Auto loopt onregelmatig, vooral in de 2e versnelling optrekken is enigzins schokkerig.
Ik dacht aan kou, vocht, korte stukken rijden, of slechte kwaliteit benzine ???
Na enkele dagen ging het lampje van motormanagement en VSC-off branden.
Bij uitlezen geeft hij code van 'zuurstofsonde' storing.
Volgens mij betekend dat, dat de Lamdasonde defect is ???
Dacht deze even te bestellen bij de plaatselijke autoshop, deze heeft alle firma's gebeld echter nergens te verkrijgen.
Ook de bekende online autoonderdelenshops op Internet kunnen hem niet leveren.
Volgens hen omdat de Toyota Urban is zo weinig wordt verkocht dat er 'geen onderdelenhandel' voor is.
(Zelfs 'problemcar' heeft de Urban-Cruser niet in de Toyota typelijst staan).
het onderdeelnummer is 89465-52540.
Zelfs de Toyota hoofddealer heeft hem niet op voorrraad, kan hem wel in order zetten maar wordt erg duur.
Ik kan een universele 4-draad Lamdasonde krijgen, kost slecht 50,- (bij www.Lambdasonde24.nl)
de draadjes op de connector omzetten is verder geen probleem.
vraag;
accepteerd het motormanagement dat ?
Kan dit zomaar, wat is het risico, behalve die . 50,- ?
iemand ervaring hiermee ?
in afwachting van een reactie, Ad
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja, een zuurstof sensor is een lambda-sonde. Zuurstof sensor wordt meer in Engelstalige landen gebruikt.
De sonde hoeft niet defect te zijn, sommige foutmeldingen kunnen door externe redenen opgewekt worden.
Blijft over de vraag WELKE zuurstofsensor de melding betreft. Je hebt er minstens 2.
Weet je het nummer van die foutcode?
Met Oosterse auto's zou ik een originele sensor gebruiken, omdat je anders toch weer een foutcode krijgt.
Meestal is de weerstand van de verwarming van zo'n universele sensor anders.
Heb toch een Universele Lambda geprobeerd.
Volgens de (ervaring) van verkoper kan dat geen enkel probleem geven.
Echter, het lampje van het Motormanagement blijft branden !
Oldford, zou het inderdaad aan de niet originele Lambda liggen ?
Ik heb beide Lambda's, die voor en achter de catalisator, om beurten vervangen door een nieuwe (alternatieve), zonder resultaat.
de weerstant van de oude is 0,31 die van de nieuwe 0,4 , (tussen beide witte draden) maakt dit veel uit ?
vraag; welke externe problemen kunnen een melding van probleem met zuurstofsonde geven ?
Auto is ruim 3 jaren oud, dus net buiten de garantie, met slechts 35000 op de teller.
11 jaar
Wat zijn de foutcodes als je nu laat uitlezen? Liefst met nummer.
[quote=Catalina-2]Heb toch een Universele Lambda geprobeerd.
Volgens de (ervaring) van verkoper kan dat geen enkel probleem geven.
Echter, het lampje van het Motormanagement blijft branden !
Oldford, zou het inderdaad aan de niet originele Lambda liggen ?
Ik heb beide Lambda's, die voor en achter de catalisator, om beurten vervangen door een nieuwe (alternatieve), zonder resultaat.
de weerstant van de oude is 0,31 die van de nieuwe 0,4 , (tussen beide witte draden) maakt dit veel uit ?
vraag; welke externe problemen kunnen een melding van probleem met zuurstofsonde geven ?
Auto is ruim 3 jaren oud, dus net buiten de garantie, met slechts 35000 op de teller.[/quote]
Deze zijn niet op weerstand te controleren .
Hooguit de voorverwarming maar dit zegt niks over de sonde zelf .
Deze sonde's werken met een pompstroom niet zoals een sprongsonde.
Maar je zal de auto toch goed moeten uitlezen en hierop als nog de juiste en orginele moeten monteren .
Gevonden !!!!!
Oldford, de foutcode was P2195 en P2238 (dus beiden van de boverste Lambdasonde)
Ben bij Toyota dealer geweest, nogmaals laten uitlezen.
Vertelde hem van de poging met de Universele sonde......
Hij zei, dat er eigenlijk een originele in moest en dat het probleem dan 'waarschijnlijk' opgelost zou zijn.
Deze ervaren monteur wist ook een methode om de Universele sonde (van . 50,- i.p.v. . 250,-) te laten accepteren.
Hij maakte het zekering kastje open en wees mij de 20 A zekering (van injectiesysteem ???) aan die 2 min. getrokken moest worden.
Heb dat thuis zo gedaan... en het werkt !
Het lampje van het motormanagement is uit en de auto loopt weer prima zonder horten en stoten (en 200,- bespaard) !
Had die verkoper van www.Lambdasonde24.nl toch gelijk.
Weer wat geleerd ! Oldford en Daan bedankt voor het meedenken.
11 jaar
Je vindt het toch niet erg dat ik het verhaal niet geloof?
P2238 is een foutcode op een wideband lambda-sonde.
De universele sonde is een ouderwetse sprong-sonde (of te wel smal-band) en die werkt heel anders.
Ik hoop dat je de ecu niet opblaast hiermee.
Helaas ging na enkele dagen het motormanagement lampje weer branden.
Heb nu toch maar een originele Toyota Lambda geplaatst.
Het lampje blijft nu al 5 dagen en ruim 100 km uit.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Urban Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar