Ik heb een corolla 1.6VVT-i uit 2003.
Probleem is dat de zekering van de (GAUGE) 10A er steeds uit springt. Het probleem is spontaan ontstaan, er is niks achteraf ingebouwd o.i.d. Deze zekering neemt een aantal gebruikers voor zijn rekening zoals: Richtingaanwijzers, cockpit panneel, climate controle, elektrische ramen, achteruit rij verlichting.
Het bizarre is dat het 1 a 2 keer is gelukt om de zekering er in te krijgen zonder dat deze gelijk springt. Ik heb vervolgens vlink op het dashbord, cockpit en de deuren geslagen om te kijken of door een trilling de zekering weer zou springen.
Uitendelijk besloten om deze auto dan maar zonder km teller/ toerentellen etc. naar huis te rijden, naar een km of 7 viel eigelijk alles uit. Resultaat accu leeg en ook defect. Deze is inmiddels vervangen. Dynamo geeft een spanning af van 12,5V bij stationair en bij deellast. Mijn gevoel zegt dat de spanningsregelaar dus goed moet zijn.
Inmiddels heb ik echt geen idee meer waar ik moet zoeken. Iemand enige suggestie.
Alvast bedankt voor de genome moeite.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
12,5 volt is wel een beetje aan de lage kant voor deellast. Maar er zou ergens flink stroom kunnen weglekken.
Als de accu leeg raakt wijst dat er wel op. Als de accu er kapot van gaat heb je een flink probleem.
Ik zou de auto naar de dealer brengen voor reparatie, als de boel af brand heb je niks meer.
Inmiddels is het probleem verholpen,
De oorzaak was uiteindelijk een kortsluiting in de kabelboom. Aan de rechterkant van het schutbord achter het dashbord kastje loopt de kabelboom door het schutbord naar de motorruimte. Deze kabelboom is keurig netjes ingepakt in een plastic beschermhoes, ondaks dat is deze kabelboom toch gaan schuren over de montagebout van de kachelmotor. Doordat dit plastic was doorgeschuurd kon ook de isolatie van de bedrading gaan schuren. Dit had als gevolg dat de betreffende draad kortsluiting maakte op deze bout.
Dit heb ik inmiddels kunnen verhelpen door de kabelboom voorzichtig uit elkaar te halen en de defecte draad opnieuw aan elkaar te solderen en af te werken met krimpkous. Kabelboom is weer netjes in het plastic ingepakt en getaped. Om te voorkomen dat deze kabelboom weer gaat schuren over deze bout, heb ik de kabelboom iets verlegd d.m.v. een trekbandje. Ook heb ik deze bout afgeplakt met een zelfklevend schuimmatje.
Kosten nog geen euro. (wel een hoop zekeringen verbruikt).
Om het probleem te lokaliseren ben ik 1 voor 1 alle componenten los gaan halen zoals: Tellerpartij, Climate controle, elektrische ramen, richtingaanwijzer schakelaar, intergration relais, en achteruitrij verlichting schakelaar. Dit zijn namelijk de onderdelen die niet functioneerde als deze zekering er uit lag. Dit klopt precies met wat het elektrisch schema ook aangeeft. Dit mocht echter niet baten. Uiteindelijk heb ik stekker IE1 losgehaald. Deze stekker bevind zicht achter het dashbord kastje aan de kachelmotor. Het is een grijze stekker en het is de bovenste van de 2. Als ik deze stekker los haalde, kon ik de zekering terugplaatsen zonder dat deze eruit vloog. Deze stekker bevat de kabels die van daaruit de motorruimte ingaan. Aan deze stekker zit onderandere de: dynamo, startmotor, injectoren en nog een paar stuur draadjes.
Dit was ook de rede waarom ik 12,5V meette als laadspanning. Op het moment dat de zekering GAUGE er uit is dan word de voorbekrachtiging van de dynamo niet geschakeld en zal deze dus niet de Accu bij laden. Op dat moment meet je dus gewoon de oppervlaktespanning van de accu zelf.
Ik hoop met deze beschrijving, hoewel hij technisch mischien niet voor de volle 100% klopt, toch mensen op weg te helpen bij het oplossen van hetzelfde probleem of een soortgelijk.
Nog bedankt voor de reactie OLDFORD.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar