close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota 0: lampda sonde Starlet 1.3 uit 1992

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Wie heeft er ervaring met het plaatsen van een universele lampda sonde ( met verloopstuk van binnendraaad naar flens) op een Starlet. Heb een universele geplaatst nadat oude bij APK keuring niet meer voldeed volgens dealer, deze kon 4 gas meting er niet bij krijgen. Nieuwe (universele) lampda sonde gemonteerd, wat volgens dealer probleem moest zijn. Weer heen gebracht voor 4-gasmeting komt er nog niet bij. Volgens dealer moet er een officiele Toyota Sonde gemonteerd worden. Iemand iets gelijkwaardigs mee gemaakt??? Vind het maar een raar verhaal.

Geplaatst door

classicbiker (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eigenlijk simpel zat, jouw "universele" lambdasonde is niet in staat om een accuraat signaal door te geven aan de ECU. Als je toch al geen Toyota onderdelen wenst te monteren (waarschijnlijk omdat ze te duur zijn), waarom bestel je bij de automaterialenzaak dan geen lambdasonde specifiek voor jouw 2E-E motor ? Bovendien mag ik toch wel zeker aannemen dat de oorzaak inderdaad de lambdasonde is. Ook ik heb bij een 2E-E motor al eens een sonde gewisseld met een goede andere, maar het bleek niet de oorzaak van het hoge co% te zijn.

ronnie34 0

18 jaar

Bedankt voor je reactie Ronnie. Heb inmiddels nieuwe sonde bij dealer besteld en deze laten monteren. Toen ik dezelfde dag opbelde hoe het er mee stond, werd mij verteld dat het een drama was, stationair goed maar bij 1500 toeren totaal verkeerd. Moest de katalysator maar gaan controleren en evt. ecu vervangen. Nu kwam mij gelukkig een door een APK keur meester ter ore dat een auto van voor 1993 alleen maar 0.5 co waarde heeft bij stationair, waar onze uit 1992 dus aan voldeed. Dus kennen de dealers alle regeltjes wel?? Vraag mijn nu toch zeer af of de oude wel defect was. Als ik deze indicatief met multimeter door meet kom ik op zelfde waardes uit, is daar exacter iets over bekend?? Ben nu dus 185,- ex. btw kwijt voor.... Iemand zoiets meegemaakt? Hoe moet ik het aanpakken

classicbiker 0

18 jaar

Ik geloof echt niet wat ik hier lees.

Als een garagebedrijf een auto afkeurt en de diagnose stelt dat het de lambdasonde is, mag een klant erop vertrouwen dat de garagist weet waar ze mee bezig zijn. Als de klant de opdracht geeft ter reparatie aan een vastgestelde prijs en de diagnose blijkt niet te kloppen, dan mag het niet zo zijn dat de klant daar de dupe van wordt. Met andere woorden als hun diagnose verkeerd is is dat hun eigen fout. Een leuk gevalletje voor de Bovag geschillencommisie.
Trouwens auto's vanaf 1-1-93 hoeven alleen maar op toeren de CO worden getest. Jouw auto is toch van 1992 ? M.a.w CO% max 0,5 stationair en geen gezeur wat de rest doet.
Klaarblijkelijk is er nog iets fout, want de gemiddelde 2E-E motor haalt zelfs de strengere waarden nog (mits de katakysator op temp is gekomen). Maar het maakt allemaal niet uit, want men mag een 92 auto niet afkeuren als hij z'n percentage niet haalt op toeren.
Is er hier sprake van een Toyota dealer ? Een ECU vervangen, zo zout heb ik ze nog nooit gegeten.
Goede opmerking van je om te stellen dat deze "dealer" z'n regeltjes niet kent. De meetwaarden voor de sondes weet ik helaas niet uit mijn hoofd, moet ik de boeken erop naslaan.

Ik concludeer dat de auto APK is goedgekeurd, maar dat de garage aandringt om de auto verder te onderzoeken waar de storing zit.
Maar ik bespeur dat er niet echt een storing is, of niet soms. Als de auto wordt aangeboden vanwege een APK en wordt goedgekeurd, hoeft men niet verder te zoeken. Wordt de auto aangeboden vanwege een storing, is het een ander verhaal.

Ga met die garage overleggen wat de mogelijkheid is( de gemaakte onkosten ), maar jij meent dat de lambdasonde eigenlijk nooit kapot was. Zijn ze dan niet bereid om je tegenmoet te komen zou ik zeker aangeven dat er een zaak van wordt gemaakt bij de Bovag geschillenkommisie (indien het een bovag bedrijf is).

Nogmaals ik vind het maar een vreemde vertoning van dat bedrijf.

ronnie34 0

18 jaar

Dat ben ik helemaal met je eens ronnie. Lijkt natuurlijk nergens op. Trouwens, waarom meten ze niet gewoon met een lambda tester het signaal? Iedere garage hoort zo'n ding te hebben, weet je meteen wat ie doet! Niks niet proberen! Vervangen indien oorzaak, anders lekker afblijven met de vingertjes. Vind trouwens maar vreemd dat een dealer niet weet dat deze auto helemaal niet op 1500 rpm getest moet worden. Viergas test pas vanaf '93 natuurlijk. Waarom zoveel toeren, hij is goed of niet goed! Krijg soms wel eens een beetje de indruk dat niet iedere keurmeester weet waar die mee bezig is! Universeel kan trouwens wel hoor, mits je maar een goeie hebt. De werking is trouwens in een iets ander gebied, dus het is niet indentiek maar wel ruimschoots voldoende voor een goeie werking van de emissie bestrijdings systeem.


Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Auto moest voor keuring naar garage, deed verder niets verkeerd. Remschijven en blokken en achterbanden werden iets minder maar niet afkeuringswaardig, dit kan ik zelf wel vervangen. Carter was ook rot maar dit gaat ook buiten keuring om en doe ik ook zelf, moest alleen de keuring geregeld hebben. Nadat dit vorige werd gecontanteerd werd ik later nog een gebeld over de sonde en dus het verhaal hierboven uitgevoerd, maar volgens mij hebben ze toen al met toeren gemeten en zal deze misschien wel helemaal niet defect geweest zijn. Wil a.s. maandag oude sonde halen om deze te testen. Gaarne info. Het betreft inderdaad een dealer van Toyota. Verder is er gelukkig geen ecu of katalysator vervangen waarschijnlijk omdat ik zelf optijd de keuringseis aangaf met betrekking tot toeren meten voor 1993, waar ik anders was beland??? Als ik meerdere gegevens over de oude heb wil ik er mee retour naar garage of mijn conclusie oke is natuurlijk. Maar hoop dat oude niet vernietigd is of een beetje is meegeholpen maar dat zien we wel. Nog niet afgerond.

classicbiker 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota 0 of stel zelf een nieuwe vraag.