close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Avensis: zware koppeling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4AFE

Hallo,

Ik ben deze week in bezit gekomen van een mooie Avensis t22 wagon met mijn favoriete 4AFE blok.
Wat me opvalt is de wat zware bediening van de koppeling.
Prima mee te rijden overigens maar is dat een defect of normaal voor deze types, ben er niet mee bekend.
En wat is de remedie?

Geplaatst door

C.Jonker (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kan me niet voorstellen dat de koppeling zwaar hoort te gaan.
Meestal drukgroep aan het verslijten.

Deze hebben geen SAC koppeling (Self Adjusting Clutch) wat betekent dat naarmate de koppeling slijt de drukvingers van drukgroep steeds steiler komen te staan. Resultaat zware koppeling. Remedie: Vervangen :-)

DRAZ 0
badge

9 jaar

Klopt volledig. Hoe dunner de koppelingsschijf des te harder de drukgroep wordt.
Vervangen die boel !

Meestal wordt dit veroorzaakt door een roestig kogelgewricht van het druklager hevel.

Met een erge handige oliespuit met olie en het rubber eruit halen van het heveltje lukt het soms om het te smeren

geertsje 0
badge

9 jaar

Het enige probleem dat ik meermaals ondervonden heb met koppelingsvork is dat deze geluid maakt door slechte smering tussen kogelgewricht en vork. Dit kan snel verholpen worden door zoals je beschrijft het rubber te verwijderen en langs die weg te smeren. Maar wat betreft een zware koppeling denk ik niet dat dit veel zal uithalen.

DRAZ 0
badge

9 jaar

Zwaar...nou ja ik rijd er nu een paar weken mee en het went.
Ontkoppelt goed en schakelt prima..
Alleen laat het druklager zich soms even horen als je in twee wegrolt.
Ik kijk het nog even aan en zal eens creatief gaan smeren.

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Alles went hé 😃 Nu begint je druklager ook al lawaai te maken... Spuit alles goed in en vergeet koppelingsschijf niet. Dan heb je nog wat slip ook. Is dit hier professioneel of amateuristisch gezwans....man man

DRAZ 0
badge

9 jaar

Pardon?? Geld en tijd groeit niemand op de rug...
Ik stuur normaal ook niemand door voor een dure reparatie als het niet hoeft.
Mijn kennis van auto's zegt me dat dit nog wel meevalt..en anders sta ik gewoon een keer stil, eigen schuld dan.
Ik vroeg gewoon om advies omdat ik totaal niet bekend ben met deze auto.
Dus pak een blok zeep en ga je mond spoelen.. als er toch alleen maar onzin uitkomt.
Zal wel weer verwijderd worden door de moderator maar wil het toch ff kwijt ;)

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Luister. Na 7 jaar dienst bij Toyota weet ik waarover ik spreek. We hebben je professioneel advies gegeven en ik heb je uitgelegd hoe het komt dat je zware koppeling hebt. Het is uiteraard jouw keuze of je ermee wacht of niet. Dat begrijp ik. Maar sommige reacties horen thuis bij de particulieren.

DRAZ 0
badge

9 jaar

We blijven wel een beetje aardig tegen elkaar, he?

moderator 0
badge

9 jaar

Tuurlijk.

DRAZ 0
badge

9 jaar

Klopt maar gelukkig denk ik als een particulier en niet als een ondernemer daar is dit forum ook grotendeels voor bedoeld.
Anders zou je wel meteen voor elke klacht naar de prof dealer kunnen gaan.
Tuurlijk blijven we aardig.... ;)

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Ik zie niet in wat dit met ondernemer of prof dealer te maken heeft. Je vroeg advies en dat heb je toch gekregen??

DRAZ 0
badge

9 jaar

Maanden verder..
Koppeling nog steeds goed.
Verder is deze auto een stoorzender en dat had ik nooit verwacht van een avensis en vooral niet met dit blok.
Zie andere topic.
Maar goed dit kan sluiten....

C.Jonker 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.