close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Auris 2008: nagelen 2.0D d4d zowel warm als koud

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1AD-FTV, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 93

Goedemiddag mensen,

Ik heb een probleem bij mijn 2.0D d4d Auris mot. 1ADFTV. Deze nagelt nu zowel koud als warm en voornamelijk in lage belasting. 165000km gelopen.

Ik heb deze auto gekocht in oktober 2018, 135000km. De motor nagelde toen met koude motor en ongeveer 5 minuten lang. Tijdens een warme motor heb ik geen problemen ondervonden.

Omdat ik het nagelen zelf een vervelend geluid vind heb ik de correctie waardes bekeken. 2 verstuivers hebben een correctie waarde richting de -3 mm^3. Niet veel later kreeg ik een foutcode op het roetfilter.

Acties
4x verstuivers laten testen (brandplaatjes ovaal ingebrand)
roetfilter laten reinigen.

Uitkomst
4 ruil verstuivers gekocht, gemonteerd en geprogrammeerd
1x roetfilter gemonteerd

Effect
Motor moet radom langer doorstarten om aan te slaan. Dit is langer dan voorheen. Hij heeft 1x helemaal geweigerd (wintersport). Tijdens herkansing sloeg hij wel aan en bij warme motor licht nagelen hoorbaar. Tijdens het uitlezen van de correctie waarde is te zien dat de verstuivers correctie wel afwijkt maar wel binnen de norm blijft.

Om niet direct weer te gaan zoeken in de verstuivers heb ik de EGR gecontroleerd deze dichte netjes af (gecontroleerd met remmen reiniger, omdat dit door elk kiertje heen loopt). Geen lekkage gevonden. Daarnaast is het complete inlaat traject gereinigd met granulaat. Helaas geen effect.

Het nagelen beviel mij niet wederom verstuivers laten testen. 4 nieuwe gekregen wegen te hoge retour flow. Na alles gemonteerd te hebben nagelt hij nu nog veel harder, maar nu zowel met koude als met warme motor. Om uit te sluiten dat motor niet goed zou zijn compressie test uitgevoerd (fysiek).

23.5 - 26 bar.
Volgens toyota specs is de normale druk 25bar met een minimum van 22. Dus dit is heel mooi.

Als ik de motor stilstaand op toeren brengen schut en nagelt de motor bij +-2100 rpm.

Is er iemand die dit probleem vaker heeft gezien of weet iemand nog een oplossing voor dit probleem? Zie ook foto's voor realdata. Dit is gemeten stilstaand op 2100 rpm waarbij de motor dus nagelt. Stationair is de brandstofdruk 29040 Kpa.

Graag zie ik jullie reacties, opmerking of suggesties!

Bedankt!

. . . . . . . . . .

Geplaatst door

André360 (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn de injector leerwaardes ingevoerd in motor ECU? Nadat je dit gedaan hebt moet van Toyota ook de EFI zekering er even uit voor reset.

Wat ook vaak voorkomt is dat de koppakking lek is en hij druk opbouw heeft in het koelsysteem. Hierdoor kan de motor ook gaan nagelen.

Groeten Bert

leerwaardes zijn inderdaad in de ECU in geleerd. EFI zekering niet (tijdelijk) verwijderd, ik begreep van de Toyota dealer dat de accupool los nemen met contact aan ook werkt, maar ik kan het met de zekering nog wel even proberen.

Over dat koelsysteem deze zou ik inderdaad nog wel even kunnen controleren met een snuffelaar. Maar zou hij dan geen koelvloeistof moeten gebruiken? Dat doet hij namelijk niet.

Bedankt voor reactie!

André360 0
badge

4 jaar

Monopoly los is ook al goed inderdaad. EFI zekering doen we zodat we andere instellingen niet kwijt raken.

Druk opbouw is makkelijk te controleren door even een proefrit te maken en dan zijn de slangen hard en blaast hij heel veel lucht wanneer je de dop van expansievat losdraait.

Vorige week bij de dieselspecialist geweest en gevraagd of zij 4 nieuwe verstuivers wilde bestellen na wat heen en weer gebel uiteindelijk voor elkaar gekregen.

Na het vervangen van de verstuivers voor splinter nieuwe probleem geheel opgelost. Geen genagel en volle vermogen ook weer terug.

ADVIES voor de gene met verstuiver isseus voor kom een hoop sleutel werk/gezeur en ga voor direct voor nieuwe verstuivers!

André360 0
badge

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Auris of stel zelf een nieuwe vraag.