Toyota Corolla: Tikkend geluid bij belasting van motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 4A-FE

Ik heb sinds een maand of twee een Corolla 1.6 G6 van oktober 1999. Sinds enkele weken hoor ik bij het optrekken een tikkend geluid vanuit de motorruimte komen. Niet hard, wel een scherp geluid. Dit geluid hoor je alleen bij belasting, dus niet op constante snelheid, en pas vanaf 2500 rpm. Wel is het zo dat meer toeren een hogere frequentie geeft (meer tikken per seconde) Tijdens het rijden met een aanhanger hoor je het constant. Dit zal te maken hebben met de constante extra belasting in dat geval. De auto heeft 94000km gelopen, en heeft pas onderhoud gehad. (afleverbeurt, grote beurt en apk)

De monteur van de garage waar ik de auto gekocht heb zegt het niet te horen tijdens een testrit, maar mn vriendin, en een vriend horen het wel, het ligt dus niet aan mijn eigen gehoor of inbeelding...)

Kan iemand me vertellen wat dit zou kunnen zijn?

stefanjonas

Geplaatst door stefanjonas (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kleijn (0), 15 jaar geleden

het is geen pingelen toch probeer eens een tank benzine met een hoger octaan

stefanjonas (0), 15 jaar geleden

Nee, het is geen pingelen.
Ik heb nu meer dan 1000km gereden met euro98, en het is nog steeds te horen bij belasting van de motor. Nu weer 95 getankt, en er is geen verschil te horen. (met deze tank al 150 km gereden, dus geen 98 meer in de leidingen)
Verder geen merkbare problemen, ook geen (merkbaar) vermogenverlies ofzo. Optrekken gaat gewoon goed vlot, top van 215 op teller wil ook, dus als er minder vermogen is merk je het niet.

Ik schakel meestal rond de 3000 toeren, maar af en toe, alleen als de motor warm is trap ik even door richting de 5000+ toeren. Meeste stukken die ik rij zijn smorgens 10 km, smiddags terug. veel korte stukjes dus. Verbruik is ook niet extreem hoog, gem 1:10,5 ongeveer. blijkt normaal voor dit type auto.

Heb ergens anders (corollaforum.nl) gelezen dat er nog iemand is met dit probleem, ook daar is er nog geen oplossing en andere apartigheden...

Wie o wie weet wat dit probleem is?

Groeten, Stefan

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

is het niet de carter ventilatie klep?
sommige hebben een kogel met veer
gaat de veer door aanslag vastkleven en de kogel tikken

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Als iedereen het hoort behalve de monteur van de garage waar hij gekocht is, dan denk ik dat de monteur van z'n baas opdracht heeft gehad om watjes in z'n oren te stoppen.
Mogelijk staat het ontstekingstijdstip te vroeg al kan dat haast niet met de moderne elktronica van de meeste auto's.
Gebruikt hij veel olie?
In dat geval kan hij pingelen door overmatige koolafzetting in de cilinders.
Ik hoop niet dat het een lager is.

stefanjonas (0), 15 jaar geleden

Hij verbruikt geen olie, in ieder geval niet merkbaar. De peilstok geeft na 5000km nog ongeveer het beginpeil aan.
En die carter ventilatie klep, hoe kan ik dat testen/controleren?
Als het ontstekingstijdstip te vroeg staat, dan zou je dat toch ook moeten merken in de performance van de auto, en in het gedrag van de motor? (onrustig lopen, schudden etc. -> dat lijkt namelijk allemaal normaal... niets aparts aan te merken)
Als het een lager is, welke lager ligt dan het meest voor de hand, en hoe kom ik daarachter?

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Vraag een second opinion bij een andere garage en vertel het hele verhaal.
Als hier een duidelijke konklusie uitkomt en als je garantie hebt, kun je hiermee naar de verkoper toe.

Bavke (0) PRO, 15 jaar geleden

Lijkt me toch een gevalletje van een versleten drijfstanglager.
Even zelf controleren.
Motor starten, warm laten draaien.
1e cil. bougiekabel lostrekken en een paar keer wat gas geven.
Indien je het geluid bij het gasgeven nog hoort doe je hetzelfde bj de volgende cilinders.
Indien je het geluid bij een bepaalde cilinder niet meer hoort zal daar wel een probleem zitten.

Succes

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Bij die test van Bavke moet je wel zorgen dat de spanning van de losgenomen kabel weg kan, b.v. door hier een losse bougie aan te hangen en die aan massa te leggen.
Anders kan de ontsteking schade oplopen.
Pas ook op, dat je geen tik krijgt van de hoge spanning.
Allemaal redenen waarom ik deze test zelf niet genoemd heb.
Het blijft altijd moeilijk inschatten, wat je een topic-starter veilig kunt laten doen en wat niet.

harnak (0), 15 jaar geleden

KIJk eens naar de klopsensor of hij toeallig niet los zit

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

klepspeling???

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

[quote=autobedrijf van breugel]klepspeling???[/quote]
Het wordt allen gehoord boven 2500rpm en bij belasting.
Lijkt me geen klep te kunnen zijn.

stefanjonas (0), 15 jaar geleden

klopsensor? hoe controleer ik dat?
De test voor de drijfstanglager laat ik uitvoeren, bij een andere garage. Dat wordt komende week, en dan maar even kijken wat eruit komt.

bedankt alvast in ieder geval.

harnak (0), 15 jaar geleden

Heb wel een beschrijving voor je doe maar een mailtje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.