Toyota : Toyota Aygo stottert bij constante snelheid

Mijn Aygo trekt prima op en rijdt goed.
Alleen bij weinig gas geven hapert/ stottert hij wat bij constante snelheid.

Ik heb inmiddels Injector cleaner gebruikt maar dit lijkt geen verbetering te geven.

Is dit een probleem wat vaker voorkomt bij de aygo2 ( euro6 motor)?

En Wat is de oorzaak/ oplossing.

RBS73

Geplaatst door RBS73 , lid sinds 2 weken geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota ? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Monteur Senior, 2 weken geleden

dit soort klachten komt heel vaak van je egr klep

RBS73, 2 weken geleden

@Monteur senior, bedankt voor je reactie. Ik heb me er even over ingelezen en dat zou het idd wel eens kunnen zijn. Ik probeer na reparatie een terug te koppelen.

harry4203 PRO, 2 weken geleden

Goede brandstof tanken, liefst 98, en niet te truttig rijden. Egr-klep heeft ie niet volgens mij.

    Graag alleen reactie als je verstand van zaken hebt. Als je al niet eens weet dat een aygo2 een egr klep heeft kan ik je natuurlijk niet serieus nemen harry. - RBS73, 2 weken geleden

Highway PRO, 2 weken geleden

Je geeft een reactie op iemand die hier vaak goede antwoorden geeft. Hij is een ervaren monteur..
daarbij geef je de helt van de gegevens alleen euro 6 ( geen kenteken en geen bouwjaar).
De schaarse gegevens heb ik geprobeerd bij een leverancier te kijken of er een EGR op zit. Ze leveren geen klep dus ik ben bang dat er geen opzit. Ik wens je dus succes met het zoeken naar de klep en reageer in het vervolg wat vriendelijker.

Moderator Problemcar

    Er staat duidelijk dat het een Aygo2 is met een euro 6 motor.
    Het eerste antwoord was netjes.
    Dat ik daarna een antwoord krijg wat geen hout snijdt kan ik niks aan doen.
    Egr klep zit er 100% op. Vanochtend direct naar gekeken.
    Dus verwijt mij niet dat ik wat bot reageer. Graag goed lezen en niet met mijns inziens onzinnige antwoorden komen.P.S.De eerste reactie heb ik netjes bedankt. - RBS73, 2 weken geleden

Highway PRO, 2 weken geleden

succes

harry4203 PRO, 2 weken geleden

T was leuker geweest wanneer je even een foto had geplaatst van de motor en de desbetreffende klep. Hadden ik en degene hier op het forum er ook nog iets van kunnen opsteken. Niet iedere monteur kent van iedere auto de complete motor uit zn hoofd, en veel moderne benzinemotoren hebben geen egr-klep en regelen de egr-werking softwarematig met de klepoverlap.(nokkenasverstelling) Ook is het bekend dat het zgn nieuwe rijden dit soort klachten al dan niet icm een mindere kwaliteit brandstof kunnen verergeren. Een egr kan ook zeker dit soort klachten veroorzaken wanneer deze erop zit, dat heb ik niet ontkent.
Ik heb intussen idd ook gezien dat deze idd gemonteerd zit.
Overigens ben ik een uiterst serieuze monteur, maar dit terzijde.

    Je kunt best een hele goede monteur zijn. Maar in dit geval vond ik je reactie wat te kort door de bocht. Ik wil best een foto vd klep posten. Vanuit de uitlaat wordt het uitlaat gas eerst gekoeld in een koeler, daarna via de egr evt terug geleid naar inlaat. Auto is van een oudere vrouw geweest ( werd me vertleld) Mocht dat waar zijn dan zou die gebruikt kunnen zijn voor korte stukken en weinig echt warm gereden. Vandaar evt extra koolafzetting op fe klep. Maar dit is vooralsnog een aanname. - RBS73, 2 weken geleden

harry4203 PRO, 2 weken geleden

Je kunt dan toch eens een proberen een paar keer 98 te tanken en de auto wat meer te belasten om te kijken of het wat minder wordt. Auto's worden hier in nederland over het algemeen toch wel licht belast en niet vaak echt goed warm met alle gevolgen van dien. Ik vindt overigens dat veel moderne benzineauto's dat fenomeen van heel lichtjes inhouden vertonen, mede als gevolg van alle huidige milieueisen en de daarop gemaakte motorsoftware.

RBS73, 2 weken geleden

Dat goed warm rijden heb ik al gedaan. Na toevoeging van injector reiniger ben ik een stuk gaan rijden op de Duitse snelweg. Verder is mijn rijstijl eigenlijk iets te sport te sportief. Laatste tankbeurt heb ik al bewust e5 getankt. Mijn oude aygo reed prima op e10. Maar die was uit 2012. Ik heb idd de stille hoop dat het vanzelf wat beter wordt door langere stukken en vaker gebruik.

harry4203 PRO, 2 weken geleden

Misschien toch de moeite waard om dat eerst eens een poosje aan te kijken dan. De vorige aygo had iig geen egr-klep en andere software, dus wellicht is dit type, mede door de euro 6 norm toch een stukje gevoeliger.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota of stel zelf een nieuwe vraag.