👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo.
Vanmorgen merkte ik na het opstarten van mijn corolla dat hij al het koelvloeistof er uit gooide precies onder het spruitstuk, pal onder het spruitstuk zitten twee ronde gaten in het blok, hiervan is er een dicht en een los, bij de gene die los is kwam het koelvloeistof uit.
Wat is hier de reden van ?
Graag jullie hulp aub.
B.v.d
Groeten,
Ray.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is waarschijnlijk een vriesstop die er uit ligt deze zitten er in om te voorkomen dat de motor scheurt c/q barst als er water in zit ipv koelvloeistof .....
Laat hier ff een nieuwe in zetten en dan kijken of het is goedgegaan ........
Zo niet mee rijden !
Gr. Harry
Dag Harry.
Hartstikke bedankt voor je vlugge reactie.
De auto heeft een tijdje stil gestaan , toen ik water bij vulde kwam dit er net zo hard weer uit the de vriesstop.
Is het mogelijk deze er zelf in te zetten ? , want ik durf er nu zo niet mee te rijden.
En wat zullen eventueel de kosten zijn om deze er in te zetten ?
Nogmaals dank voor je vlugge reactie.
Groeten,
Ray.
11 jaar
Zeker niet mee rijden , kost je minimaal een koppakking.
Ligt de vriesdop er compleet , of is hij doorgeroest ?
Als je er een beetje bij kunt , de oude eruit wippen , en de nieuwe , na het gat goed schoon gemaakt te hebben , er met loctite erin tikken.
Meestal past er een dop binnenin.
Hij is er helemaal uit. Vreemde is dat hij er nog niet uit was toen ik voor de laatste keer gereden heb.
Hij staat nu een 3 maanden stil.
Ik heb inmiddels een vriesdop kunnen kopen, alleen nu nog kijken hoe ik hem er het beste in kan krijgen, want heb gezien dat het spuitstuk in de weg zit...
Ik neem aan dat je hem van onderaf er niet in zult krijgen ?
11 jaar
Erin tikken meteen lange dopsleutel die precies past !!!!
Dan heeft er waarschijnlijk te weinig antivries/ koelvloeisof bescherming in gezeten , en is de dop er met de vorstperiode uit gevroren.
Hoop ik alleen dat er niet meer schade is.
Monteren is afhankelijk van de hoeveelhied inzicht en rechterhanden.
Dat snap ik, maar heb bijna tot geen ruimte om hem er in te tikken.
Is het niet een betere optie om het spuitstuk er af te halen ?
11 jaar
Ferry ik heb in deze periode niet met me auto gereden, is er dan nog kans op meer schade als de dop er uit gevroren is ?
11 jaar
Je kunt ook niet tussen het spruitsuk door met een verlengstuk in een dop die weer in de vriesdop past ?
Nee , is echt heel lastig om er bij te komen. Ook zit er achter het spruitstuk een hitteschildje waardoor ik er niet tussen kan komen.
Ik ben bang als ik het spuitstuk er af haal dat er een bout of tapeind zal afknappen.
11 jaar
Als je het met beleid doet , knapt er niks af .
Moertjes roodgloeiend stoken met een goede brander , af laten koelen , echt koud, beetje kruipolie erop en alles komt los.
Desnoods even een brander huren.
Ok, dan ga ik je advies eens opvolgen.
Brander heb ik overigens nog wel.. kan ik het helemaal af laten koelen met water . Of moet ik gewoon uit zichzelf af laten koelen ?
Alvast bedankt voor je advies ferry!
11 jaar
Eerst gewoon af laten koelen , laatste temperatuur er met water uit halen .
Probeer de warmte geconcentreerd te houden op de moer.
Succes
Hoi ferry.
Een paar reacties terug schreef je dat ik de vorstplug er met loctite in moet slaan, maar komt deze dan niet te vast te zitten in het gat en de beveiliging niet meer werkt waarvoor ijl bedoelt is ?
Ik heb ondertussen al een vorstplug gekocht, nu maar afwachten dat het weer mee gaat werken.
Groeten,
Ray.
11 jaar
In zekere zin wel , maar er zijn verschillende soorten loctite .
Gebruik er 1 die meer een afdichtende dan een lijmende functie heeft.
Maar , het beste is de oorzaak weg te nemen van het feit dat hij eruit gekomen is.
En dat is er voor te zorgen ,dat de beschermingsgraad van het koelmiddel voldoende laag is , zodat hij er niet uit vriest.
Dus niet met water bijvullen , maar met antivries/koelvloeistof wat er voor geschreven wordt.
Nu is , hoop ik alleen de vriesplug eruit gekomen , ik heb ze ook wel gezien met totaal gebarsten motorblokken en radiateurs.
Ok, dan zal ik daar op letten bij aankoop van loctite.
Ik ben ondertussen met de brander aan de gang geweest om het spruitstuk er af te krijgen, maar de bouten raken slecht los.
Heb er inmiddels een uit kunnen krijgen.
Is het niet beter om een snijbrander te gebruiken om de bouten rood gloeiend te krijgen, want merk dat het met een gewone brander moeizaam gaat.
11 jaar
Je moet wel een brander gebruiken met zuurstof en gas , met een gewoon gasbrandertje gaat het niet , dacht dat je dat wel begrepen had.
Ik heb helaas geen brander met zuurstof en gas bij de hand.
Ik heb er met de gewone brander twee los kunnen krijgen, de laatste drie word een ander verhaal omdat de moeren al aardig kapot zijn gedraaid met vast zetten, dus hier schiet de dopsleutel elke keer vanaf.
Ik blijf nog even proberen.;-)
11 jaar
Oke een volgende oplossing , kun je er met een accu boormachine bij komen , zoja , in de zijkant van de moer een gaatje boren , tot net aan het tapeind , gaatje steeds groter boren , tik met een lange schroevendraaier of iets anders in de zijkant van het gaatje , moertje knapt en je draaid hem erzo af.
Dus niet door en door , maar net door het moertje.
Ferry bedankt voor tip.
Ik heb er inmiddels 4 uit kunnen krijgen, morgen ga ik de Dinamo demonteren om zo de laatste bout er uit te krijgen.
Ik ben elke keer met de gewone brander en wd40 aan de slag
gegaan en heb de meeste er dan toch uit gekregen.
Morgen hoop ik de vriesplug te kunnen plaatsen..
Groeten,
Ray.
11 jaar
De aanhouder wint , ik hoop dat de laatste niet je waterloo wordt , maar zo te lezen heb je qua sleutelen wel gevoel voor de bal , alles met beleid.
Inmiddels het spruitstuk er af gekregen en tot mijn verbazing zitten er voor op de kop drie vorst pluggen, laat nu net de vorstplug die er uit is qua formaat te verschillen met de buitenste twee grrr ! Dus maandag de goede vorstplug zien te krijgen.
Is het normaal dat deze verschillen qua formaat ?
11 jaar
Ja hoor komt vaker voor , is maar net hoeveel ruimte er constructief is.
Ok, dan ga ik maandag achter de goede maat aan.
Helaas kon ik vandaag niet meer terecht, anders had ik het vandaag nog voor elkaar kunnen maken.
Is het overigens echt nodig om locktite te gebruiken ? Of is dit niet speciaal nodig ?
11 jaar
Goed schoonmaken en een goede vloeibare pakking gebruiken Vroeger tientallen er in geslagen meestal voor het doorroesten.
11 jaar
Oki doki ,duidelijk.
Als het maandag allemaal gelukt is laat ik het even weten.
11 jaar
Hallo ray , post even dat het probleem opgelost is.
Idd het probleem is opgelost, bedankt voor de hulp voor de gene die gereageerd hebben.
En ferry jij ook nogmaals bedankt voor je hulp;-)
Groeten,
Ray.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar