123 bezoekers online

Toyota Corolla 1999: Veel Speling op wiel

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4E-FE, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 63

Hallo heb vandaag na lange tijd eindelijk mijn auto af (nieuwe aandrijfas hoezen) nieuwe schokdempers, remmen gereviseerd, nieuwe remschijven....

Enkel nu valt me op dat er op het rechter voorwiel heel veel speling op het wiel zit... Het is zelfs zo dat je de remklauw ziet mee bewegen dus nu weet ik even niet waar ik naar kijken moet want alles zit gewoon vast..

Hoop dat iemand het weet, bedankt alvast..

Friesland

Geplaatst door Friesland , lid sinds 1 jaar geleden

15 Reacties

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Aandrijfas zit niet goed in de naaf of de naafmoer zit niet goed vast , lager zit niet goed .

Friesland, 3 weken geleden

Naafmoer zit wel goed vast en de aandrijfas in de naaf zit gewoon gewoon goed met die abs ringen, de rest is nooit uit elkaar geweest, wat me ook opvalt wat misschien iets zegt is dat er wel wat speling zit op de homokineet op de aandrijfas in de de lengte die niet op de linker zijde zit.

Tevens zit mijn stuur een tikkeltje scheef... (misschien zegt dit nog iets)

Heeft iemand tips of stappen die ik het best eerst kan controleren uitvoeren, de speling zit dus als je met 2 handen het wiel (onder boven, en zijkanten vastpakt)

Het lager heb ik nooit aangezeten dus dan kan die toch ook niet verkeerd zitten ofwel?

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Met 2 man kijken, fuseekogel stuurkogel is een optie , of de veerpoot zit niet vast , dit moet vrij simpel te vinden zijn.

Friesland, 3 weken geleden

Kan iemand hier iets mee 2 filmpjes van de speling op het wiel...

Hoop op reacties

https://streamable.com/oqca6b



2e filmpje binnenkant

https://streamable.com/6l4ugj

    De filmpjes werken gewoon hoor via de URL - Friesland, 3 weken geleden

Beste antwoord, geplaatst door kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Beide filmpjes bekeken , lastig te zien , te dichtbij , laat eens iemand de rem ingetrapt houden , kun je een aantal dingen uitsluiten , begrijp niet dat zoveel speling met logisch kijken met 2 man niet te vinden is , draagarm zit ook vast , rubbers ook goed , veerboot aan de bovenkant geen speling, zit het wiel eens op de grond zodanig dat de veer net belast wordt , kijk dan eens wat de speling is.

Moderator Problemcar PRO, 3 weken geleden

Volgens mij zitten de twee bouten van de fusee niet vast...dus schokbreker aan fusee.
En de voorste naaf (centrale moer aandrijfas) moet met 216Nm vast...dus: goed vast is niet voldoende.

Friesland, 3 weken geleden

De fusee bouten zitten wel vast waar de veerpoot aanzit. Heb even paar testjes gedaan met de veerpoot onder druk houd ik dezelfde speling, met rem ingedrukt ook. Maar me vriendin merkte op dat het stuur dus beweegt als je de de speling op het wiel test.......

https://streamable.com/zmglad

Zelf snap ik er even niks van..

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Je beweegt gewoon teveel , zet je wielen eens gewoon op de grond , beweeg je stuur eens iets heen en weer , als je wielen meteen bewegen is er niets mis , mits alle bouten en kogels natuurlijk vast zitten .

    Het stuur reageert dus met deze beweging (contact aan) https://streamable.com/oqca6b Moet normaal toch niet het stuur laten bewegen? In ieder geval is na al die nieuwe onderdelen het stuur ook een slag naar rechts in rechte positie..... Ik zie gewoon niks op de kogelgewricht bewegen enkel de remklauw remschijf wiel en as.... - Friesland, 3 weken geleden

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Zoveel als jij het wiel beweegt zoals het nu lijkt , zonder speling op welk punt dan ook , is het normaal dat je stuur beweegt , dat het stuur nu niet meer recht staat is ook normaal , er is teveel los geweest van je wielophanging, uit lijnen is een must na zo een reparatie. Mocht er toch iets niet goed gegaan zijn bij reparatie komt dit bij een goed uitlijn bedrijf er zeker uit.

    Bedankt En ja wielen bewegen gelijk, maar waar die speling weg komt blijft me een raadsel - Friesland, 3 weken geleden

Friesland, 3 weken geleden

En het is niet zo dat het wiel aangedrukt word, dus enkel die speling wat je met 1 hand kan doen laat het stuur dus bewegen.... En daar is geen kracht voor nodig...

En heb net momentsleutel geleend en op de juiste wijze vastgezet die middelste naafmoer maar dat veranderd ook niks.

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Ik denk dat er geen speling is , probeer het wiel eens te bewegen zonder dat het stuur beweegt, dan zul je waarschijnlijk het wiel eigenlijk niet kunnen bewegen.

    Ja dat klopt maar ja de speling op het wiel blijft wel natuurlijk ( stuur reageert goed dus) en daar ga ik geen apk mee halen met die speling op het wiel..... Snap echt gewoon niet wat zoveel speling op het wiel veroorzaakt, heb wel vaker iets speling gehad maar je zou nu zeggen dat het wiel gewoon los erop zit...... Maarja alles zit vast.... En ja andere velgen wielen is precies hetzelfde, geen idee waar ik het probleem zoeken moet... Alle tips zijn welkom want ik zit al langer dan een maand over me apk heen.. - Friesland, 3 weken geleden

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Ik zou er eens iemand anders naar laten kijken , keuringsstation bv.
Wij komen zo niet veel verder.

Hans4040 PRO, 3 weken geleden

Friesland...is jou naam Friesland of woon je in Friesland?
Misschien kunnen we iemand in jou buurt vinden die even kan kijken...

Ik heb de filmpjes nog eens bekeken, maar er zit duidelijk iets los.
Dat moet gewoon te vinden zijn.
Haal het wiel er nog eens af en kijk dan goed naar alle bevestigingen.

Friesland, 3 weken geleden

Probleem opgelost bedankt scheen schefe fusee te zijn en is vervangen en nu is het goed...

Hans4040 PRO, 3 weken geleden

Mooi zo, nu de zaak nog even laten uitlijnen en door de APK.
Succes en bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.