close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Rav4: stuurbekrachtiging lekt in potje

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

De olie in het voorraadpotje gaat tijdens het draaien van de motor als een gek tekeer. Het borreld en gooit het via de
dop eruit. het lijkt wel of de olie aan het kookpunt komt . iemand enig idee wat hiervan de oorzaal kan zijn

Geplaatst door

toon54 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

potje toe laten bij draaiende motor , die olie gaat inderdaad als een gek te keer er zit nogal wat druk op een stuurbekrachtiging hoor , sommige pompen geven makkelijk 100bar , als de motor stil staat mag de olie in het voorraadpotje niet hoger staan dan aan gegeven .

Hooghe jozef 0

14 jaar

[quote=Hooghe jozef]als de motor stil staat mag de olie in het voorraadpotje niet hoger staan dan aan gegeven .[/quote]
het oliepeil is ook nog afhankelijk van de tempratuur, deze staat op het peilstokje

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Update: langs twee toyota garages geweest. Volgens hen is het normaal dat olie beweegt. Nieuwe afsluitdop gemonteerd en dit helpt niet. olie lekt onder de dop weg. het lijkt erop dat de druk zo hoog wordt dat dit via het rubber in de dop weglekt. De garage zegt dit nog nooit te hebben meegemaakt. Volgens hun werkt stuurbekrachtiging normaal, Maar het wegleeken van olie van onder de dop lijkt mij toch niet normaal. Iemand nog suggesties wat nu de oorzaak kan zijn. Is de pomp soms kapot in die zin dat hij veel te veel druk geeft??

toon54 0

14 jaar

het zou mogelijk zijn dat de pomp lucht meeneemt maar dan moet er ergens een lek zijn in de aanzuigleiding , ergens spanband los misschien ? het zal zeker niet aan de drukzijde zijn want dat zou je direkt zien , controleer de aanzuigzijde , maar als de pomp lucht trekt moet je dat ook voelen bij het sturen , bij rechtuitrijden zal dat geen invloed hebben . De pomp kan niet teveel druk geven omdat deze meegaat met toerental motor

Hooghe jozef 0

14 jaar

garage draaide het stuur geheel naar links en toen hoorde je dat hij lucht afblies . hetzelfde gebeurde bij het naar rechts draaien. het is goed ligt aan de dop zeiden zij. maar nu een andere dop gehaald en walla hetzelfde probleem. Als ze het in de garage al niet weten wat moet ik dan nog verder doen

toon54 0

14 jaar

lucht in hydrauliek circuit is natuurlijk niet goed , heb jij de goede olie ? De pomp zelf kan ook lucht optrekken door de afdichting van de aandrijfas maar bij stilstand gaat ze dan ook wel lekken ; moet jij olie bijvullen ? zo ja is deze van dezelfde soort of kwaliteit van de originele , maakt de pomp lawaai ? heeft de pomp droog gedraaid ?

Hooghe jozef 0

14 jaar

Olie stijgt in het reservoir . In het rubber binnen in de dop zitten 2 gaatjes en aan de achterzijde een soort groef welke aan de buitenzijde van het rubber uitkomen. de olie lekt dan ook niet weg via de bovenzijde van het reservoir maar via deze ontluchtingsgaatjes en zodoende onder de dop vandaan.
Ik denk dat als ik het resevoir met bv een plastic zakje zou afdekken en een elastiekje eromheen zou doen de lekaage weg is. Ik ben dan wel bang dat het reservoir uit elkaar klnapt door de druk binnenin. ik vind het maar een vreemd verhaal zeker ook omdat de toyota garages hiet geen raad mee weten. Ik overweeg maar eens met louwman te gaan bellen misschien weten die meer

toon54 0

14 jaar

volgens monteur kan het ook nog het filter zijn. Wist niet dat dit er tussen zat. had het over een sensor welke er misschien ook opzat. Stelde voor pomp uit te bouwen en dan verder te zien. kan iemand mij vertellen hoe lang er voor het uit en inbouwen aan tijd staat. Wil toch enige regie houden over de kosten.

toon54 0

14 jaar

Vandaag heeft de garage druk van pomp gemeten. Het bleek dat het ventiel stuk was. een nieuwe pomp kost incl montage 1400 euro. Dit moet volgens mij veel goedkoper
kunnen. Ik denk dan aan een pomp van de sloop met garantie. kan iemand mij adviseren hoe en wat . is het moeilijk de pomp te wisselen en/of kan ik dit niet zelf

graag jullie advies

toon54 0

14 jaar

pomp wisselen is niet zo moeilijk : olie aflaten en pomp demonteren ; nieuwe pomp mag nooit droog draaien . Ik weet niet of het systeem van ruilstukken bestaat bij jullie , ik denk van wel , dan geef je de oude pomp in de automateriaal zaak en krijg je een herstelde pomp terug , normaal zit er ook een montage handleiding in de doos en zo heb je nog enige garantie en de kostprijs voor zo een pomp is ongeveer 400e zeker nieuwe olie , en volg de handleiding

Hooghe jozef 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.