Toyota PRIUS: Mysterieus rond schakelen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 1NZ-FXE, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 57

Dag allemaal, ik heb al jaren veel plezier van mijn Prius uit 2004 en er nog nooit problemen mee gehad. Afgelopen maand ontstond ineens een mysterieus probleem waar ik niet uit kom en ik dus niet weet hoe ik het moet oplossen. Mijn hoop is dat iemand hier deze Prius zo goed kent dat die zou kunnen helpen aanwijzen waar je het zou moeten zoeken.

#Gebeurtenis 1: dit gebeurde allemaal op een avond binnen ca. twee uur.
Na 1,5 km autorijden, toen er stil werd gestaan voor een stoplicht, weigerde hij daarna te rijden. Hij gaf toen een rode driehoek op het dashboard. Na veel proberen kon er toch een stukje mee gereden worden (de berm in). [Ik was hier niet bij dus heb niet veel details].
Later werd hij op een trailer weggehaald door de ANWB. Hij is toen in zijn N dus een stukje verplaatst.

Daarna gebeurde er dit (ik weet niet of hij nog aan stond, of dat hij opnieuw aan/uit gezet is): hij gaf een rode driehoek waarschuwing in het dashboard plus de volgende melding op het computerscherm: batterijen kunnen niet laden in zijn N, moet in P zetten. Als ik hem in D of R zette schoot hij terug naar N (en bleef de foutmelding dus). Toen wel uit kunnen zetten.
De ANWB heeft met twee apparaten geprobeerd foutcodes uit te lezen en in hun kennisbank gezocht, maar dit probleem niet kunnen terugvinden.
Foutcode's uitlezen leverde alleen lage emissiewaarde (katalysator) op. Dit was waarschijnlijk een oude code, van een tijd terug toen het oliepeil laag was en daardoor, als je een scherpe bocht maakte, de motor een waarschuwing gaf (rode driehoek, en oranje motorlampje). Na bijvullen olie was dit helemaal verholpen. Is een week hiervoor gebeurd. (Deze code is daarna niet nogmaals gezien))

Daarna was het probleem met de auto niet te reproduceren.

Later was alleen het contact aangezet om een telefoon op te kunnen laden (één keer aan/uit-knop, zonder rem ingedrukt). Even later werd mét de rem ingedrukt nogmaals de aan/uit-knop ingedrukt (hiermee hoort de auto helemaal aan te gaan). Hij ging wel verder aan, maar gaf géén snelheid (0km/u) noch de boodschap "Ready". Dat klopt niet en er kan dan dus niet mee gereden worden. Bij nogmaals aan/uit knop indrukken weigerde hij uit te gaan!"
Foutcode's uitlezen leverde een nieuwe "immobalizer" (starblokkering) foutmelding op. Er was ook iets van een melding met een "sleutelcode", mogelijk kwam dat doordat er een andere Toyota sleutel in de buurt was. (Deze code's waren daarvoor en daarna niet nogmaals gezien.)
Alleen door heel lang indrukken powerknop ging hij uiteindelijk uit.

Daarna was het probleem met de auto niet te reproduceren.

Later, door veel proberen te schakelen met het pookje was het mogelijk hetzelfde te produceren. Toen kwam ook de rode driehoek boodschap "in N laadt hij niet op, zet hem in P". Toen was het wél mogelijk hem ook in een andere versnelling te zetten, volgens de ANWB meneer (maar misschien bedoelde hij mogelijk om hem in P te zetten). De boodschap verdween daardoor.
Dit leverde geen relevante foutcode's op.

Daarna mee naar huis gereden, zonder probleem.

#Gebeurtenis 2: Dit gebeurde de volgende keer autorijden (een week later).
Half uur mee gereden zonder probleem. Na boodschappen doen de Prius weer gestart. Toen de versnelling in "D" werd gezet ontstond dit:
De rode driehoek verschijnt in het dashboard, een continu waarschuwingsgeluid is hoorbaar, en deze tekst verschijnt op de boordcomputer: "Attentie. Druk P in bij het parkeren. De batterijen worden niet opgeladen wanneer de transmissie in Neutraal N staat".
Deze waarschuwing was hoorbaar in "N", "D", of "B".
De waarschuwing verdween in "P" of "R"
Bovendien viel het op dat er wél mee te rijden was in "D", "B", of "R". Maar met alle waarschuwingen (en waarschuwingsgeluid) voelt dat niet goed.
Wat ook opviel is de 'deur open' waarschuwing in het dashboard. Zou hij denken dat iemand de deur open doet tijdens het rijden en dus dat je niet correct parkeert? Ik kan mij niet herinneren of de handrem toen alweer aan was.
Er was niet van de waarschuwing af te komen, wat er ook geprobeerd werd: schakelen, rijden, auto uit en aan.
Nadat de auto twee minuten uit was, opnieuw gestart: toen was de waarschuwing ineens weg.
[Zou dit komen doordat de auto, als je hem uitzet, nog een tijdje actief is (je kunt de ramen nog een halve minuut elektrisch bedienen na uitschakelen auto) en pas daarna de systemen echt uit gaan?]

#Mijn samenvatting van het probleem
Probleem lijkt in mijn analyse te ontstaat ergens rond het schakelen (zelf schakelen met pookje, auto schakelen)
Probleem lijkt te ontstaan bij stilstand
Soms is het mogelijk nog te schakelen naar andere versnellingen en soms niet (schiet terug in N).
Overeenkomstig is het wél en níet mogelijk er alsnog mee te rijden(?)
Het lijkt buiten de analysemogelijkheid van de boordcomputer te liggen want er zijn geen terugkomende foutcode's.
Soms loopt hij vast (kan niet normaal aan/uit met power), soms niet.
Er vanaf komen kan door: volledige (10sec) reset, door uit en lang te wachten voordat je hem weer aandoet en….geluk(?)

Is het alleen een software fout? Is het een sensor? Is het een draadje wat los zit? Of een sub-computer die kapot is?

Wie o wie weet mij verder te helpen?
Dank

priusrijder

Geplaatst door priusrijder (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Prius? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

De verbinding tussen het lage motoroliepeil en een foutcode op de katalysator werking zie ik niet.
Als de oranje motorlamp (MIL heet die nu) aangaat in een bocht is dat niet de katalysator.
De melding op de katalysator komt normaal pas als er een behoorlijke tijd (tot wel 800 kilometer) een probleem met de emissie is gemeten.
Weet je toevallig het nummer van die bewuste foutcode?

Overigens, die MIL kan OOK aangezet worden door de computer van de automatische versnellingsbak en de computers die het bijladen regelen en de elektrische motoren besturen.

Een softwarefout lijkt mij niet het meest waarchijnlijke. De auto heeft het toch jaren goed gedaan?

Ik zou beginnen met de dealer eens alle systemen van de aandrijving te laten uitlezen.

priusrijder (0), 4 jaar geleden

[quote=oldford]De verbinding tussen het lage motoroliepeil en een foutcode op de katalysator werking zie ik niet.
Als de oranje motorlamp (MIL heet die nu) aangaat in een bocht is dat niet de katalysator.
De melding op de katalysator komt normaal pas als er een behoorlijke tijd (tot wel 800 kilometer) een probleem met de emissie is gemeten.
Weet je toevallig het nummer van die bewuste foutcode?[/quote]
Preciezer omschreven is het als volgt:
De oranje motorlamp heeft een paar weken gebrand. Ik had geen idee waarvoor. Los daarvan was er (ongeveer in dezelfde periode) drie keer dat in een bocht de rode driehoek aan sprong + een piep maar zonder melding op het scherm. Deze melding duurde ongeveer een seconde. Pas bij de derde keer zo'n bocht viel het kwartje dat dit mogelijk het oliepijl was. Dit heb ik gecontroleerd, stond precies op "minimum", aangevuld en toen was de oranje motorlamp weg en sindsdien heb ik die melding in een bocht ook niet meer gehad. Vandaar dat ik die twee aan elkaar relateer.
De oranje motorlamp heeft dus wel honderden kilometers gebrand (800km zou zeker kunnen). Ook heb ik ca. zo'n hoeveelheid gereden na de eerste rode driehoek in een bocht. Zou het dan wel kunnen?
Foutcode heb ik niet, en is ook gewist toen door de ANWB.

[quote=oldford]
Overigens, die MIL kan OOK aangezet worden door de computer van de automatische versnellingsbak en de computers die het bijladen regelen en de elektrische motoren besturen.
[/quote]
Omdat die oranje motorcode direct verdween bij aanvullen oliepijl heb ik de neiging dit verband los te laten. Maar het is natuurlijk wel erg toevallig...

[quote=oldford]
Een softwarefout lijkt mij niet het meest waarchijnlijke. De auto heeft het toch jaren goed gedaan?

Ik zou beginnen met de dealer eens alle systemen van de aandrijving te laten uitlezen.[/quote]
De auto heeft verder nooit gekke dingen gehad.
'Systemen van de aandrijving laten uitlezen', is dat iets anders dan de twee computers die de ANWB gebruikte (onder het stuur aangesloten)?


Ondertussen nog twee nieuwe bevindingen.
1. De foutcode (piep + rode driehoek + 'zet in P' boodschap) is te reproduceren door de bestuurdersdeur open te doen terwijl de versnelling in N/D/B staat. In R of P verdwijnt de melding (terwijl de deur open blijft) maar komt weer terug zodra de versnelling in N/D/B wordt gezet.

2. Op mijn gehoor kan ik *niets* horen schakelen (in de motor?) tussen N, D of B. Daarentegen kan ik wél iets horen schakelen (in de motor) als ik tussen N/D/B en R schakel of tussen N/D/B en P. Ook hoor ik wel iets schakelen (in de motor) tussen R en P. Mogelijk verklaart dit de vreemde correlatie tussen de foutmelding en de verschillende versnellingen: N/D/B zijn motorisch één geheel (?)

Je zou op basis hiervan kunnen concluderen dat het simpelweg een foutieve deursensor is.
Dit verklaart alleen niet:
1. waarom het gebeurt bij stilstand.
2. waarom hij soms niet toestaat te schakelen (schiet terug in N)
= dat is, waarom er soms niet meer mee te rijden is
3. waarom het systeem soms vastgelopen is (is niet uit te schakelen met simpele druk op powerknop)

Het zou misschien wél verklaren waarom het buiten de analysemogelijkheid van de computer ligt: het is namelijk geen 'fout' maar een 'feature': de deur staat (volgens de computer) open.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Je begrijpt de volgorde van de melding katalysator werking niet goed.
Deze gaat pas aan nadat er honderden kilometers een continue probleem aanwezig is. Niet omdat er 1 (of 3) keer 1 seconde lang wat gebeurde.

Dat de lamp na het bijvullen van de olie uitging kan toeval zijn geweest.
Olie bijvullen doe je met de motor uit en daarna start je de motor weer. De foutlamp moet na het constateren van de fout minimaal nog 3 motorstarts branden. Misschien was dit de 4e motorstart, waarbij het lampje uit gezet mag worden.

Overigens, weken doorrijden met een brandende foutlamp is vragen om dure gevolgschades. Ik beveel daarom dat niet aan.

Of het uit lezen van alle aandrijving systemen anders is bij de dealer, licht aan de apparatuur welke de ANWB gebruikte.
Als de ANWB de dealer apparatuur gebruikte (niet waarschijnlijk, ze hebben een aftermarket apparaat) en de ANWB man dezelfde kennis zou hebben als een diagnose monteur van Toyota met een opleiding ook voor hybride systemen, dan is er geen verschil.
Ik houd het erop dat de dealer meer kan uitlezen dan de ANWB.

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Priusrijder,

Een heel verhaal,maar ben je al bij een dealer geweest om de auto uit te laten lezen.
De ANWB kan er niet veel mee,hooguit resetten en jou op weg helpen,thats all.
De dealer kan in alle stuurapparaten komen en daardoor een gerichte diagnose stellen.
Nu is het gissen.
Net wat Oldford ook al aangeeft,uitlezen bij de dealer.

daandc (0) PRO, 4 jaar geleden

Aanvulling op oldford .

Wat oldford zegt is correct bij korte gebeurtenissen wordt er geen foutcode gezet zekers niet je in shft hooguit dat je ecu hierin gaat ingrijpen /bijregelen zonder een brandend lampje.

Als er lange tijd iets mis is wat oldford ook aangeeft dan bijv je kat verzadigd raken wat invloed heeft op je ltft deze gaat via de ecu compenseren en je fueltrims aanpassen .

Dit kan een geruime tijd best goed gaan totdat de ltft trims buiten de waarde van je ecu gaan en de ecu dit niet meer kan corrigeren.

En dan gaat je millampje branden en deze is dus niet meer te wissen dit komt door je kam ( keep alive memory )geheugen.

Hooguit is dit de te door de accupool los te nemen.

Maar komt net zo hard terug .

In tegenstelling zijn foutcode's vanuit de shft wel te wissen .

Shft= shortfueltrims.... ltft=longfueltrims

Ik zou zeker niet lang mee doorrijden zou zonde zijn.

Wat betreft het uitlezen een dealer heeft meer diepgang dan de tester van de ANWB.

Omdat de jongens een standaard bijna merken tester krijgen die alleen fabriekkant specifieke code's kan uitlezen.

Een enkele enthousiaste ANWB er koopt er zelf een die ze dan meenemen ( Ik ken er paar)

Wat betreft een update vraag dit aan de dealer die kan jouw daar meer over vertellen .

Gebeurd tegenwoordig veel dat auto's later nog een update krijgen tbv een storing.

Als ie uitgelezen moet worden kunnen ze gelijk voor je kijken dit moet gebeuren .

Kan best bijv zijn dat er update is voor de bak en dat andere fouten / gebeurtenissen zijn vanuit hier.

Succes

priusrijder (0), 4 jaar geleden

Dank voor de tips, maar de doorverwijzingen naar een garage passen niet echt binnen mijn idee van zelf problemen oplossen.
Blijkt uiteindelijk slechts een matige parkeersensorrelais en loszittende 12V accu te zijn geweest. Probleem is volledig opgelost met hulp van het Toyota Hybride Forum. Ik raad mensen met soortgelijke problemen aan daar te kijken, want op dit gebied zit daar veel expertise!

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Priusrijder,

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat een loszittende accu voor deze problemen kan zorgen of een parkeersensorrelais.
Een loszittende pool kan ik me nog iets bij voorstellen dat dat de stroomvoorziening beïnvloed en daardoor spanningsval ontstaat met de bijbehorende uitval van stuurapparaten.

priusrijder (0), 4 jaar geleden

Correct, ik bedoel loszittende min-pool van de 12V accu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Prius of stel zelf een nieuwe vraag.