Toyota Avensis: Versnellingspook rammelt irritant in 5e versnelling bij bepaalde

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4D

Hallo,

Net onze oude Avensis Wagon van februari 1998 verkocht en een Avensis Wagon van augustus 1991 gekocht (van particulier) en zeer content met de D4D motor en ik rijd gemiddeld 3 km /liter zuiniger :)
KM stand 192000 (geverifieerd)

Een probleem echter is dat in de 5e versnelling de versnellingspook bij bepaalde snelheden irritant begint te rammelen/ratelen.

Dit kan ik onderdrukken door met mijn vinger door de hoes heen aan de pook te trekken of te duwen.

Het rammelt/ratelt niet bij elke snelheid maar als hij het doet is het knap irritant.

Ook zie ik dat als je in de vijf gas geeft de versnellingspook ietsje achteruit beweegt, niet veel maar duidelijk zichtbaar.

Is dit een versleten 5e versnelling? of zou het aan speling in de versnellingspook unit kunnen liggen? in de 4 andere versnellingen trilt de versnellingspook absoluut niet en er zit ook geen beweging in.

Laatste vraag wat zou mij zo'n 5e versnellings revisie gaan kosten, tenminste als dat het euvel is? Ik kan mij dat bij 192000 km eigenlijk niet voorstellen.

Met vriendelijke groet,

Bagheera

Bagheera

Geplaatst door Bagheera (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

MHB (0), 17 jaar geleden

Heb exact hetzelfde probleem. Alleen in de 5e versnelling en soms wel en soms niet. Inmiddels bij dealer geweest. Zou liggen aan de kabels van de versnellingsbak. Deze zijn verlegt en daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn. Niet dus. Dat gekwetter komt van 2 resonerende ringen die om de schakelkogel liggen.

Op een duitse site kwam ik volgende tegen (zie link): . Vrij vertaald zou er sprake zijn van een defecte trillingsdemper. En er zou een service bulletin over zijn. Ik ga in ieder geval terug naar de dealer. Wordt vervolgd. Ik zou als ik u was gewoon een dealer vragen.

Bagheera (0), 17 jaar geleden

Hallo,

De dealer dacht dat de versnellingspook "unit" het geval waar de pook in zit en de 2 versnellingsbak kabels inkomen vervangen moest worden omdat er teveel speling in het "gewricht" is gekomen als hij in de 5de versnelling staat.
Dit was de goedkoopste reparatie, zo'n € 230,- maar als het een versleten 5e versnelling is en er lagers en tandwielen en zo vervangen moest worden dan zou ik aan €500-650 moeten denken.

En nu dan dat verhaal over versleten versnellingsbakkabel dempers? wat is het nu want als ik direct eerst een niewe versnellingspook unit krijg en het is niet het probleem dan kan ik een 5e versnelling revisie krijgen en als dat het niet is dan misschien de kabel dempers, dat wordt een leuk bedrag zo bij elkaar :(

Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit verschijnsel, er moet toch een duidelijke oplossing voor zijn?

Met vriendelijke groet,

Bagheera

MHB (0), 17 jaar geleden

Geloof niet dat het de v-pook zelf is of de kabels. Dit zijn m.i. slechts doorgeefluiken van een probleem in de bak. Ga deze week naar mijn dealer om daar te horen wat het werkelijke probleem is. En zijn zeker niet de enigen. Mijne heeft 'slechts' 150kkm gelopen.

guwo (0), 17 jaar geleden

Beste,
Wanneer je gezocht had op het forum, dan kom je dit reeds 2X tegen. Ik zelf heb dit reeds aangekaart en had dit fenomeen reeds voor op 100kKM. Bij navraag in mijn garage vertelden ze me dat dit een veelvoorkomend probleem is bij de avensis D4D vanaf 100kKM. Ik ben daar wel vet mee, ze hebben onder garantie die vleugel vervangen waar de 2 versnellingskabels aan gemonteerd zijn die als scharnier aan de versnellingsbak zit. Ze vermoeden dat de trillingen kwamen door een uitgesleten bus in deze vleugel. Wat dacht je, de trillingen zijn er nog steeds. Omdat de voorgaande onderzoekskosten me wat hoog opliepen ben ikzelf naar een oplossing gaan zoeken en heb een veer aan deze vleugel naar het chassis vastgemaakt waardoor de versnellingspook een beetje naar achter wordt getrokken zodat dit voldoende is om de trillingen ongedaan te maken. Je zal zelf al gemerkt hebben dat het trillen gebeurt tijdens gas geven of bij hogere snelheden rijden, wanneer je dan de pook lichtjes naar voor of naar achter houd, dan stopt het deze trillingen. Nadeel van de veer is dat je in sommige versnellingen de pook sterker naar voor moet duwen omdat je de kracht van de veer mee moet overwinnen. Heb zelf ook reeds een klachtenmail naar toyota gestuurd maar geen antwoord bekomen. Verkopen doen ze allemaal graag, de goede haal je eruit wanneer er service bij komt, en dan te denken dat ik reeds 3 toyota's gekocht heb. Voor mij geen plastic rammelbak meer. punt andere lijn!!

remmerv (0), 17 jaar geleden

Zelfde probleem hier: Avensis D-4D Wagon 01-2002, bij ca. 40.000 km is de 5e versnelling vervangen vanwege extreem haken van de bak in de 5e versnelling (garantie) Hiermee was het haken echter niet echt verholpen en toen is ook de drukgroep onder garantie vervangen waarbij bleek dat het schuifmechaniek niet gefunctioneerd had. Het haken was daarna nagenoeg over maar het genoemde rammelen van de 5 was geintroduceerd. 150-160 op de duitse autobaan was om gek van te worden, enorme resonantie geluiden in de pook. Garage heeft geprobeerd dit op te lossen door de kabels onder de console wat tegen elkaar te binden. Gevolg: een zeer stroef schakelende bak dus dat was geen optie. Heb op een gegeven moment het kogelgewricht dat direct onder aan de pook zit vol met stijf smeervet gespoten en dat levert zoveel plak en vul-effect op dat het rammelen nagenoeg weg is. Alleen op zeer warme dagen als het vet vloeibaar neigt te worden is het verschijnsel aan de orde. Als het te erg wordt de vet operatie herhalen, bijkomend voordeel: auto schakelt nu ook zeer soepel! Je hoeft er alleen maar de middenconsole voor te demonteren dus het is niet echt moeilijk om te doen. Het rammelen komt voort uit de speling die zit op dit kogelgewricht en blijkbaar staat er in de andere versnellingen nog zoveel spanning op de kabels dat de speling er éénzijdig uit wordt getrokken. Zit nu op de 160.000 km en het is prima uit te houden met de pook tot nu toe, ik geloof daarom ook niet dat het vervangen van de 5e versnelling (zit overigens van buitenaf tegen de bak gemonteerd en is relatief gemakkelijk los te vervangen) een oplossing is van dit probleem.

alibombali (0), 16 jaar geleden

Zelfde probleem, alleen dan nog erger. Allereerst over ratel geluid. Dit was bij hogere snelheden heel licht en niet irritant. Ten tweede het bewegen van de pook bij gas geven in 5 de versnelling -> Duidelijk zichtbaar dat de pook naar achter ging....behoorlijk zelfs. Tot aflopen weekend na een tripje van 250 km bij gas geven in de 5 op de snelweg de pook uit de versnelling schoot......En daarna niet meer in de 5 bleef staan, telkens bij iets gas geven eruit schoot. Alleen bij geen gas geven bleef de pook in de 5 staan. Ik ga vandaag naar de dealer om te achterhalen wat de oorzaak is. Gegevens Avensis Wagon 2001 D4D 220.000 km

Bagheera (0), 16 jaar geleden

Hallo Alibombali,

Ondertussen is mijn 5e versnelling ook precies gaan doen wat jij omschrijft, hij schiet er dus uit en ik kan kje nu al vertellen dat je 2-3 opties hebt, of de 5e versnelling, die via aan "luikje" apart te benaderen is, compleet laten vervangen, kosten zo'n 800-1000 Euro, of een 2e hands versnellingsbak laten monteren, kosten rond de 800-1000 Euro zonder nieuwe koppelingsplaten! of een nieuwe bak laten monteren kosten... heel hoog.

Het lijkt erop dat mijn probleem dus bij meerdere mensen voorkomt en misschien zelfs een constructie probleem is want het is toch niet normaal dat een 5e versnelling na zo'n 200000 km al versleten is !

Toyota zal hier wel niet op reageren, hetzelfde als het spontaan doorbranden van achterruit verwarmings draden bij nu al de 2e Avensis van mij, nee geen beschadingen aan de draden door stoten schuren etc. gewoon spontaan doorbranden.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat Toyota niet is wat ze vroeger waren, leveranciers van bijna onverwoestbare auto's die bijna nooit problemen hadden.

Met vriendelijke groet,

Bagheera

alibombali (0), 16 jaar geleden

Ha bagheera,

Jou inschatting van de kosten zijn heel precies. Momenteel staat de mijne in de garage en men vervangt alleen de onderdelen die beschadigd zijn; kosten 750 euro ex BTW een complete vervanging van alle onderdelen van de 5 de versnelling zouden op 1100 euro ex BTW uit komen.

Jou gevoel snap ik heel goed.

Ik kocht de auto in 2004 met een tellerstand van 140.000 kilometer en heb ondertussen:
- Vervanging defecte twee massa vliegwiel voor een standaard vliegwiel met nieuwe koppeling €800,-
- Vervanging 2 van de 4 klepjes in de brandstof pomp €600,-
- Ivm slecht starten door bovenstaande defect is mijn start motor beschadigd en wel het mechanisme dat ervoor
zorgt dat het vliegwiel wordt aangedreven, wordt momenteel vervangen €380,-
- Schijven achter inclusief nieuwe blokken
- Verstopping in de common rail leidingen, vervanging 4 injectoren €1600,-

En natuurlijk het reguliere onderhoud..........

Ik heb echt twijfels gehad de auto te verkopen, maar ja met een defect krijg je die slecht verkocht, dus maar laten maken.

Groetjes

Bagheera (0), 16 jaar geleden

Nou even een update,

Geen 2e hands versnellingsbak voor mijn D4D uit 2001 te vinden dus de Toyota garage stelde voor om dan toch de 5e versnellingsgroep te vervangen.

Dat is dus gedaan, duurde wat langer dan verwacht, onderdeeltje moest nog komen en op dag 3 belden ze mij op........... slecht nieuws, de 5e versnelling is compleet vervangen, de oude tandwielen vertoonden wel schade/slijtage maar toen ze gingen proefrijden floepte de 5e versnelling er op precies dezelde manier uit...%$#&@@@

DUS zit er waarschijnlijk ook speling in een (or meer) lagers van een van de 2 centrale assen in de versnellingsbak .....

DUS moet nu de hele bak er onder uit en gekeken worden op welk lager de speling zit etc. en dan vervangen worden en alles weer inelkaar gezet worden.

Garage heeft het druk, dus tijd probleem behalve dan dat het voor mijzelf een geldprobleem kan worden.
De garage voelt zich echter ook verantwoordelijk.. WAAR vindt je dat nog..... en dus zullen ze alleen maar de vooraf afgesproken kosten van rond de Euro 800 in rekening brengen, dat terwijl het compleet verwijderen en daarna repareren en weer monteren van de versnellingsbak volgens mijn informatie toch wel een halve/hele dag kan duren.

Nou behalve dat ik eigenlijk compleet uitgegeken ben op Toyota en hun zogenoemde perfecte betrouwbaarheid van hun auto's zal ik mijn volgende auto bij mijn garage kopen, ze geven in mijn ogen "service above en beyond duty" zoals dat wel eens in Engelstalige films wordt gezegt.

Ik ga toch eens met Toyota bellen, want ik vind dat na alles wat ik hier gelezen heb er toch duidelijk een probleem met de versnellingsbak van de D4D's uit 2001/2002 is.

Mvg,

Bagheera

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.