Toyota Starlet: remschijven trekken steeds krom

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3xli

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Starlet uit 92. Bij het remmen voelde ik vanaf het moment dat ik de auto kocht al een lichte trilling (m.n. op het stuur). Het was echter niet echt hinderlijk dus heb er een hele tijd mee doorgereden. Op een gegeven moment werd het erger en heb ik er na laten kijken. Mijn vermoeden werd bevestigd: kromme remschijven. Ze werden vervangen en de auto reed weer als een zonnetje. Tot dat ik na een aantal weken weer die trilling begon te voelen, die van lieverlee steeds erger werd. Ik weer terug naar de garage en die constateerde dat de schijven wederom krom waren (na +/- 1500 km rijden!). Ze begrepen er niets van en weten het aan slechte schijven van de fabriek. Van de leverancier kregen ze daarom nieuwe. Deze zijn inmiddels een paar weken geleden geplaatst, maar je raadt het al.... ze beginnen ook weer krom te trekken! Ik vermoed dus dat er iets anders niet goed is, waardoor de remschijven krommen. De garage heeft geen idee, wie wel????????? Alvast bedankt!

starlet92

Geplaatst door starlet92 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Jim Broerse (0) PRO, 17 jaar geleden

hou je toevallig je voet op de rem tijdens het wachten voor het stoplicht, zoja dan is dat de oorzaak want op het moment dat je de rem vast houdt dan kan de schijf z`n warmte heel slecht kwijt en zal de schijf krom trekken. Auto`s met automaat hebben hier over het algemeen meer last van om dat de auto begint te rollen zodra je de rem loslaat

groeten jim

starlet92 (0), 17 jaar geleden

Ik zal ongetwijfeld wel eens de rem intrappen voor het stoplicht, maar dit zorgt toch niet op zulke korte termijn voor schade? Hier voor heb ik jaren een Golf gehad en daar reed ik precies hetzelfde in, maar daar heb ik nooit 1 kromme remschijf in gehad. Maar toch bedankt voor de tip, ik ga er in ieder geval op letten!

Jim Broerse (0) PRO, 17 jaar geleden

nee ik bedoel ook echt consequent je voet op de rem houden als je stil staat.

groeten jim

Jelle95 (0), 17 jaar geleden

Dat van de voet op de rem is toch meer een "fabeltje", excuus-verhaaltje. Als je echt vaak en heel hard remt en dan lang de voet op de rem houdt, dan misschien. Maar bij normaal gebruik gebeurt dat niet, of beter: zou dat niet mogen gebeuren!

Ik had / heb met m'n avensis hetzelfde probleem, voor het eerst van m'n leven, en met geen van de voorgaande auto's in 18 jaar dat probleem gehad! Lijkt me dus zeer sterk dat het aan m'n rijstijl ligt, hou m'n voet niet op d erem, bij een helling evt handrem er op, maar dat moet kunnen. Bij nieuwe schijven binnen korte tijd weer trillingen. Schijven mogen bij normaal gebruik niet zo snel krom worden. Ergens gelezen op dit forum dat het bij de avensis kwam door te harde blokken. Weet niet wat daar van waar is.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat van de voet op de rem is toch meer een "fabeltje", excuus-verhaaltje. Als je echt vaak en heel hard remt en dan lang de voet op de rem houdt, dan misschien. Maar bij normaal gebruik gebeurt dat niet, of beter: zou dat niet mogen gebeuren!

QUOTE

jelle... leg eens uit, waarom vind jij dit een fabel? het is toch wel degelijk zo!

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Jelle, dit KAN geen FABELTJE zijn want in fabeltjes spelen DIEREN de hoofdrol.....................
(Zie de boeken van la Fontaine.....)

Jelle95 (0), 17 jaar geleden

1) Fabeltje vervangen door smoesje? Alhoewel in somige gevallen "ratten" (mensen / verkopers / dealers die onder garantiekosten uit willen komen wil ik zo wel eens noemen) en "ganzen" (de goedgelovige) voorkomen. La Fontaine had ik vroeger niet op mijn lijst staan, ik las oa de Kameleon, Barbapapa, Bob Evers en Arendsoog ;-)


2) omdat dit door de verkopers direct wordt vermeld als hoogstwaarschijnlijke oorzaak, terwijl dit probleem zich zeer veel voordoet bij mensen die in de complete voorgaande auto-tijd nog NOOIT last hebben gehad van kromme schijven en nu opeens wel. Soms ontkom je er niet aan wat vaker en langer de rempedaal ingedrukt te houden, denk bijvoorbeeld aan een bergafdaling. Als je bij een stoplicht al niet de rempedaal eventjes ingedrukt zo mogen houden (ik doe dat overigens nooit) betekent dat in praktijk dat je dus al helemaal geen bergafdaling zou kunnen maken ivm gegarandeerd kromme schijven.

Mijn conclusie is dat als de schijven (bij "normaal" gebruik) krom trekken, dan is er iets anders aan de hand / volstaan de schijven / blokken niet.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Mijn conclusie is dat als de schijven (bij "normaal" gebruik) krom trekken, dan is er iets anders aan de hand / volstaan de schijven / blokken niet.

QUOTE


kijk en hier gaan we al. wat mag je verstaan onder ''normaal'' gebruik. omstandigheden spelen een hoofdrol.. ideale rem-omstandigheden bestaan namelijk niet.. we remmen immers niet voor onze LOL..

remdelen zijn bij een leverancier nauwelijks te claimen.. heel zelden krijg je eens een set vergoed.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Kortom: wie een beetje de natuurwetten EN materiaalkennis beheerst weet dat je materiaal middels verhitting EN afkoeling van vorm kunt laten veranderen. Dat deed men in de Gouden Eeuw al bij het bouwen van houten schepen...... Stellen dat het een smoesje is bestrijd ik dan ook ten stelligste. Maar ook niet goed schoongemaakte naven (na vervanging van schijven) danwel niet met een momentsleutel aangedraaide (wiel)moeren kunnen voor slingerende schijven zorgen. Daarnaast kan het probleem OOK nog in de rubbers van de wielophanging zitten. BMW 5 serie rijders weten hier ook hele verhalen over te schrijven.............

Santa (0), 17 jaar geleden

Jelle, die boeken die jij op je lijst had staan moesten wij gewoon thuis lezen. De bij MIJ verplichte boeken waren van een behoorlijk hoger niveau........;)

Santa (0), 17 jaar geleden

Alhoewel ik de Bob Evers en de Kameleonserie ook verslonden heb

Jelle95 (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Kortom: wie een beetje de natuurwetten EN materiaalkennis beheerst weet dat je materiaal middels verhitting EN afkoeling van vorm kunt laten veranderen. Dat deed men in de Gouden Eeuw al bij het bouwen van houten schepen...... Stellen dat het een smoesje is bestrijd ik dan ook ten stelligste. Maar ook niet goed schoongemaakte naven (na vervanging van schijven) danwel niet met een momentsleutel aangedraaide (wiel)moeren kunnen voor slingerende schijven zorgen. Daarnaast kan het probleem OOK nog in de rubbers van de wielophanging zitten. BMW 5 serie rijders weten hier ook hele verhalen over te schrijven.............[/quote]
Ik bestrijd niet dat het niet kan. Ik geloof echter meer in andere (zoals bv hierboven genoemde) oorzaken. (De opmerking dat de schijven / blokken niet voldoen was inderdaad veels te kort door de bocht!).

Bij normaal gebruik bedoel ik het rijgedrag van 80% van de auto's op de weg. Een auto / de remmen moeten toch wel ergens tegen kunnen? Zoals gezegd, bij een bergafdaling gebruik je, ondanks dat je de motor veel gebruikt om snelheid te beperken, toch echt regelmatig je remmen, ook voor iets langere tijd, waarbij ze best wel eens warm kunnen worden. Moet toch kunnen. Dat effect lijkt mij echt niet veel minder dan voor een stoplicht even ingedrukt houden.


PS En op m'n echte lijst(en) had ik overigens nog wel meer boeken staan, die ik echter niet allemaal altijd geheel gelezen heb geloof ik.

Jim Broerse (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb zelf bij een dealer in amerikaanse auto`s gewerkt en daar zijn de de meeste automaat en daar waren kromme schijven aan de orde van de dag, maar niet bij alle typen want op de ene of andere manier is de ene auto er gevoeliger voor dan de andere.
Voor het stoplicht moet je gewoon je voet op de rem houden anders gaat de auto rijden of in z`n neutraal zetten. Als je nou een lekker stuk geremt hebt en ja gaat daarna stil staan met je voet op de rem dan heeft de schijf geen koeling meer, (BIJ EEN BERGAFDALING DUS WEL) hij kan z`n warmte ook niet meer kwijt doordat de blokken er tegen aan zitten en dan zou ie naar verloop van tijd krom kunnen trekken.

Heb wel eens gehoord dat als je kromme schijven laat afdraaien dat ze daarna nooit meer krom trekken omdat het materiaal zich dan "gezet"heeft, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Mvrgr Jim

Michiel7811 (0), 17 jaar geleden

Het eerste wat je moet controleren is of de geleiders van de klauw niet stroef lopen. Deze moeten goed in het vet zitten. Daarnaast moet je controleren of de vetkering die het vet IN de klauwgeleiders houdt goed afdicht en niet gescheurd is. Wanneer dit het geval is moet je deze rubbertjes vervangen. Vet bij je remmen is gevaarlijk.

Een klauwgeleider die stroef loopt oefent eenzijdig een enorme kracht uit op je schijf. Dus 1 van de 2 remblokjes druk veel harder dan de ander.

Probeer dit maar eens, het komt vaak voor bij Toyota.

Michiel

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Jim Broerse]Heb wel eens gehoord dat als je kromme schijven laat afdraaien dat ze daarna nooit meer krom trekken omdat het materiaal zich dan "gezet"heeft, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Mvrgr Jim[/quote]
Nou hier ben ik het niet helemaal mee eens, als je een schijf laat afdraaien, zul je aan 1 kant meer materiaal weghalen dan aan een andere kant, en zeker met geventileerde schijven zul je dan al een beetje onbalans hebben, ondanks dat ze wel kaarsrecht zijn. Verder bestaat dan het verschil ( aan 1 kant dus) dat het materiaal aan de ene helft dikker is dan aan de andere kant, en zul je dus verschil krijgen in opwarmen en afkoelen, dus resultaat is dat hij nog sneller krom gaat trekken.

Tel dit op bij het feit dat een set nieuwe remschijven bijna net zo duur zijn dan laten afdraaien, en je weet waar mijn voorkeur naar uitgaat.

Groeten Marcel

Jim Broerse (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zei dus ook dat ik het wel eens gehoord had maar ik weet niet of het waar is, ik heb ook liever gewoon nieuwe schijven.

groeten jim

bas416 (0), 17 jaar geleden

was bij ford sierra een een veel voorkomend probleem, als je daar de naaf niet goed schoonmaakte bij het vervangen van de schijven had je meteen al weer problemen. het kwam voor dat een auto dan al met een trillend steur tijdens remmen de garage uitreed. na wat onderzoek bleek dan dat er een slingering in de naaf zat. de schijf was dus wel recht maar slingerde vanuit de naaf. een werkplaats chef loste dit vaak op door met een 5kg voorhamer een behoorlijke tik te geven op de naaf. na enige oefening kon hij dit bij elke auto verhelpen.

om te kijken of er te veel slingering was, werdt dat opgemeten met een meetklokje, waarbij 0.05mm het maximale was (naaf dus wel goed schoonmaken anders meet je dit al).

mocht je niet ui thet probleem komen dan kun je dit nog proberen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.