Bij optrekken (niet altijd) dat gaat bij het in z'n 1 schakelen af en toe met een "bonk" achtig geluid.
Ook bij het rijden in z'n 4, als je bijv. file rijdt ca. 70km/h en dan gas los laat en later weer gas geeft hoor je echt een " bonk", dus bij bonkt.
Is eigenlijk alleen in z'n 4.
Totale km stand is 98000.
Iemand een idee?
Komt het vaker voor, en is het normaal?
Bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dit al opgelost?
Ik heb een vergelijkbaar probleem in versnellingen 3, 4 en 5. Mogelijke oorzaak volgens de garage is een loszittend stuk van de hoogte-instelling van de (xenon)koplampen. Zal volgende week herstelt worden.
Alvast bedankt.
[quote=sbe]Is dit al opgelost?
Ik heb een vergelijkbaar probleem in versnellingen 3, 4 en 5. Mogelijke oorzaak volgens de garage is een loszittend stuk van de hoogte-instelling van de (xenon)koplampen. Zal volgende week herstelt worden.
Alvast bedankt.[/quote]
Huhh, ik ben geen auotechnicus, maar hoogte intelling ------> versellingsbak?
Wat is het verband?
Maar mijn probleem is nog niet opelost.
Ik ga binnenkort naar de dealer.
gr
Bart
16 jaar
Waarschijnlijk het bi-massa vliegwiel. Dempingssyteem defect. Geluiden klinken me herkenbaar in de oren. Zou ook nog defecte motorsteun kunnen zijn.
16 jaar
Vliegwiel lijkt me onwaarschijnlijk. Als ik ontkoppel en dan wissel tussen 3 en 4 hoor ik eenzelfde geluid maar zonder "bonk".
Zoals Bart veronderstelt zit het in de versnellingsbak.
16 jaar
Bart 406 schrijft:"....als je bijv. file rijdt ca. 70km/h en dan gas los laat en later weer gas geeft hoor je echt een " bonk", dus bij bonkt...". Dus bij gas oppakken bonkt 'ie. Dat klinkt als vliegwiel. De mijne deed exact hetzelfde en er bleken centimeters speling in het bi-massa vliegwiel te zitten.
16 jaar
Ik heb een soortgelijk probleem, alleen hoor je geen bonk maar je voelt wel duidelijk een schok als je abrupt het gas loslaat. Dacht zelf eerst aan een electronisch probleem, dat de brandstof te snel wordt afgesloten. Ook lijkt mij het vliegwiel verdacht, alleen als je voorzichtig het gas lift voel je het niet, ook koppelen en schakelen verloopt zeker niet vloeiend, je moet echt je best doen om schokvrij te schakelen. Kan dit ook vliegwielprobleem wezen??
16 jaar
Ben bij de dealer geweest voor herstelling hoogte-instelling. Blijkt het niet te passen.
Ben dan maar langs gegaan bij dealer in de buurt. Na testrit is het volgens hun waarschijnlijk de motorsteun. Ze gaan er volgende week naar kijken.
De motorsteun werd ook vermeldt als oorzaak door een Toyota mecanicien op dit forum die mij vroeger ook al goed geholpen heeft met remproblemen van mijne vorige avensis. Vliegwielproblemen zouden er niet meer zijn voor modellen van 2005.
16 jaar
[quote=MHB]Waarschijnlijk het bi-massa vliegwiel. Dempingssyteem defect. Geluiden klinken me herkenbaar in de oren. Zou ook nog defecte motorsteun kunnen zijn.[/quote]
Vandaag bij de dealer geweest, monteur heeft proef gereden.
Hij vindt sowieso dat je geen 50-60km/h in z'n 4 kan/mag rijden.
Daardoor krijgt het (zo zegt hij het) tweedelig massa vliegwiel een klap. Er komt dan veel kracht op waardoor het vliegwiel dus bonkt.
Het toerental is bij 50-60 in z'n 4 ca. 1500-1600 en daardoor staat het vliegwiel uitgeschakeld.
Klopt deze bewering van Toyota?
gr
Bart
PS stationair loopt hij wel goed/mooi.
16 jaar
Persoonlijk vind ik het ook dat je geen 50/60 in de 4 moet gaan rijden,dat is een auto verzieken.
De meeste mensen gaan om te versnellen dan vol op het gas staan en dan komen er onevenredige krachten op de aandrijflijn waardoor een vliegwiel flink wat voor zijn kiezen krijgt.
Maar laat eens naar de motorsteunen kijken, die zijn eerst verdacht.
16 jaar
Na 2 Toyota garages bij een onafhankelijke garagist geweest. In een paar minuten het probleem vastgesteld. De steun aan de versnellingsbak is kapot.
Is het onbekwaamheid van de Toyota garagisten of onwil omdat het teveel werk zou zijn.
Wordt vervolgd.
15 jaar
abonneren
15 jaar
Uiteindelijk is de motorsteun vervangen. Dit heeft echter het gebonk niet opgelost.
Heb ook met een vervang corolla van 2005 gereden. Deze had hetzelfde probleem.
In de garage hebben ze het ook met een RAV4 geprobeerd en inderdaad deze doet het ook.
Ik vrees dat er geen oplossing uit de bus gaat komen.
14 jaar
Het probleem is niet verholpen, maar verergerd/verminderd ook niet.
Dus moet er maar mee leven....
14 jaar
kan jij dat "bonk" geluid zelf veroorzaken ? ik bedoel bijvoorbeeld : kort gas geven en terug los , of door te spelen met uw koppeling, of doet hij dat niet bij sommige toerentallen of versnellingen ?
14 jaar
Tja, zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken.
Ik zal mijn vrouw eens laten rijden, en dan opletten of zij het zelfde euvel heeft.
Bedankt voor de tip!
14 jaar
[quote=Hooghe jozef]kan jij dat "bonk" geluid zelf veroorzaken ? ik bedoel bijvoorbeeld : kort gas geven en terug los , of door te spelen met uw koppeling, of doet hij dat niet bij sommige toerentallen of versnellingen ?[/quote]
Ik heb hetzelfde probleem met een Corolla Verso uit 2004. Je kan bij mij inderdaad het probleem zelf veroorzaken. Door bijvoorbeeld een klein stuk vooruit te rijden en vervolgens in z'n achteruit en een stuk terug rijden.
Het klinkt als een speling in de as. De beste om het te reproduceren is om de koppeling iets sneller te laten opkomen dan normaal.
14 jaar
vliegwiel is verdachte nummer 1 , vervang koppeling compleet
14 jaar
Het probleem blijft, verergert niet. Moet het maar accepteren.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar