Bij onze rav gaat bij het rijden op zowel LPG als Benzine de genoemde lampjes branden bij een snelheid tussen de 100 en 120km per uur. De dealer heeft de boel uitgelezen de sensor van de katalysator meet iets buiten de bandbreedte van de kat. Ze hebben de kat. gecontroleerd en deze doet zijn werk goed, zowel voor de kat. gemeten als achter. De CO2 waarden zijn prima. Als je de ecu reset dan blijft het lampje soms dagen uit, maar kan ook zodra je op de snelweg 110 rijdt weer gaan branden. Volgens de dealer is de software niet aan te passen zodat hij iets breder in de waardes komt te staan. Dit schijnt niet te kunnen. De dealer kan het alleen oplossen door de kat. te vervangen, maar das raar want die is goed. Vroeg me af of er geen kapotte sensor in kan zitten die de boel niet helemaal fris meer meet. Iemand op dit forum die dit wel eens aan de hand heeft gehad? Auto staat nu op 113000 km.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe weet je dat de kat goed is? Dat is de ecu software in ieder geval niet met je eens.
Nu meet de software ook onder zwaardere omstandigheden dan je met een 4-gas test doet.
En bij die 4-gas test gaat het niet om de CO2-waarde maat om de CO-waarde die niet te hoog mag zijn,
Weet je de waardes van de 4-gas test/ Dus CO, CO2, O2, HC en lambda getal zowel bij stationair als versneld toerental?
De beste test is proefrijden met 110 km/uur en dan de signalen van de lambda sondes bekijken.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
Nu zal het best iets ingewikkelder zijn als die studie, want ik denk dat de voorste sensor een breedband sensor is.
En dan de brandende vraag: waarom is de kat aan het overlijden?
Zijn er problemen geweest met defecte bougies/bobines.injectors of zoiets?
Want Toyota heeft problemen met de katalysator gehad wat werd veroorzaakt door een fout in de software en dan moest ja naast de kat ook de motor-computer herprogrammeren of zelfs vervangen.
Geen idee wat de waarden waren, maar de dealer heeft gemeten tijdens een proefrit. De waarden waren goed volgens hen. De katalysator vervangen was volgens hen ook niet noodzakelijk. Blijft over, waarom gaat het lampje dan branden. Het verhaal van defecte katalysatoren door een fout in de software ken ik niet, maat ga ik wel ff aanstippen. Er zijn zolang wij de auto in bezit hebben geen problemen geweest met bougies injectoren oid.
6 jaar
Via the Way Back Machine kon ik het service bulletin nog terug halen:
https://web.archive.org/web/201209170846...
Oldfort, top! Dit is exact de beschrijving van het probleem in het bulletin. Ga maandag naar de dealer. Zal de afloop hier melden.
6 jaar
hallo patriciarie
hoe is het probleem opgelost ik heb er ook al jaren last van gr paul
6 jaar
De dealer heeft voor mij de software update laten komen, maar wat bleek: de software in mijn rav is recenter dan de update. Met andere woorden, dit ging het probleem niet oplossen. Eerlijk gezegd steekt er nu een ander probleem de kop op, maar dat is waarschijnlijk lpg gerelateerd. In ieder geval brand het lampje nog steeds,...........
6 jaar
Wat is het probleem dat nu de kop op steekt?
Misschien is dat wel het probleem dat er voor zorgt dat de katalysator fout wordt gezet.
Het probleem van het lampjes is opgelost! Resulteerde wel in een nieuw motorblok, maar dat mag de pret niet drukken,.......
Wat was het geval: Al een behoorlijke tijd geleden heb ik op dit forum een probleem geplaatst over de "tikkende" motor. Volgens de dealer een vastzittende pistonpen. Na vele malen de olie ververst te hebben om de vuile motor een beetje schoon te krijgen was het getik verdwenen. Eind goed al goed denk je dan. Terug naar het lampje, na dat het lampjes was gaan branden begon hij recent te knipperen. De motor liep slecht en sloeg af. Mis fire in cilinder 3 was de oorzaak. Dealer, maar ook veel anderen gaven direct de schuld aan het rijden op gas. Er zouden kleppen verbrand zijn waardoor er geen compressie opgebouwd kon worden in de cilinder. Toyota kan niet tegen gas. Oke, vreemd want 7000 kilometer ervoor was de kleppen stand en alles wat er omheen zit nog gecontroleerd en alles was prima. Diegene die de controle had gedaan vond het ook erg vreemd, maargoed auto gebracht, kop eraf, en wat blijkt? De kleppen zijn in prima staat mankeerde helemaal niets aan. Stand van de kleppen nog idem aan 7000 kilometer terug. Helaas zat het probleem in de cilinder. Waarschijnlijk veroorzaakt tijdens het getik (kantelende zuiger). ook cilinder 2 en 4 waren niet helemaal 100%. er zaten "slijt"sporen in de cilinderwand zodat er een compressie lek was. Het vermoeden bestaat dat de auto door de vorige eigenaar niet altijd netjes is bijgehouden, mede door de weinige kilometers die deze er mee reed. Door de vervuiling van het blok bestaat het vermoeden dat deze op enig moment toch te weinig olie(druk) heeft gehad. Nu een revisie blok geplaatst en het lampje blijft uit, een redelijk kostbaar lampje dat wel,..........
6 jaar
goed verhaal. ik heb hetzelfde probleem. met toyota RAV 4 VVTE automaat.. branden de lampjes al jaren. kan geen kwaad volgens dealer??
na dit verhaal begin ik toch te twijfelen. reparatie en vervangen kost maar liefs 2100,- want de motor moet gelicht!!. (eruit gehaald begrijp ik) anders kunnen ze er niet bij. hij wil ook wel de lampjes er uit knippen!!? slappe oplossing!!
toch vreemd dat als er aan de bekabeling van de motor gemorreld wordt het lampje wel uit gaat. als er na lange tijd rijden en de boel weer flink warm wordt gaan ze weer aan.
ook wordt geadviseerd de motor en automatische versnellingsbak te spoelen. dat kost ook niet niks.
denk dat ik dat toch maar ga doen en nog 100.000 Km met 'm kan rijden.
staat nu op 130.000 Km
als iemand nog goede tips heeft hoor ik ze graag!!!
6 jaar
@tarky,
je plaats jou probleem in een opgelost topic.
Maak zelf even een nieuw topic aan voor jou probleem.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar