close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Yaris 2000: onderstuur

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2NZ-FE, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 63

bij het maken van een bocht heeft de auto veel last van onderstuur.

Geplaatst door

Gilera (50)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voor de zekerheid: Je bedoelt dat de auto liever rechtdoor rijdt?
In dat geval heeft 'ie waarschijnlijk teveel uitspoor.
Als je een bocht maakt verplaatst het gewicht zich naar het wiel dat de buitenbocht maakt. De stand van dat wiel is dan bepalend voor de richting want het binnenwiel, waar minder gewicht op rust heeft minder grip en dus minder invloed op de uiteindelijke richting van de auto. Omgekeerd zal een auto met toespoor gemakkelijker een bocht 'induiken'.
Een auto met (teveel) uitspoor zal ook niet erg stabiel zijn in het rechtuit rijden. Aan de slijtage is het ook goed te zien. Bij toespoor slijt de buitenste rand van het loopvlak sneller en bij uitspoor slijt de binnenste rand sneller

Hempie1 135

1 jaar

Hallo Hempie,
bedankt voor het uitgebreide antwoord.
de auto wilde bij een mini rotonde bij nat wegdek moeilijk naar rechts maar wilde de bocht blijven volgen je moest hem behoorlijk corrigeren gewoon bij lage snelheid.
Het leek wel of je op ijs reed.
maar zou dit probleem bij uitlijnen zijn opgelost ?
ik heb gecontroleerd en de wielen stonden niet goed in lijn.
ook de buitenste randen wat meer slijtage, dus toespoor niet goed zoals jij schrijft.
kun je dat uitlijnen het best bij een bandenboer laten doen of bij een regulier bedrijf ?

Gilera 50

1 jaar

Je sprak over onderstuur maar je beschrijving doet vermoeden dat je overstuur bedoelde, dat is de situatie waarbij de voorwielen in de rijrichting naar elkaar toewijzen en dat heeft tot gevolg dat de auto de bocht wil volgen. Hoe dan ook, ik adviseer een kleiner gespecialiseerd banden/uitlijnbedrijf, zo eentje waar de baas nog belangstelling heeft voor de kwaliteit ipv alleen maar het geld. Beter niet de grote ketens, de goede net te na gesproken, natuurlijk.

Hempie1 135

1 jaar

De sporing heeft zeker wat invloed op het bochtgedrag, maar in dit geval denk ik meer aan matige voorbanden of minder wordende dempers.

Beunhaas 1035
badge vip badge

1 jaar

Buitenkant meer afgesleten duidt op teveel toespoor, maar om dat op het oog te beoordelen vraagt nogal wat ervaring, ik zou dat even ergens laten checken en corrigeren.
iedere garage moet dat kunnen (alleen sporing instellen)

Beunhaas 1035
badge vip badge

1 jaar

Hallo Beunhaas,
Hartelijk dank voor het meedenken.

Gilera 50

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.