Toyota Urban Cruiser 2009: Olieverbruik

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1NR-FE, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 74

Beste forumleden,

Ik rij alweer een flink aantal jaren eigenlijk probleemloos rond in mijn Urban Cruiser. Kilometerstand rond de 220.000 nu. Echter sinds een tijdje wordt het olieverbruik toch wel vrij fors vind ik. Zo'n 1 liter op 1000 km. Er staat 0W20 voorgeschreven, maar ook 5W30 zou kunnen volgens de site van Kroon-olie. Nou gebruik ik 5W30. Zou het kunnen dat het olieverbruik minder wordt wanneer ik 0W20 ga gebruiken? Auto lekt/zweet geen olie en zie geen rook uit de uitlaat komen.

Ik las dat in het verleden olieverbruik bij de Vvti motoren vaker voorkwam en dat daarvoor het onderblok vervangen moest worden. Die verhalen waren echter van oudere Vvti motoren. Geldt dat voor mijn motor nog steeds of heeft Toyota dat probleem later (bij mijn motor dus) opgelost?

Dan nog een vraag: ik vind de auto wel bijzonder traag. Ik snap dat het geen snelle auto is, maar ik heb het gevoel dat niet alles eruit komt wat er in zou moeten zitten. Auto heeft geen storingen o.i.d. Hebben meer mensen deze ervaring?

Alvast bedankt!

Urbancruiser

Geplaatst door Urbancruiser , lid sinds 1 maand geleden

5 Reacties

Elblag, 1 maand geleden

Weet niet of dit voor jou geld mits intercooler heb.
Door onvoldoende efficiëntie van de luchtstroom in het inlaatsysteem kan olie zich ophopen in de intercooler. Onder bepaalde rijomstandigheden kan de olie in de verbrandingskamer stromen en motorschade veroorzaken, wat het risico op brand in de motorruimte door lekkende olie kan vergroten.

Elblag, 4 weken geleden

Dus 10w60 als hij toch zakt op pijl stok voeg je wat toe. Wel gebruiken als toevoeging dan zal het stopen met olie gebruik, toch eerst die toevoeging gebruiken heb met mijn auto''s geen olie verbruik.

Elblag, 3 weken geleden

In werkelijkheid is de situatie echter precies het tegenovergestelde: lange uren stationair draaien zijn absoluut schadelijk voor de motor! Het is niet mogelijk de motor stationair te laten draaien. Deze methode kan overmatige slijtage of schade veroorzaken.

DE VOLGENDE PROBLEMEN DOEN ZICH VOOR bij olie gebruik.

Door het lage toerental wekt de oliepomp te weinig druk op en levert niet voldoende olie naar de smeerpunten.
Glijlagers zijn niet goed gesmeerd en gekoeld. Vuil en slijtage worden niet weggespoeld van de lagerpunten.
Er lekt te weinig olie uit de glijlagers. Hierdoor worden de cilinderwanden niet met voldoende olie besproeid. Het vuil wordt niet weggespoeld en al in dit stadium neemt de mate van slijtage toe en veroorzaakt schade.
Drukventiel (pijl in linker afbeelding) van het zuiger koelsproeisysteem gaat niet open bij stationair draaien. De zuiger wordt niet gekoeld en te weinig olie aftappen leidt tot onvoldoende smering van de zuigerpennen en drijfstang lagerschalen.
De turbocompressor is slecht gesmeerd en gekoeld. Slechts 20 minuten stationair draaien is al nadelig voor de turbolader - en dit geldt niet alleen voor het inlopen, maar ook voor het normale motorbedrijf.
Onderdelen zoals kleppen en nokkenas lopen met te weinig olie
Bij inactiviteit sluiten de zuigerveren niet volledig af. Hete uitlaatgassen worden doorgeblazen, waardoor de cilinderwand wordt verwarmd en de oliefilm wordt beschadigd. Onder ongunstige omstandigheden kan er ook olie in de verbrandingskamer komen. Gevolg: blauwe rook en olie lekken uit het uitlaatsysteem.

AANBEVELINGEN MET BETREKKING TOT HET olie gebruik te beperken.

Het voertuig mag niet volledig beladen zijn
De motor moet met variabele snelheden draaien tot maximaal 2/3 van het maximale toerental
Vermijd rij omstandig heden met een te laag motortoerental
Gebruik niet in elke versnelling het maximale motortoerental
Neem niet te lange stukken bergopwaarts (te zware last)
Rijd niet te lange afstanden van bovenaf (te weinig belasting, ongunstige motorrem)
Gebruik de motorrem niet
Versnel het voertuig niet tot de maximale snelheid
Rijd niet bij extreem hoge omgevingstemperaturen
Vermijd langdurige inactiviteit (bijv. Bij verkeerslichten, in files)

1e versnelling 900 t/m 3000 toeren.
2e versnelling 2000 t/m 3000 toeren.
3e versnelling 2000 t/m 3000 toeren.
4e versnelling 2000 t/m 3000 toeren.
5e versnelling 2000 t/m 3000 toeren.

Rij nooit onder de 2000 toeren zo als dor de bocht of rotonde dient men te stopen en in de eerst versnelling te doen voor men weer gas geef.

Bocht met minimaal 2000 toeren kan men wel nemen.
Motor olie halveren van fabriek verversing en of 6 maanden inclusief filter vervangen.
In de regel zal men geen olie gebruik meer waar nemen.

Elblag, 3 weken geleden

OW20 is wel nodig maar vraag of men iets kan verhogen maar nooit lager dan 0w20 kan wel motoren hebben een aanbeveling dus moet goed zijn.
Even wat vaker de olie wisselen in het begin en kijk dan naar verhoging van de verversing tijd en KM.

Elblag, 3 weken geleden

Voeg dit met olie verversing toe in de motor olie. https://www.garagestore.nl/webshop/barda...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Urban Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.