Hallo ik heb sinds kort een probleem het begon met het motorstoring lampje toen ik wilde hem wilde uitlezen kwam ik er niet in met de meter daarna gelijk allezekeringen gecheckt 1 was vervuild dus vervangen storing was wel weg maar ik kom maar niet in de ecu met de meter elke keer miscommunication
Iemand een ideee
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waar lees je mee uit , iets van Ali?
Een auto van 2010 gebruikt de can-bus en dus het can-protocol om te communiceren.
Ondersteunt jouw scannertje wel het can-bus protocol?
Werkt het wel op oudere auto's (voor 2007) die een ander protocol gebruiken?
Welk merk/type/versie gebruik je?
Ik was naar de garage geweest die hem eerder ook had uitgelezen met apk die kwam er niet in dus ik kocht mijn eigen meter die can /obd2 / eobd ondersteund die werkt prima in mijn pa zijn 107 en die van mijn collega maar bij mij werkt het niet
3 jaar
Ik was naar de garage geweest die hem eerder ook had uitgelezen met apk die kwam er niet in dus ik kocht mijn eigen meter die can /obd2 / eobd ondersteund die werkt prima in mijn pa zijn 107 en die van mijn collega maar bij mij werkt het niet
3 jaar
Tja, als de APK scanner er ook niet in komt dan is er iets met de bedrading van de diagnose stekker of met het can-bus gedeelte in de motor-computer aan de hand.
Heb je een voltmeter?
Meet met contact uit de weerstand tussen pen 6 en pen 14 van de diagnose stekker.
Er zit niks in 14
16,13,12,9,7,5,4 die aangesloten zijn
3 jaar
Weet je zeker dat je goed telt? Want je hebt dus geen 12V voeding (16), geen massa (4 en/of 5), geen can-bus high (14), maar gek genoeg wel can-bus low (6).
Zie: https://nl.pinterest.com/pin/41799040916...
Als je goed telt dan is er iemand aardig aan het verwijderen geweest of de fabriek moet een gigantische blunder hebben gemaakt.
Heb de pinnetjes gister 1 voor 1 eruit gehaald en aangeknepen ivbm ik dacht mis de contacten mis te ruim waren en toen had ik er 1 verkeerd gestoken de bruine dus keek ik even bij mijn pa zn 107 en toen was het wel goed meter gaat aan maar leest niks uit
3 jaar
Hier bij het schema heb hem terug gestoken net zoals bij de 107 dus die zijn precies hetzelfde
3 jaar
Ik denk nog steeds dat je verkeerd telt.
Volgens jouw lijstje heb je EN geen 12 volt voeding En geen massa.
Maar je zegt meter (scanner) gaat wel aan - dus heb je voeding en massa.
De diagnose stekker heeft schuine zijkanten. Daar waar de stekjker het breedste is zit pin 1 - 8.
Massa (4 en/of 5) kun je ook herkennen omdat die pen meestal langer is dan de anderen.
Goedemorgen hierbij een foto
16 is 12 volt
7 is de k draad (ecu)
4/5 is massa de rest can bus volgens mij
Zit precies hetzelfde aangesloten als mijn vader / collega zijn 107 dus zit goed in de stekker
3 jaar
Van welk bouwjaar is die 107?
2011 en mij pa zn 107 2013 allebei hetzelfde aangesloten
3 jaar
Heel vreemd, onder EOBD MOET de auto de can-bus genruiken voor communicatie met EOBD/OBD2 scanners. Dat is al zo sinds 2008.
Als je uitleest bij de 107, wat zegt de scanner dan over welk protocol er gebruikt wordt?
ISO-9141 of KW2000? Daar wijst pen 7 namelijk op. Of wordt er iets verteld over de aangesloten motorcomputer? Het adres bijvoorbeeld? Is dat $10 of $11 of zoiets?
Meet eens welk voltage er bij de Aygo op pen 7 staat met contact aan (motor hoeft niet te lopen).
ISO 9141-2 gebruiken de autos ik meet dan 3,5 volt op pin 7 gister allemaal gemeten ik kreeg niks te zien gelijk fout en de scanner van de apk meester zegt miscommunication fout heb wel iets gevonden op internet hoe je een obd2 doormeet maar daar komt ook niks voor de rest can bus kan ik zelf niet meten en de ohmse waarde heb ik nog niet naar gekeken
3 jaar
Can-bus hoef je niet te meten, want kennelijk zit dat er niet op (in ieder geval niet daar waar EOBD dat verwacht - dat is op pen 6 en 14).
Het voltage op pen 7 is veel te laag, dat moet iets van 11 volt zijn bij stilstaande motor.
Het is geen echte kortsluiting naar massa, maar er kan een defecte computer ergens in de auto zitten die dit veroorzaakt. Je zult op een elektrisch schema moeten kijken welke computers er op pen 7 van de diagnose stekker zitten aangesloten en dan 1 voor 1 loskoppelen en weer meten.
Heb mn ecu losgekoppeld en nu is het 9.5 volt ipv 3,5 volt meer zit er niet op heb alleen nog een airbagmodule anders dus ik dacht al dat het de ecu was (uitleesgedeeldte) want hij rijd prima
3 jaar
Als alle ecu's afgekoppeld zijn, dan zou je 0 volt meten, want dan is er niemand meer die de lijn omhoog haalt via een paar weerstanden. Wat is je accuspanning, want 9,5 volt vind ik nog wat te laag.
Accu spanning is 12,3 heb alleen nog een stuurbekrachtging ecu volgens mij en bij mijn pa zn 107 is het 10.1 volt op 7
3 jaar
O.K., als we aannemen dat 9,5 Volt genoeg is voor communicatie dan zit de fout dus in je motorcomputer. Misschien kan Actronics er wat mee. Moet wel via een garage gebeuren.
Ik ga voor de zekerheid nog ff mn electric stuurbekrachteging ecu loskoppelen en dan mn meten en kijken wat het doet mijn vriendin der aygo is namelijk 10.6 volt op 7 om het ff uit te sluiten en anders koop ik gewoon een goede gebruikte ecu zijn gelukkig niet al te duur
3 jaar
Een motorcomputer kun je niet zo maar vervangen vanwege alle antidiefstal beveiligingen.
Het voordeel van repareren is dat je geen diagnose apparatuur nodig hebt bij het weer inbouwen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Aygo of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar