auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Yaris 2004: Trilling in stuur bij remmen vanaf snelheid > 50 kmh

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400

Ik heb last van trilling in het stuur bij remmen bij snelheden boven 50 km/h.
Bij het afremmen bij snelheden boven 100 km/h schudt het stuur en eigenlijk de hele voorkant van de auto echt.
Vorig jaar juni heb ik de voorschijven en blokken vervangen door Brembo-materiaal en was het probleem weg.
Het is nu echter weer terug en net zo erg als kort voor het vervangen van de vorige schijven die er ca 140.000 km en 9 jaar op zaten. Mijn rijgedrag (en dat van mijn vrouw) is rustig te noemen, de remschijven worden dus niet gloeiend heet geremd, het lijkt me daarom onwaarschijnlijk dat de schijven krom zijn (maar zeg nooit nooit).
De naven zijn destijds voorafgaand aan de montage van de schijven grondig gereinigd.
Wat zou aan dit probleem verder nog ten grondslag kunnen liggen ?

Geplaatst door

JaapHartog (170)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je langzaam remt zie je je stuur dan ook heen en weer gaan ?
Heb je wielen gewisseld , zomer /winter ?

Bij het "aanleggen" van de remmen is er nog geen trilling, bij het doorremmen wel.
Ik heb wèl winterwielen gemonteerd (stalen velgen met Michelin winterbanden).
Binnenkort wil ik kijken of er verschil optreedt als ik de zomervoorwielen er weer opzet ..

Heb je bij vervangen van de schijven wel netjes de klauw gangbaar gemaakt? Dus schoonmaken glijvlakken en aanbrengen kopervet en schoonmaken glijpennen en aanbrengen siliconenvet. Heb je verder gecontroleerd of de remcilinder niet klemt, dwz na een rit met nauwelijks remmen moeten de beide schijven ook koud blijven.

Ik zou verder even de klauw demonteren en blokken meten met schuifmaat op gelijkmatige slijtage.

Als bovenstaande allemaal ok is moet je de schijf meten op slingering.

Groet, Michiel

Als bovenstaande allemaal ok is en het probleem is niet weg moet je de schijf meten op slingering.

Ik heb de klauw inderdaad helemaal schoongemaakt, ook onder de RVS-blikjes.
Niet gecontroleerd destijds of de remcilinder niet klemt met de genoemde methode, maar de zuiger per klauw ingedrukt om ruimte te maken voor de nieuwe blokken.
De geleidepennen (binnen de harmonicarubbers) heb ik schoongemaakt en weer ingevet.
Volgens mij kunnen de blokken overigens niet gelijk slijten omdat er altijd 1 het eerst tegen de schijf gedrukt wordt (het zijn immers 1-zuigerklauwen met glijzadel)
Ik zal wel een stukje proberen te rijden zonder te remmen en dan checken of 1 van de 2 voorschijven desondanks warm wordt.
Is slingering bij een zo laag aantal km's (minder dan 5000) en iets meer dan 6 maanden mogelijk met het al eerder genoemde rij- en remgedrag ?

Niks is onmogelijk , zit er geen speling in je onderstel , fusee stuur of draagarm.

Gezien het hoge aantal gereden km's (380.000 km+) zou dat wel kunnen.
Ik zal er eens een keer naar laten kijken...

Als je gemakkelijk de cilinder kon indrukken om ruimte te maken voor nieuwe blokken dan klemt zuiger dus niet.

Opmerkelijke hoge km stand voor een yaris. Ik heb zelf een 1.0 idols uit 2004 met 210dkm en roest en slijtage begint dan echt een punt te worden. Ik zou ook eens kijken naar speling in rubbers, fuseekogels etc.

Het is een Yaris Verso 1.4 D4D, helaas kan ik niet meer kiezen voor Yaris Verso bij het aanmaken van de melding, vandaar dat er alleen Yaris staat...

Ik heb vanavond getest met de zomerwielen: geen verschil.
Daarna de rechter naaf rondgedraaid terwijl ik licht drukte op het buitenste remblokje:
Ik hoorde contact gedurende de helft van de omwenteling en de andere helft niet.
Daarna goed gekeken naar de buitenrand van de schijf in strijklicht, daarbij zag ik een slagschaduw als gevolg van een rand in axiale zin die een halve omwenteling verder er niet was.
De rechterschijf slingert dus...
Nu is het de vraag of de naaf ook al slingert, morgen op mijn werk een meetklokje regelen om morgenavond weer te checken.
Enig idee wat de maximaal toegestane slingering van de naaf in radiale en axiale zin is ?

Ik zou bij het minste vermoeden van slingeren nieuwe schijven + blokken erop zetten, met een beetje budget setje ben je voor 50 Euro klaar.

Het is wel een interessante vraag hoe het probleem ontstaan is maar niet altijd nodig om achter te komen.

De maximaal toegestane waarden voor de backlash en slingering heb ik al kunnen vinden (0.05 mm) en ga vandaag op mijn werk bij de TD een meetklok regelen, vanavond de naven meten.
Ik heb vorig jaar juist gekozen voor een schijvenset van een gerenommeerd merk en geen noname-brand om van het probleem vorig jaar af te komen.

De slingering van de naaf bleek 0,3 mm te zijn.
Vanavond maar achter een nieuwe naaf en wiellager aan.
Nieuwe schijven heb ik nog liggen.
Binnenkort het spul uitwisselen..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.