Ik rij deze auto sinds kort. Op basis van eerdere ervaringen met een Avensis diesel zou het verbruik bij de route die ik rijdt (95% 80 km weg) boven de 1 op 20 uit moeten komen. Ik haal echter met grote moeite 1 op 16,5. Ik heb geen DTC codes. Iemand een tip wat ik zou moeten controleren? Blijft de auto wellicht regenereren? Kan ik dit zien? Een specifieke parameter of sensor die ik zou moeten controleren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is koud,wellicht sneeuw op de weg en het kan ook te maken hebben met het type band,lopen de remmen vrij,luchtfilter vuil,zit er dikke olie in? enz,enz.
Je kan een olie wissel doen(er komt nog wel eens diesel bij de olie tijdens regenereren) en dan eens een flink stuk hard rijden.(schoon rijden)
Een brandstoffilter vervangen kan ook geen kwaad bij een net aangeschafte auto(of het moet al gedaan zijn)
Ik heb met een ELM327 en carscanner (de demo versie) de parameters bekeken tijdens rijden. Een waarde die erg afwijkend lijkt is de verschildruk over de DPF. Deze springt op en neer tussen +300kPa en -300 kPa. Ik verwacht hier vlg de workshop manual ergens tussen vrijwel 0 en 100 kPa. Wat kan er aan de hand zijn? De EGT is zoals afgebeeld rond de 200 C dus hij is niet aan het regenereren.
9 maanden
Een gedeeltelijk verstopt DPF? Ik heb trouwens her en der gekeken naar het verbruik van jouw type auto en dat komt inderdaad uit op zo'n 1:16,5.
Ik zou me niet zo druk maken zolang je geen storingen hebt.
Hi Michiel, het kan komen door de motor software die anders afgesteld is t.o.v. je vorige Avensis. Op https://ovi.rdw.nl/ kan je onder het tabblad motor&milieu en vervolgens uitstoot bij item v9 je uitstootnorm zien. Deze zal anders zijn dan van je vorige Avensis.
Zelf rijd ik Verso 2.2 diesel automaat (110kW). Het verbruik schommelt rond de 1:13. Bij mij ook geen foutcodes en krijgt onderhoud volgens voorschrift. Ik tank ook altijd merk diesel (geen witte pomp of Tango, etc.)
9 maanden
Probleem inmiddels nog steeds niet opgelost. Wel iets verder gekomen.
Om de auto beter te kunnen uitlezen heb ik Toyota Techstream aangeschaft met een VXDIAG Nano. Kan nu dus met originele software uitlezen. Geen DTC’s en geen afwijkende waarden. Enkel de A/F waarde twijfel ik over, zie afbeelding. Iemand een idee of dit een logische waarde is bij stationair?
Ik heb gemerkt dat wanneer ik in de diagnose software kies voor ‘erase DTC’s’ de auto gedurende een rit van ongeveer een uur ca 25% zuiniger is. Ik denk dat ik dan de ECU terugzet naar fabrieksinstellingen en dan is hij dus aanmerkelijk zuiniger. Als ik dan in de avond weer naar huis ga is hij weer onzuinig. Doe ik even ‘erase DTC’ is hij weer zuinig. Dit verschil is duidelijk terug te zien op de real time monitor.
8 maanden
Het verbruik voor jouw auto is zo'n 1:16,5...maar je wilt 1:20 rijden omdat een ander type dat ook deed?
Gaat niet gebeuren.
@ Kwikfit; als je geen inhoudelijk bijdrage wilt of kunt leveren en ook niet reageert op de gestelde vraag heb ik liever dat je helemaal niet reageert. Je reacties zijn inhoudsloos.
8 maanden
Ik heb nu 1:19,5 op de boordcomputer staan door voor elke rit ‘erase dtc’s’ te doen met de scanner. Ik wil hier natuurlijk geen gewoonte van maken. Dus, iemand een suggestie?
8 maanden
Probleem is opgelost. Ik rijd nu op mijn woonwerk stuk met overwegend alleen 80 weg bijna 1 op 21 over 5 tankbeurten. Dat komt ongeveer overeen met fabrieksopgave.
De air-fuel ratio sensor bleek een afwijkende meting te doen waardoor er blijkbaar teveel brandstof ingespoten werd. Er wordt dan geen DTC opgeslagen omdat de sensor niet helemaal stuk is en je moet dan dus heel goed alle waarden langslopen en weten wat aannemelijke getallen zijn voor alle parameters. Het voltage van de AFS was zo 1,45 V bij mij, blijkbaar niet juist. De waarde AFS Voltage B1S1 schommelt nu na vervanging sensor rond de 0.66 volt. Blijkbaar is dit bij deze generatie toyota diesels het voltage waarde waar de stoichiometrie 14,7:1 (optimaal lucht:brandstof) geldt.
Wat ik wel gek blijf vinden is dat de AF Lambda B1S1 waarde vlg Techstream bij mij ca 1,9 is terwijl ik overal lees dat deze bij optimale verhouding 1,00 moet zijn. Kan ik nergens info over vinden.
Als iemand dit probleem vermoed. Ik lees op verschillende fora dat het in dit geval wel belangrijk is de orginele sensor te kopen of (zoals ik gedaan heb) in elk geval een Denso.
7 maanden
Wat versta je onder een air-fuel ratio sensor? de luchtmassameter?
De air/fuel ratio sensor is een verfijndere versie van de lambda sensor. Hij zit dus in de uitlaat net voor de katalysator en meet zuurstofgehalte en geeft de waarde door aan de ECU. De ECU bepaald hiermee od de lucht/brandstofverhouding te rijk of te arm is en stuurt bij. De A/F sensor gebruikt blijkbaar een iets andere methode waardoor hij ook kan doorgeven hoeveel er bijgestuurd moet worden. Daarnaast is de A/F sensor elektrisch verwarmd tot ca 650 C. Hij hoeft daarmee niet te wachten tot de motor op temperatuur is. Hierdoor is de auto eerder in ‘closed loop’ zeg maar ‘stabiel’.
7 maanden
Hi Michiel,
Gaaf dat het gelukt is om je verbruik te verbeteren, door dieper in de materie te duiken. Je hebt hiermee absoluut mijn aandacht gewekt.
Het brandstofverbruik van mijn Toyota Verso 2.2 D4D automaat (150 pk / 2AD-FHV) schommelt rond de 1:13. De weerstand van de air fuel ratio sensor zou tussen de 1.8 en 3.4 Ω moeten liggen. N.a.v. jouw oplossing had ik gehoopt dat dit bij mij ook de oorzaak zou zijn maar de waarde ligt netjes op 2.7 Ω.
Heb jij nog ideeën van zaken die ik na kan lopen?
1 maand
1 maand
Hallo Benjo, die weerstand waarde staat in het werkplaatshandboek. Deze heb ik destijds ook gecheckt en deze was bij mij ook OK. Terwijl de sensor toch kapot was. Blijkbaar zegt dit niet alles over de juiste werking van deze sensor. Ik denk (vermoeden!!) dat deze juiste weerstand enkel betekent dat de sensor op temperatuur kan komen. Dit zegt dus niets over het signaal dat bij de ECU binnenkomt.
Het beste zou zijn de auto uit te lezen met Techstream. Je weet dan tenminste of je wel of geen DTC’s hebt. Al moet ik wel zeggen dat ik met mijn slecht functionerende A/F sensor geen DTC’s kreeg en van de waarde die de A/F sensor gaf kon ik nergens op internet vinden of deze goed of fout was.
Ik ben er normaal gesproken geen voorstander van om lukraak onderdelen te vervangen maar bij deze A/F sensor heb ik dit eigenlijk wel gedaan, met goede afloop. Ik vond ergens een advies om deze sensor na ca 160.000 km te vervangen:
“When does the Oxygen Sensor need to be replaced ? The lifespan of a Oxygen Sensor is 160,000 km on average, as long as it is not shortened by engine malfunction. Unburned oil due to engine misfire may contaminate the probe irreversibly.“.
Misschien gewoon maar vervangen. Ik zou wel zeker een originele Denso kopen. Groet, M
1 maand
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
10 maanden