Ik wil de aandrijfriem van de RAV4 vervangen.
Volgens de aanwijzingen van Toyota moet de rechter onderplaat er af, dan de borgmoer van de geleiderol en de stelbout los, riem vervangen, stellen en vastzetten.
Bij de RAV4 komen de geleiderol en de stelbout van de aandrijfriem niet vrij na afnemen van wiel en onderplaat. Zowel vanaf de onderzijde als van boven kan ik er niet bij. Tussen de geleiderol en de metalen carrosserieplaat is ca. 2 cm ruimte en de boutkop ligt in het vlak van de rol. Die kan ik met geen enkele sleutel of dop pakken. Bovendien ligt de rol diep weg.
De kop van de eveneens diep weg liggende afstelbout is wél met enige moeite te pakken, maar in de ruimte aan weerszijden van de stelbout kan ik geen slag maken. Bovendien zit de afstelbout vrij vast maar voor een sleutel met een lange arm is al helemaal geen bewegingsruimte.
Zo te zien kan ik bij het vervangen van de distributieriem soortgelijke problemen verwachten omdat het over het gehele vlak van de distributiezijde nauwelijks ruimte tot het plaatwerk is gelaten.
Zie ik hier iets over het hoofd? Kan het anders?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze aandrijfriem?
Ja, deze aandrijfriem. Ik heb daarvan de langere uitvoering i.v.m. de airco.
Ik ken deze tekening uit de (betaalde) technische bibliotheek van Toyota. De gekartelde distributieriem (rechts) is bij mijn RAV4 ook een multi-ribriem.
Deze (distributie)zijde ligt zeer dicht tegen de vaste beplating. De bovenzijde is nagenoeg dichtgebouwd.
15 jaar
De multiriem (aandrijfriem) drijft de dynamo, stuurbekrachteging en of je aircopomp aan.
De distributieriem ( altijd getand ) drijft de nokkenas cq assen aan!
Gr. Harry
Lijkt me sterk dat de distributieriem een multiriem is.
Mocht er ergens een slip ontstaan, dan staat de hele handel verkeerd.
Fijn voor de kleppen.
multi riem en andere niet getande snaren hebben altijd slip.
distributie MOET dus getand zijn!!!
Klopt. De RAV4 heeft een nokkkenriem voor de distributie. Hij is verder uitgerust met twee multi-ribaandrijfriemen en ik heb eentje daarvan, die het dichtst bij het blok ligt, zonder nadenken, voor de distri aangezien. De distri ligt daar achter. afgeschermd door twee deksels.
Verder ben ik er al wel uitgekomen voor wat de (de)montage van de riemen betreft. Om de geleiderol los te maken gebruik je de speciale sleutel SST 09812-0020. Om de distrizijde beter toegankelijk te maken kun je de bumper en de lichtmodule demonteren. Zonodig maak je bovenin extra werkruimte door het losnemen van de stuurbekrachtiging.
Met meer manouvreer- en zichtruimte vanaf de zijkant werken door het losnemen van binnenwielkappen of dekplaten, zoals bij veel andere auto's, gaat bij de RAV4 niet.
15 jaar
Das mooi ook weer opgelost.
Gr. Harry
Zeker. Net op tijd ook, want gisteren moest hij met nieuwe riemen naar Zwitserland.
Voor de sleutelaars nog dit: de speciale sleutel kost ca. 25 euro.
Toyota gebruikt veel bouten en moeren met de weinig courante sleutelwijdten 14 en 21.
Technische service-info kan tegen betaling van 3 euro per uur on line worden doorzocht in de SSI-documentatie op de website van Toyota. De inhoud is ook op CD en gedrukt in de SSI te bestellen. In de handdleidingen, tabellen etc. staan veel zet- en vertaalfouten, ze zijn niet erg logisch gegroepeerd en vergen soms wel enig zoekwerk. Wie zich daar doorheen worstelt, kan met enige kennis van zaken toch het meeste van zijn gading w kunnen vinden.
Het belangrijkste handboek staat (nog) niet op de site, ook al wordt daar geregeld naar verwezen. Toyota Nederland zegt in overleg te zijn om dat ook via de site toegankelijk te maken.
De site werkt alleen met Internet Explorer (zoals ook de site van dit forum); met Firefox, Chrome of Safari van Apple kom je er niet binnen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar