Ik heb onlangs de distributieriem, inclusief spanrol en geleiderol, van mijn Avensis D4D vervangen. Hij staat mooi op tijd, loopt perfect. Maar elke ochtend, en dit pas na 2-300 meter rijden, komt er een schril, hoog snerpend gefluit onder de kap vandaan. Dit duurt 5 a 10 seconden, en daarna hoor je het de hele dag niet meer. Multiriem en v-riem zijn ook vervangen, maar het geluid is niet van een slippende riem.
In vrijloop doet ie het niet, enkel bij gasgeven. Onder de kap luisteren: geluid komt verdacht fel uit de buurt van het nokkenastandwiel, alsof ie daar tijdelijk droog loopt!
Gekend probleem? Spanning van de riem is niet veranderd, daar de spanrol bij dit type automatisch geregeld wordt, zelf regelen zit er niet in.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Spuit maar eens een druppeltje WD40, of een andere multi spray op je multi rib riemen.
Heb ik meteen bij het eerste geluid gedaan, speciale Belt-spray, op v- en multiriem, maar dat haalt niks uit (zoals ik al zei, is het ook niet het typische gepiep van een riem, het lijkt er wel op, alleen anders ;-). Nieuwe riemen, juiste spanning, daar zit het niet. En ook het feit dat ik eerst 200 à 300 meter kan rijden zonder enig bijgeluid.
13 jaar
Controleer ALLE loop- en spanrollen, waarover de distributieriem heen loopt. Laat de motor lopen ZONDER de multi Rib riemen.
Heb de beschermkap van de distributie verwijderd, en het geluid komt toch echt wel uit de buurt van nokkenastandwiel of vlak eronder, de spanrol dus. Die is nieuw gezet, controleren heeft niet veel zin daar ze gewoon nieuw aanvoelt, geen speling of geruis. Ik heb wel mijn oude rol gehouden, en sta nu voor de uitdaging om die te vervangen zonder de motorsteun te verwijderen. Dat wordt dan duimen opdat de riem niet ergens een tand verspringt.
13 jaar
De spanrol heb ik vervangen, zonder de hele handel uit mekaar te nemen. Spannend, vooral als de ring achter de spanrol plots naar beneden valt. 20 minuten met een magneet moeten vissen. Het naar beneden drukken van de spanrol gaat het makkelijkst met een ringsleute 22l in S vorm, de ideale hefboom om onder een uitstulping in het blok te duwen.
Resultaat: even hard schreeuwen.
De v-riem onderaan, van de alternator, bleek intussen toch wat veel speling te hebben (de oude stond echt keihard gespannen, de nieuwe heeft zich wss na de eerste en tweede aanspanbeurt toch nog 'gezet'), en blijkbaar heeft de alternator enkele honderden meters na koud vertrek dit geluid veroorzaakt (lagers?). Een slagje bijgespannen, en opgelost! Uren werk, dagen stress, en gewoon riempje wat bijspannen, hoe eenvoudig kan het zijn.
Allemaal weer bedankt voor het meedenken.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar