close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Rav4: Motor hapert bij opnieuw gas geven

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1azfe, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Beste,
Sinds enkele weken heeft mijn auto het probleem dat de motor regelmatig inhoud / afremt tijdens het optrekken (meestal na een bocht).
Het gevoel doet me nog het meeste denken aan een beginnend bestuurder die niet goed vetrekt waardoor de motor afslaat en de auto adrupt afremt.
In mijn geval slaat de motor niet af, maar remt de auto voor een fractie van een seconde af bij het optrekken.

Ook heb ik problemen met de catalisator die niet meer efficiënt genoeg meer is.
Hebben beide een invloed op elkaar?
Enige foutcodes: p420 en p430.
Volgende zaken heb ik al veranderd (deels preventief gezien de hoge km-stand: 220000, deels curatief).
-Pcv-klepje vervangen, veertje was gebroken.
-rubberen darmen van de carterventilatie vernieuwd, waren gescheurd aan het kleppendeksel.
-bougies: preventief
-standaard klein onderhoud (motorolie 10w40, filters)

Wat nog het vermelden waard is: de uitlaat is ingedeukt, een gevolg van iets te enthousiast veldbanen op te zoeken.
De auto lijkt hier niet veel last van te hebben, hij trekt voor de rest goed op.

Geplaatst door

Rubywan (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat beide katalysatoren defect zijn KAN een gevolg zijn van het terrein rijden en/of de storing die er nu inzit.
Het KAN ook veroorzaakt zijn door de scheur in de carterventilatie.
En de vierde mogelijkheid is een aloude fout die in de software zat bij een aantal Toyota's.

De huidige storing doet mij denken aan een verkeerd mengsel bij het gas geven.
De oorzaken daarvoor zijn helaas legio, zoals een defecte sensor, valse lucht of een mechanisch probleem (compressieverlies).

Klop eens zachtjes op beide katalysatoren. Rammel er dan wat? Dan is een deel van binnenwerk los wat de uitlaat kan blokkeren.

Verdere info over de aloude fout:
https://web.archive.org/web/201209170846...

oldford 0
badge

6 jaar

Momenteel benen ik niet in de buurt van m'n auto.
Wat de katalysator betreft:
Als ik het goed versta, zou de oplossing voor mijn auto bestaan uit een mechanisch vervangonderdeel "Exhaust Manifold Converter Sub- assembly" en een software update.
Ik vermoed dat dit onderdeel op de gehele katalysator slaat en ik dus het onderdeelnummer gewoon kan controleren?
Is er een mogelijkheid om de sofwareversie te weten te komen zonder bij toyota langs te gaan?

Kan een slecht werkende katalysator het probleem van de motor veroorzaken?
De uitlaat is nu wel vrij hard ingedeukt, kan het zijn dat deze niet meer genoeg "flow" doorlaat en zodus de werking van de katalysator negatief beïnvloed?

Wat betreft het inhouden:
Als er problemen zijn met sensoren en/of valse lucht, zou het probleem zich niet altijd voordoen, en niet enkel tijdens het opnieuw "oppakken"?
Ik heb ook z'n beetje het gevoel dat, als ik brandstof ga tanken bij merk X, het probleem zich minder voordoet als bij merk Y.
Nogmaals, dit is een subjectieve vaststelling.

Rubywan 0

6 jaar

De lambdaregeling kan een hoop problemen maskeren.
Echter, bij gas los wordt de lambdaregeling uitgeschakeld en bij gas geven kan een vertraging zijn bij het inschakelen.
Dat kan het kortstondige inhouden verklaren, zo gauw de lambdaregeling is ingeschakeld wordt het mengsel weer gecorrigeerd.

Als de uitlaat te weinig flow heeft, dan heb je vermogensverlies vooral bij hogere belasting (vol gas b.v.).
Verder heeft het weinig effect op de werking van de katalysator.
De uitlaatgassen worden gereinigd of niet of het er nu veel zijn of weinig. Als er zuurstof overblijft na de kat dan wordt na verloop van tijd de code P0420 (bank 1) en P0430 (bank 2) gezet.

Hoe er wel rekening mee dat de vervangende katalysatoren behoorlijk prijzig zijn (in de 4 cijfers).
En ik zou ze pas vervangen als de huidige storing afdoende gerepareerd is.

oldford 0
badge

6 jaar

Als ik met een sleutel tik tegen de in- en uitgangen van de katalysatoren tik, hoor ik toch geen gerammel. Daar lijkt mij alles goed te zijn.
Ik heb ook, omdat het hitteschild van het uitlaatspruitstuk toch gedemonteerd was, ook eens naar het onderdeelnummer van de kat gekeken: "toyota 28040" staat erin gedrukt, hetgeen in de link die jij doorgestuurd had, lijkt te duiden op het "oude" type kat, die dus moest vervangen worden door nr. 28041.

Kan ik bij Toyota om de kat alsnog te vervangen en de software update uit te voeren aangezien dit klaarblijkelijk niet gebeurd is?

Een bevriende ex-automechanieker gaf de raad eerst een 4-gas test uit te laten voeren, ik denk dat ik dat mijn volgende stap wordt.

Rubywan 0

6 jaar

Vragen staat vrij, maar ik zou zeggen: bespaar je de moeite.
Toyota heeft nooit toegegeven dat de fout in de software zat en het was altijd al rekening man.

Zolang je door de 4-gas test komt en je kunt leven met een brandend storingslampje is niets doen een optie.
Het nadeel dat daar aan kleeft is dat je niet meer kunt zien of een andere storing zich voordoet, tenzij je regelmatig de storingen (laat) wissen.

oldford 0
badge

6 jaar

Wat betreft het inhouden:
Ik vermoed dat het probleem wel eens in de buurt van de brandstofpomp kan liggen. Ik had deze week eens doorgereden "tot in reserve" en het haperen begon weer, alleen VEEL frequenter.
Op een gegeven moment is er nog eens foutcode bij gegenereerd, nl P1155 "A/F Sensor Heater Circuit".
Vervolgens heb ik getankt en de codes gewist. Voorlopig zijn er geen alarmen teruggekomen, het haperen blijft, de schokken zijn weliswaar minder hard.

Wederom twee vragen:
Hoelang duurt een testcyclus van de katalysator? Ik weet dat, als je reset, de resultaten in de readiness-test op "incomplete" komen.

Ik neem aan dat de P1155 rechtstreeks invloed heeft op de werking van de katalysator? Er worden verschillende termen genoemd van wat ik denk dat het dezelfde sensoren zijn ( A/F Sensor, O2 Sensor, Lambda sonde).

Ik ga deze week de bus contactcleaner eens bovenhalen en de connectoren van de sondes uitkuisen.

Rubywan 0

6 jaar

Testcyclus van de katalysator kan heel lang duren, tot wel 1000 kilometer.
Ligt er maar net aan hoeveel de kat nog werkt en hoeveel niet meer. Verder maakt het nog uit hoelang de ritten zijn.
Dit omdat de foutcode eerst 3 maal gedectecteerd moet worden, voor deze gezet wordt. Als een Lambda regeling naar Open Loop gaat wordt de werking van die kat niet meer gemeten. Dit kan door een foutcode komen of b.v. bij volgas rijden.
Een volledig dode kat kan na zo'n 150 kilometer worden gemeld.

Een A/F Sensor, O2 Sensor, Lambda sonde is in het spraakgebruik hetzelfde - een sensor die het zuurstofgehalte in de uitlaat meet. Een A/F Sensor of Breedband Lambda sensor heeft een veel uitgebreider meetbereik dan de "ouderwetse" Lambda sensors. A/F sensor is de naam die Toyota gebruikt en geeft aan dat de sensor in staat is de Air/Fuel Ratio te meten/berekenen.

Foutcode P11155 kan van invloed zijn op het mengsel en de werking van de kat, maar niet op het zetten van de foutcodes P0420 en P0430. Als een voorste Lambda sensor een fout geeft dan wordt de bank met de foutcode niet meer getest.
Op de andere bank heeft de sensor geen enkele invloed.

Wat betreft je benzinepomp: misschien is het filter vande aanzuigbuis gedeeltelijk verstopt door vuil en heeft de pomp problemen om brandstof op te zuigen indien de tank bijna leeg is.,

oldford 0
badge

6 jaar

Even een update na even weg te zijn geweest.
Ik vermoed dat de problemen van het schokken en de katalysator toch samen komen.
Enkele weken geleden viel de auto bijna stil toen ik vanuit vierde opnieuw gas gaf.
De motor had geen vermogen meer.
Ik heb terug naar derde en dan terug naar tweede geschakeld en ondertussen gas gegeven, plots had de motor opnieuw vermogen EN ging het MIL-lampje uit (stond al weken te branden: P0420&P0430).

Ik heb zo enkele dagen rondgereden, geen lampje, motor hield niet in.
Wel is me toen opgevallen dat de motor stationair slechts tussen 500à600 n/min draait.

Na enkele dagen is het lampje toch teruggekomen en sindsdien is het stationair toerental weer verhoogd naar +-900 n/min.

Deze week was dan het dieptepunt, tijdens vertrekken vanop een kruispunt is de auto stilgevallen en kon hij niet meer starten.
Startmotor werkte, motor sloeg niet aan.
Nadat iemand mij geholpen had om de auto opzij te duwen, heb ik de accu even losgekoppeld en opnieuw aangesloten en opnieuw geprobeerd te starten. de auto is zonder probleem vertrokken.

Voorlopig heb ik nu geen problemen meer, vraag is natuurlijk hoelang nog?

Rubywan 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.