aan deze kant van de auto.
Stel dat er echt iets met een lager of zo mis zou zijn, dan zou het geluid er altijd moeten zijn.
Ben er niet helmaal gerust op.
groeten peter

delpa31 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.