Betreft Landcruiser 120, remschijf rechts achter, remklauw met één cilinder.
Binnenste remblok was volledig weg terwijl buitenste nog ruim 3/4 goed
Na vervanging van remblokken achter door niet orginele eveneens binnenzijde van de schijf vlak geslepen op auto.
Ook geleiding van remklauw vrij gemaakt, deze liep zwaar, onderste pen loopt namelijk in een rubberen huls, huls zit in boring van remklauw maar zat roest tussen huls en boring (uitzetting, dus minder speling in huls, geen soepele geleiding)
Na montage, blijkt dat op dat wiel de remmen warm(er) lopen. Kan hand niet op het hart van de velg houden.
Handrem zit vrij en word niet gebruikt, loopt echter wel licht aan op één wielpossitie , maar zowel links als rechts!?
Wat kan de oorzaak zijn van het warmlopen??
Mvg,
Luc
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de remcylinders ook schoongemaakt? Remolie ververst? Als de cylinders niet zijn verroest, dan is het over het algemeen voldoende om de remcylinder naar binnen te drukken en met het rempedaal naar buiten te pompen (dit een paar keer herhalen). Als dat niet helpt, dan zul je de remtang moeten reviseren (schoonmaken en nieuwe rubbers). Een schijfrem mag overigens een heel klein beetje aanlopen.
Sorry voor de late reactie.
Verschillende keren aan bezig geweest. Ergste problemen zijn opgelost door alles weer gangbaar te maken.
Echter zijn de achter remmen nadien altijd nog vrij warm geweest. Warmer dan voorste, veel stof, snelle slijtage, al verschillende merken remblokken gebruikt.
Zou het kunnen dat de schijven niet meer zo hard( lees glad) zijn door oververhitting?
8 jaar
Hoi luc het kan ook aande schijven liggen maar jou remklauw kan ook vastzitten tijdens het remmen dat wil zeggen dat jou zuigers blijven hangen wanneer je remt en schuurt tegen de schijf .ik zou zeggen remklauw een revisie beurt geven .
8 jaar
Wat ik al een paar keren gemerkt heb, is dat men gewoon dagdagelijks vet aan de geleidingen doet waardoor het verbrand en de geleidingen meteen terug vast zitten. Een goed hittebestendig vet kan al wonderen doen ( koper-vet, Mandoka, Rust-Oleum ...)
8 jaar
De blokken hebben redelijk veel speling, alhoewel ik kopervet heb doe ik er eigenlijk geen aan. Naar mijn ervaring vangt vet allemaal stof en wordt een straffe smurrie.
Aan de geleiding in de rubberhuls doe ik teflonspray.( geen silicone spray)
8 jaar
Griffon Universeel spuitbaar vet op teflonbasis (P.F.T.E.). Temperatuurbestendigheid -30° tot +125° . Hoewel puur PTFE wel 240°C aan kan.
Griffon siliconenspray Temperatuurbestendigheid: -50°C tot +200°C
Dat is het grote misverstand van die sprays en ook vetten. Bij Toyota worden de geleidingen toch behoorlijk afgeschermd met rubbers en die rubbers en geleidingen kosten in imitatie maar enkele Euro's zodat je de stof echt kunt buiten houden. De remschijven worden dikwijls donkerrood-gloeiend wat temperaturen zijn van boven de 1000,-°Celsius. Nu zal de remklauw en het zadelstuk met de geleidingen wel wat koeler worden maar je sprays zijn dan al lang gecarboniseerd. Je kan best de proef eens doen met alles goed vol te duwen met je vetten en dan eens een behoorlijke rit te gaan rijden met veel remmen en meteen terug alles los te nemen. Je zal verbaast staan wat er met je vet is gebeurd.
Je zal niet de enige zijn. Ik heb lang weinig tijd gehad om me met onze auto's bezig te houden. Ze zijn altijd op garage geweest bij mijn vorige garage. Toen mijn remmen na een garagebezoek maar bleven sjirpen heb ik ze zelf losgehaald. Wat ik daar aantrof aan catastrofale onkunde en dan nog met de remmen. De schroeven van de geleidingen uitgeboord zodat er maar enkele gedeelde windingen alles vasthielden, die asjes en stofkappen kosten in de namaak maar enkele Euros. Alles zat vast gecarboniseerd. Geen enkele kans om te geleiden. Dus hier ook weer vet dat verbrand.Natuurlijk zal dat wel bij Toyota wel de prijs maal 10 zijn maar dan mag je als garage dergelijke dingen niet verkloten. Hoewel de wagen waarvan sprake altijd op onderhoud in een Toyotagarage is geweest heb ik daar dingen gezien zoals laatst het vervangen van een alternator. Daags na het vervangen kwam er een hoop lawaai vandaan. Wat zag ik daar: 2 verduurde riemen ( zaten vol barstjes ) en 2 spanners die potvast zaten met aan 1 spanner een afgebroken zijkant. Maar we wijken af en ik ga niet meer naar die garage ( de problemen stapelden er zich op => er kwamen steeds prullen bij maar ik denk dat ze het met opzet deden=> zo stom kunnen die mechaniekers niet zijn, denk ik dan )
8 jaar
Geleiders spuit je niet in met PTFE. Dit product is hiervoor niet geschikt. Kwestie van even te lezen op je spuitbus waarvoor dit wel dient :-)
@DRAZ voor alle duidelijkheid de PTFE spray doe ik enkel aan de geleiding van de remklauw, dit zijn twee afgeschermde pennen die in een rubberhuls schuiven zodat de ééncilinderige remklauw kan bewegen tov de remschijf. Dit was trouwens een tip van iemand met erg veel ervaring...
Aan de geleiding van de blokken deed ik niets, maar ga er toch eens wat kopervet aan doen.
Nu nog wachten tot de motor gereviseerd is... staat al enkele maanden stil.
8 jaar
Bij moderne auto kun je beter keramisch vet gebruiken ivm met het voorkomen van verstoring van je abs systeem .
Dit is ook bestand tegen hoge tempraturen
De eigenschappen van deze Keramische pasta (Ceralub Ceramic paste / Ceramische pasta) zijn:
temperatuurbestendig van -40 C tot + 1400 C
Dat is sowieso goed. (Voor oude knarren is kopervet ook niet slecht). Het stof nog weghouden van de geleidingen en je hebt superremmen. Veel succes!!!
8 jaar
"@DRAZ voor alle duidelijkheid de PTFE spray doe ik enkel aan de geleiding van de remklauw, dit zijn twee afgeschermde pennen die in een rubberhuls schuiven zodat de ééncilinderige remklauw kan bewegen tov de remschijf. Dit was trouwens een tip van iemand met erg veel ervaring..."
Ik snap best wel dat je de geleiders van de remklauw bedoelt hoor. Maar geloof me PTFE is hiervoor niet geschikt. Zoals daandc en Anda aangeven zijn hier betere middelen voor.
Je geeft aan dat iemand met veel ervaring je PTFE-spray aanraadt. Persoonlijk heb ik helemaal geen vertrouwen meer in garagisten. Door tijdsgebrek zijn hier alle auto's altijd naar de garage gegaan en ook omdat ze op de zaak staan. De laatste jaren heb ik wat meer tijd en als storingen zich telkens herhalen ga ik daar zelf naar kijken. ( tijdens de schoolvakanties in mijn jonge jaren ging ik ruilmotoren steken ) Je kan je niet voorstellen wat ik allemaal al ben tegengekomen. De remmen zijn daar een onderdeel van. Mensen met ervaring hmmmm
Als je remschijven meer dan 1000,-°C heet worden zou het dan belachelijk zijn om te stellen dat het zadel waar de leidingen tegen vastgeschroefd zijn bij veelvuldig remmen minstens 500,-°C warm worden. Zoals eerder vermeld kan PTFE-spray maar 125°C aan. Wist je ook dat PTFE een gevaarlijk goedje is. Als je PTFE-partikels op een sigaret krijgt en bij het oproken ga je de dampen binnenkrijgen waardoor je een fatsoenlijke vergiftiging kunt krijgen welke niet omkeerbaar is. Daar staat niemand bij stil. Mensen die veel draaiwerk doen weten dat al te best. In vaste vorm is PTFE geen probleem maar als je het gaat verwerken dan beginnen de problemen ( zoals asbest )
Ik ben de laatste om te geloven dat de mensen in een garage weten welke spuitbussen ze gebruiken. Kijken wat er op de spuitbus staat is ook dikwijls "not done ". Neem het aan van, iemand die al meer dan 40 jaar van het verwerken van rubbers, kunststoffen en metalen zijn broodwinning heeft gemaakt.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Land Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar