auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota YARIS: Problemen met koppeling / MMT

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 1SZ-FE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 48

Ik heb een Yaris uit 2005, 1.0 met MMT versnellingsbak. Vorige week heeft de koppeling het begeven, maakte heel veel toeren bij het kleinste beetje gas en het stonk als een gek. Terwijl dat gebeurde (in de file) kon ik nog net afslaan naar de Toyota dealer. Die gaf aan dat inderdaad de koppeling was versleten en dat ik niet verder moest rijden. Komt er op neer dat ik de reparatie bij de dealer te duur vond en een goedkoper alternatief heb gevonden in de vorm van een ‘gewone’ garage. Hij heeft de koppelingsplaat (?) vervangen en volgens mij de pakkingen. Ben er verder niet zo in thuis dus weet het niet precies. Gister de auto weer opgehaald, en hij rijdt heel anders. In de 1e versnelling ging de Yaris, voor zover ik weet, nooit vooruit bij bijvoorbeeld een stoplicht. Je kon gewoon je voet van de rem halen en hij bleef op de plek staan. In de N, dus bijvoorbeeld als je ‘m net geparkeerd had, maakte de auto nooit veel geluid of wat dan ook. Nu merk ik dat hij wel vooruit rijdt in de 1e versnelling en in de N tekeer gaat zoals ik het nooit meegemaakt heb. De hele auto trilt dan en geeft het gevoel alsof je de koppeling op laat komen terwijl je de handrem er op hebt zitten (voor de duidelijkheid; er zit geen koppelingspedaal in). Heb de garage opgebeld en de monteur gaf aan dat het er mee te maken kan hebben dat de koppeling al een jaar (zolang als ik in de Yaris rijd) aan het slippen is en dit de manier is waarop de auto zou moeten rijden. Hij gaf daarnaast ook aan dat dat niet perse zo hoeft te zijn, omdat dit eigenlijk de eerste keer is dat hij de koppeling van een dergelijke automaat heeft vervangen. Volgende week ga ik terug en gaat hij er nog eens naar kijken..

Intussen heb ik op internet het een en ander opgezocht en schijnbaar moet je bij het vervangen van zo’n koppeling van te voren het druklager-servo (geen idee wat het is) terug stellen en na de reparatie in leren. Kan iemand mij vertellen op basis van bovenstaande of de monteur dit misschien helemaal niet gedaan heeft en dat het rare rijgedrag van de auto verklaart?

Ook las ik dat een dealer de MMT opnieuw kan laten initialiseren. Is dat iets dat zou helpen, en doet zo’n dealer dat nog nadat ik de koppeling heb laten vervangen bij iemand anders? Zo ja, kost dat geld?

Enige hulp en uitleg van iemand die er verstand van heeft of waarbij het herkenbaar voorkomt zou heel fijn zijn.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Merijn94 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft iemand de oplossing?

Khalidinio 0

5 jaar

Ja ombouwen naar een handgeschakelde bak die mmt bakken zijn drama bakken.

daandc 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.