Toyota Corolla 1999: Veer van veerpoot afhalen?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4E-FE, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 63

Hallo Ben bezig me schokdempers te vervangen, oude heb ik eraf maar het demonteren lukt me niet heb veerspanner erop toen de bovenste moer losgedraaid maar nu lijkt die bovenste veerschotel dus gewoon vast te zitten?

Friesland

Geplaatst door Friesland (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

56 Reacties

Michiel-0478 (20), 3 jaar geleden

Weet je zeker dat hij helemaal spanningsloos is? De veer moet kunnen rammelen he. Het is niet te zien op de foto. Ik zou de moer er maar weer opdraaien en checken of de veer vrij is. M

Friesland (0), 3 jaar geleden

Heb ze nu meer op spanning gezet maar hoe krijg ik die bovenste schotel want ik heb die veren nodig op de nieuwe schokbreker, maar zo te zien lijkt die bovenste schotel gewoon vast te zitten zonder moeren of wat ook maar

Michiel-0478 (20), 3 jaar geleden

Zitten in principe los. Dit is avensis T25 op foto. Maar veer moet helemaal los zitten. RAMMELEN. Let op de juiste hoek die de schotel moet zitten straks. Bekijk eens een paar youtube filmpjes. En het is wel zo fris om alle onderdelen die roestig zijn (veer, schotel, taats) even in de verf te zetten.

harry4203 (315) PRO, 3 jaar geleden

ik weet dat het geen antwoord is op je vraag, maar wil je aub deze spanners weggooien en aan een garage vragen of ze de veer ff overzetten voor je voor t fout gaat.

    Gelukkig is het goed gegaan had deze net nieuw - Friesland (0), 3 jaar geleden

Friesland (0), 3 jaar geleden

OK hij is eraf bedankt nou nog een vraagje heb van die stofhoesen hoe moeten die erop want ze zaten niet op de oude?

    En die gele dingen dus ook niet weet niet of het boven of onder moet en op welke manier ☺️ - Friesland (0), 3 jaar geleden

Friesland (0), 3 jaar geleden

De gok dat de schokbrekers kapot waren was dus goed, maar hoe test ik of de veer nog goed is?

Schokbrekers beide gaan niet eens naar boven meer als je ze uit of indrukt.....

Want had laatste tijd dat de auto gewoon op de wielkast klapte...

Heb hier nog originele veren van een celica eventueel en veren voor verlaging van een celica maar weet niet of dat past op een corolla

Michiel-0478 (20), 3 jaar geleden

De zwarte stofhoezen zag ik zitten.

De gele eindstoppers moeten gewoon ertussen.

Een veer slijt volgens mij niet behalve dat er roestvorming optreedt. Door de roest kan een veer verzwakken en daardoor opeens breken. Daarom moet je ook met je vingers wegblijven tussen een gespannen veer.

Ik zou niet zomaar andere veren proberen als je niet weet of de eindpunten op de juiste plek zitten.

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

gele aanslagrubber plaatsen en daarna de stofhoes met de grote opening naar beneden.

https://youtu.be/rS_rmHO2J1U

    Bedankt maar heb maar 1 zo'n pur aanslagrubber en 1 zo'n plastic hoes, moet er meer op dan? - Friesland (0), 3 jaar geleden

Friesland (0), 3 jaar geleden

Zo dan of moet die gele andersom?

Friesland (0), 3 jaar geleden

Sorry voor me vragen hoor wil jullie niet tot last zijn en waardeer echt elk antwoord bedankt daarvoor.. heb er echt geen verstand van maar moet het wel zelf doen omdat ik in deze corona tijd geen werk meer heb.....

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Het hele spul moet andersom.....eerst die gele op de schokbrekerstang en daarna de stofhoes er overheen met de grote opening naar onder.

Heb je het filmpje bekeken?

Friesland (0), 3 jaar geleden

Zo dan?

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Het moet er zo uit komen te zien: KLIK OP AFBEELDING

Friesland (0), 3 jaar geleden

Zo dus? Hardstikke bedankt in ieder geval, doe altijd alles zelf aan me auto maar schokbrekers nog nooit gedaan ☺️

    En daaronder hoort dus verder helemaal niks dus? - Friesland (0), 3 jaar geleden

Michiel-0478 (20), 3 jaar geleden

Nog een paar aandachtspunten. Ik heb dit nu een keer of 10 gedaan, dus heb er ook niet zoveel ervaring mee.

Het moeilijkste vind ik altijd om boven- en onderaan de eindpunten van de veer op de juiste plek te krijgen. Dit is extra lastig omdat bij het spannen de veer iets tordeert (om zijn as draait).

Je moet eigenlijk vooraf met een witte stift de juiste positie van de veer t.o.v de bovenschaal markeren. Misschien kun je dit nu alsnog doen dat kan ik zo van afstand niet zien.

Wat ik verder altijd doe is de aanslagslabben boven en onder vastmaken met dubbelzijdige tape. Dan verschuiven ze niet zo snel bij spannen van de veer. Je kunt evt. ook tyribs proberen.

Als je dit vaker gaat doen is het misschien aardig om deze te nemen; EAN: 7435125110182.

Groet,

    Oh God dus die veer en die bovenschotel (of hoe het ook maar heet) kan ik er dus niet zomaar weer op pleuren, 🤭 hoe kom ik erachter dan hoe wat moet zitten want snap er niet zoveel meer van..... Heb al veel video's bekeken maar kom er niet echt achter...... - Friesland (0), 3 jaar geleden

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Nou...ik ben nog wakker...ha ha
Op de veerpoot/schokbreker zit de onderste veerschotel vast. Daar zit een bepaald model in waar de veer in valt, maar eerst moet het rubber erop, dat past precies en dan de veer die past weer op het rubber.
Dan doe je het stofrubber en aanslagrubber op de schokbreker en dan plaats je de veer (ingedrukt met veerspanners) en dan de bovenste veerschotel;, waar ook een bepaald model in zit waar de veer in valt...goed op elkaar passen en de moer aanbrengen.....vastdraaien en klaar.

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Nog even een tip:

als de veer ingedrukt is met de veerspanners, de zaak niet laten vallen of stoten...als de veerspanners losschieten gaat de veer door de kamerdeur heen.
Voorzichtig dus...

Friesland (0), 3 jaar geleden

Bedankt voor de tips, nog even vraagje valt me op dat beide nieuwe schokbrekers toch de ene veel sneller naar boven gaat als je hem met de hand indrukt dan de ander, is dit normaal?

Michiel-0478 (20), 3 jaar geleden

Dat schijnt normaal te zijn. Dat heb ik gelezen in een montage instructie van Monroe of ALKO. Er wordt aangeraden om nieuwe dempers te ‘primen’ (zie priming of shock absorbers). Dat wil zeggen; rechtop zetten, dus zuigerstang naar boven, en enkele keren volledig indrukken. Je zorgt hiermee dat het stikstofgas van de binnenste buis (demp gedeelte) naar de buitenste buis terug gaat. Dit lekken treedt op als een demper lang horizontaal ligt. Als je de veerpoot al in elkaar hebt vooral laten, komt met rijden vanzelf goed.

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Door forum admin verplaatst.

Ja dat handmatig oppompen had ik al gedaan stuk of 20 keer gelijk maar daarmee blijft het verschil wel... Heb ze nog niet in elkaar omdat ik eerst een bout nog moet losmaken van de remklauw en die wil er niet af 😂 al paar dagen ingespoten met kruipolie Wd40 en cola maar ding is zo rond als wat die kop... Daarna moet ik nog ashoesen vervangen want beide kanten zijn helemaal gescheurd heb daarvoor zo'n ashoes montage kegel maar vraag me nog af of ik die stugge ashuki ashoesen daarmee er wel mee om krijg, of dat dit enkel kan met universele hoezen. - Friesland 73 seconden geleden

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Ashoezen monteren met een montagekegel kan alleen met universele hoezen...originele hoezen zijn te stug.
Gebruik een ruime hoeveelheid vet en eet een bord spinazie voor die tijd...

Friesland (0), 3 jaar geleden

Haha bedankt maar 't is dus wel mogelijk dan of scheuren ze? Had nog aan de leverancier van de onderdelen gevraagd of dat met die kegel kon die ik ook besteld, en die zei dat het gewoon kon... hqua kracht zetten moet wel lukken met 120 kg 😂

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Mijn ervaring is dat een "originele" ashoes te stug is en niet ver genoeg oprekt; je krijgt hem gewoon niet over de kegel.
Ik heb een paar keer hoezen besteld voor specifiek die auto en dat past ook perfect, maar kon niet met de kegel....te stug.
Gevolg was dus dat de homokineet uit elkaar moest en dat kan bij sommige auto`s niet zomaar, alleen als de as gedemonteerd is en je vanaf de binnenste homokineet/tripode werkt, dus hele as uit elkaar....

    Ooh gaat enkel om beide wielzijden zeg maar.... Ik probeer het gewoon als ze knappen dan stuur ik ze gewoon terug, heb hier nog 1 wombi universele hoes die schuif je inderdaad zonder moeite eromheen - Friesland (0), 3 jaar geleden

Michiel-0478 (20), 3 jaar geleden

Even over die bout van de remklauw. Heb je het over die boutjes waar de geleidepennen mee vastzitten? De Toyota manual schrijft Inderdaad voor om deze los te maken. Gemakkelijker is de remklauw los te maken (17 mm bout) en dan de blokjes te vervangen. Ik zou dit wel op het laatst doen want nu de veerpoot eraf is kun je de klauw niet aan een veer ophangen.

Friesland (0), 3 jaar geleden

Nog ff vraagje hoe krijg ik die bout nu goed vast dan want die schokbreker stang die draait mee

Michiel-0478 (20), 3 jaar geleden

Dan draait de schotel ook mee! Die stang hoort vast te zitten met de twee vlakke kantjes in de schotel. De schotel heeft een vaste positie tov veer en Schokdemper. Daarom is het belangrijk netjes af te tekenen.

De centrale moer moet op moment gezet worden. Het gemakkelijkste is dit te doen na montage van de poten in de auto.

Bij het gewoon vastdraaien houdt je met de hand (handschoenen) of een tang de schotel vast.

Ik ben zelf ook particulier maar heb dit de eerste keer samen met een pro gedaan. Dit zijn niet klussen die je spelenderwijs een beetje ontdekt. Daarvoor is werken met schokdempers gewoon te gevaarlijk.

Friesland (0), 3 jaar geleden

Dus handvast aandraaien en dan kunnen de spanners eraf?
Dan onder de auto en dan die moer vaster zetten dus?

Had niks afgetekend maar kan wel duidelijk aan de rubbers zien hoe die veer zat dus

Friesland (0), 3 jaar geleden

En wat is nu het nut van die stofhoes want de stang blijft gewoon kaal

    Had weer andersom gemoeten zeker ofzo 😅☺️ - Friesland (0), 3 jaar geleden

Friesland (0), 3 jaar geleden

Had zeker alle hoezen moeten gebruiken voor 1 schokdemper, zie nu dat de andere kant 2 van die gele rubbers had, snap er echt niks meer van, alles is zo verrot dat ik niet kan zien hoe iets hoort te zijn

Heb zelfs geen stofkappen voor de remschijven erop, kapotte as hoezen, kapotte rubbers remklauwen....

Friesland (0), 3 jaar geleden

Heb ik iets verkeerds gezegd

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Nee hoor..maar jou laatste bericht was niet echt een vraag, dus niemand antwoordt.
Er van uitgaande dat je de juiste set rubbers hebt, hoort er 1 geel rubber en 1 stofhoes op 1 veerpoot.
Ze moeten erop komen zoals op het plaatje wat ik geplaatst heb, 4 dagen geleden.

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

En....hoe staat het er voor..?

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Hallo....nou heb je een topic geplaatst dat je met de ashoezen bezig bent, maar hoe staat het nu met de veerpoten..?
Het was trouwens handiger geweest als je het bij 1 topic had gehouden, want alles heeft met elkaar te maken in dit geval.

Friesland (0), 3 jaar geleden

Ooh sorry ja veerpoten heb ik in elkaar, hoop nu op de juiste wijze met rubber naar onder en dat gele ding maar bovenaan......

Sorry kan ik beter dan maar hier verdergaan over die ashoesen?

Friesland (0), 3 jaar geleden

Is het bij die schokbrekers ook belangrijk waar het woordje out naar toe staat op de veerschotel ofniet?

Friesland (0), 3 jaar geleden

De veerpoten zitten eindelijk goed in elkaar, nu zit ik nog met me ashoesen, heb de veerpoten er nog niet onder dus zou het dan nu los moeten of?

Tevens zit ik met de remklauw die zuiger moet terug kan ik dan beter nippel losdraaien of juist niet?

En de stofschilden van de remschijf zijn dus ook totaal weg geroest, is dit nuttig te vervangen?

Friesland (0), 3 jaar geleden

OK was bezig met de as uit de wielzijde te krijgen maar ploeo toen plopte de versnellingsbak kant eruit maar nog steeds krijg ik die hele as er niet af, hier fotos hoop dat iemand me beetje op weg kan helpen

Friesland (0), 3 jaar geleden

Iemand? Alvast bedankt

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

De as kan vastzitten op de spiebanen in de wielnaaf.
Tikken met een hamer wil wel helpen om hem los te krijgen (niet te hard slaan en denk om de schroefdraad!)
Wil dat niet meteen, spuit de as dan in met een kruipolie en wacht een paar uurtjes.
De zuiger van de remklauw kan je zo terugdrukken of met een grote waterpomptang.(denk om het rubber!)
De stofschilden van de remschijf zijn zeker nuttig om te vervangen (ze zitten er niet voor niets.)
Hier nog even een filmpje over de remblokken: https://youtu.be/LJqNGpXCx5M

Succes.

    Bedankt maat ja tikken met hamer al gedaan maar dat werkt niet zal hem nu eerst inspuiten, hoeft er echt niet meer los eerst dan.? ... Heb in ieder geval doordat de versnellingskant eruit is de olie eruit maarja...

    Verder zitten de busjes van de remklauw (2e gedeelte zonder zuiger) erg vast en de rubbers kapot dus zal dat even reviseren moeten maar dat heb ik gelukkig al vaker gedaan bij andere auto's.. - Friesland (0), 3 jaar geleden

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Nog even een link naar de remstofschilden:
https://www.winparts.nl/remsysteem/remst...

Dit is een voorbeeld, je kan ze natuurlijk kopen waar je wilt.

    Bedankt ja ik wacht nog even met bestellen want heb waarschijnlijk nog wat meer dingetjes nodig...

    Auto trok ook heel erg naar rechts dus weet niet of dat van 2 kapotte schokbrekers komt of dat er daar iets anders zit wat dat probleem kan veroorzaken.

    Weet in ieder geval wel dat ik 2 nieuwe banden voorkant binnen een jaar op had maar zal wel door die schokbrekers komen, die veren niet terug als je ze indrukt de ouwe zeg maar - Friesland (0), 3 jaar geleden

Friesland (0), 3 jaar geleden

Heb nu de linker as eruit, merk dat er wel zand in die homokineet zit hoe krijg ik dat het beste eruit?

En als ik de hoes eromheen heb maakt niks uit hoe ik hem plaats? En kan ik hem zo weer zonder nieuwe kering plaatsen op versnellingsbak zijde?

Bedankt alvast

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Om alle zand eruit te krijgen moet je hem HEEL GOED uitspoelen met petroleum...zodat echt alle vet en zand eruit is.
De hoes kan maar op 1 manier en die moet je goed vullen met het bijgeleverde vet (alles erin).
Ik zou een nieuwe keerring in de bak plaatsen, maar maak hem in ieder geval goed schoon.

Maar....als ik jou was haalde ik twee complete assen op de sloop...
bijvoorbeeld hier: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onder...

Friesland (0), 3 jaar geleden

OK bedankt petrolium of benzine? zit enkel met nog probleempje had van de andere kant de centrale wielmoer niet losgehaald dus moet ik dan eerst die veerpoot er weer onder zetten? Want krijg nu geen grip op die moer met alles los 🤭

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Persoonlijk vind ik petroleum wat vriendelijker voor dit werk, maar benzine kan ook.
Wat die centrale moer betreft....je zal de zaak vast moet zetten om de moer los te draaien, desnoods de veerpoot monteren ja...

Friesland (0), 3 jaar geleden

OK maar kan ik daar de as homokineet zeide dan gewoon inleggen in petroleum? Of moet dat op speciale manier gebeuren

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Gewoon een bak met petroleum en een kwast...
homokineet goed uitwassen/kwasten totdat alle oud vet en troep eruit is.
Daarna goed droog maken en de nieuwe hoes over de as heen aanbrengen en vullen met vet...dan de hoes op z`n plaats monteren...
Maar dat kan je zelf ook bedenken...toch?

Friesland (0), 3 jaar geleden

Schoonmaken was gelukt ja dacht vraag gewoon ff, maar 1 as heeft geen borgring op versnellingsbak zeide kan die nog in versnellingsbak zitten? Of heeft het er nooit opgezeten omdat de as er al gelijk uitviel?

En moeten beide assen dan ook nieuwe borgring?

En hoeveel versnellingsbak olie moet er in de versnellingsbak? En wat voor soort olie?

Bedankt

Friesland (0), 3 jaar geleden

Die borgring versnellingsbak zijde weet iemand ergens waar ik die kan krijgen?

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Bij de meeste garages wel denk ik...desnoods halen ze hem van een oude as af.
As even meenemen dan, voor de maat.
Versnellingsbak olie is 75W90 en de inhoud totaal is 1,9 liter.

Friesland (0), 3 jaar geleden

Dankje moest ff tijd wachten want ringetjes waren niet te krijgen en duurde lang bij toyota dealer... Maar moet ik me nog zorgen maken over dat borgringetje die op 1 as niet zat kan die nergens in het differentieel zitten? Bedankt alvast

Friesland (0), 3 jaar geleden

1 ashoes was gescheurd blijkbaar niet goed voor zon trechter had hier toevallig nog universele hoes... Die heb ik op de stang maar moet ik dat vet ook in die homokineet spuiten zonder demontage want had hem brandschoon gemaakt dus vetvrij...

Is het verder te doen om die andere homokineet los te maken zodat ik die originele hoes eromheen kan doen? Of kan ik beter maar universele wombi hoes bestellen?

Weet niet of die homokineet geborgt zit zo te zien niet maarja mocht ik hem eraf halen dan weet ik niet of het er zo weer opzit....

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Probeer het vet zoveelmogelijk in de homokineet te duwen en wat over is in de hoes, (wel alles gebruiken.)
Je kan de homokineet van de as tikken met een mokertje, maar is handiger met twee man; 1 man die de as vasthoud en de ander slaan.
Maar het werkt beter als je de as uit de bak trekt en dan de homokineet los maakt.
Of zoals je al zei een universele hoes aanbrengen met de conus.
In de homokineet zit ook zo`n borgveertje, dus die ook vervangen voor een nieuwe.

Friesland (0), 3 jaar geleden

Ja de assen heb ik los in huis maar gewoon meppen op die homokineet dan? Hoeft eerst niks los en krijg het dan daarna gewoon met de hand weer in elkaar of?

En hoe groot is de kans dat dat borgringetje in versnellingsbak zijde is achtergebleven? En moet daar naar gekeken worden of is die nooit geborgen geweest?

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

Je kan ook een trekker aanschaffen;
Hier de link hoe je die gebruikt; https://youtu.be/RuGlxXxvL7o

Friesland (0), 3 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord, Maar moet ik me zorgen maken om dat ringetje die om 1 as mist? Wil namelijk niet dat alles kapot gaat...

Hans4040 (190) PRO, 3 jaar geleden

oh ja, dat ringetje...ik weet niet of het eraf gevallen is en in de bak ligt, of dat het er niet op gezeten heeft.
Met wat geluk heb je een magnetische aftapplug in de bak en zit ie daaraan vast.
Ik zou de olie eens aftappen en zien of er een ringetje meekomt.
Het is wel verstandig om een nieuwe borgring op de as te doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.