close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: 1.4 houdt in / schokt bij ca. 2000 rpm

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

De auto schokt / houdt in /trilt (hoe moet je het noemen?) op een bepaald punt tussen de 1800 en 2500 toeren (niet het hele stuk van 1800-2500, maar ik weet niet precies waar). Ik merk dit het vaakst als je rond de 50km/u rijdt (3e versnelling), maar ook wel in de 4e versnelling. Het is vooral vervelend als je net die snelheid moet blijven rijden waarin het het ergst is, maar ook als je optrekt en snel door de "probleemzone" gaat, voel je het even. De kmstand is ca 95.000. Aangezien de auto nog garantie heeft, hiermee al twee keer naar de garage geweest.

De eerste keer hebben ze een (deel van) de computer gereset, zodat bepaalde timing-waarden opnieuw aangeleerd zouden worden. Dit heeft (na een week) geen verbetering opgeleverd.

Vervolgens is het gaskleppenhuis gereinigd en hebben ze (omdat de reiniging nog geen verbetering gaf) de EGR klep vervangen. Het fenomeen is echter nog niet weg. Bij de garage kreeg ik het advies om een reiniger door de benzine te gooien. Dat ook gedaan en inmiddels ca. 200 km gereden. Ik merk nog geen verbetering, maar wellicht moet ik pas oordelen als ik de tank helemaal leeggereden heb?

Ik ben erg benieuwd wat hiervan de mogelijke oorzaken zijn omdat ik zo'n voorgevoel heb dat het leegrijden van de tank met daarin de reiniger ook niet gaat helpen. Omdat ik de versnellingspook tijdens het fenomeen zie meebewegen in hetzelfde ritme (dansen wordt dat geloof ik wel genoemd), krijg ik de indruk dat de oorzaak misschien de versnellingsbak is? Ik ben echter een leek op gebied van autotechniek, dus vandaar dit bericht op dit forum om eens wat reacties van kenners te krijgen.

Tijdens de proefrit was mij al opgevallen dat de versnellingspook nogal bewegelijk was. Dat heb ik toen ook gemeld. Dit heeft de garage ook meegenomen ivm de aflevering van de auto: er is een gaffel (?) vervangen bij de pook. Dit heeft de bewegelijkheid wel verminderd, maar het is zeker niet weg.

Als ik meer informatie moet geven om te kunnen bepalen waar dit aan kan liggen, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt voor de reacties.

Geplaatst door

Humke (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is die bij de een dealer geweest voor de klachten of......??
Nogmaals uit laten lezen op storing en de Gasklephuis opnieuw in leren (wel eerst leerwaarde wissen)
Hoe is de toestand van de distributieriem als het een 16v klepper is de distributieriem goed laten controleren. Of die nog goed op tijd staat

Groet
Tiguan

Tiguan 0
badge

16 jaar

[quote=Tiguan]Hoe is de toestand van de distributieriem als het een 16v klepper is de distributieriem goed laten controleren. Of die nog goed op tijd staat[/quote]
Hier ga ik ook aan denken,lijkt net of 1 nokkenas 1 tandje van tijd staat.(alleen bij de 16v natuurlijk).

ricky 10
badge

16 jaar

@Tiguan: de auto is bij de Skoda dealer geweest voor de klachten, daar is de auto ook gekocht. Volgens mij moet dat verder geen probleem zijn omdat Skoda dezelfde motoren heeft als VW en je dus mag veronderstellen dat er voldoende kennis bij deze dealer aanwezig is.

Voor zover ik weet gaat het inderdaad om een 16v. De distributieriem is vervangen tijdens het afleverklaar maken van de auto, dus daar zou in theorie natuurlijk best iets mis gegaan kunnen zijn. Ik durf niet te zeggen of het inhouden/trillen al aanwezig was tijdens de proefrit (dus voor het vervangen van de distr. riem). Er zijn nog wat meer zaken uitgevoerd bij het afleverklaar maken, maar dat heb ik nu niet bij de hand. Zal dat binnenkort nog even opsommen.

Verklaart een distributieriem die niet op tijd staat beide symptomen (trillen/inhouden + bewegen versnellingspook) of slechts 1 van beide? Ik zou het niet erg vinden als ik straks ook een stille pook heb namelijk.

Ik ga eerst de bezinetank leegrijden, zodat de reiniger helemaal verbruikt is. Aangezien men de reiniger had geadviseerd vind ik dat wel zo netjes om te doen voordat ik weer terug ga. Kan dan pas ook met zekerheid zeggen dat de reiniger niet (of misschien wel) geholpen heeft.

Groet
Humke

Humke 0

16 jaar

[quote=Humke]Verklaart een distributieriem die niet op tijd staat beide symptomen (trillen/inhouden + bewegen versnellingspook) of slechts 1 van beide? Ik zou het niet erg vinden als ik straks ook een stille pook heb namelijk.[/quote]
Dat kan best alles verklaren als dist_riem niet goed op tijd staat, waardoor de motor uit balans raakt, niet lekker stationair loopt, hierdoor de auto in gaat houden en dat er trillen ontstaan waardoor schakelpook ook mee trilt.

Groet
Tiguan

Tiguan 0
badge

16 jaar

Ik heb niet het idee dat er bij stationair draaien iets mis is, alleen rond de 2000 rpm dus. In ieder geval zal ik er binnenkort weer mee naar de dealer gaan en vragen om een uitlezing van de storing en het opnieuw inleren van het gaskleppenhuis zoals hier geadviseerd is. Dat is toch een "klaar-terwijl-u-wacht" klusje of niet? Wellicht kunnen ze het "op tijd staan" van de distr. riem dan ook gelijk controleren, maar ik kan me zo voorstellen dat dat wat meer tijd vergt. Ik zal het resultaat van het dealerbezoek in ieder geval melden hier.

Gr.
Humke

Humke 0

16 jaar

[quote=Humke]Ik heb niet het idee dat er bij stationair draaien iets mis is, alleen rond de 2000 rpm dus. In ieder geval zal ik er binnenkort weer mee naar de dealer gaan en vragen om een uitlezing van de storing en het opnieuw inleren van het gaskleppenhuis zoals hier geadviseerd is. Dat is toch een "klaar-terwijl-u-wacht" klusje of niet? Wellicht kunnen ze het "op tijd staan" van de distr. riem dan ook gelijk controleren, maar ik kan me zo voorstellen dat dat wat meer tijd vergt. Ik zal het resultaat van het dealerbezoek in ieder geval melden hier.

Gr.
Humke[/quote]
Of de riem op tijd staat is binnen 15 minuten gezien,en gasklep inleren is ook paar minuten werk,alleen het gasklep schoonmaken duurt wat langer.

ricky 10
badge

16 jaar

Het vervolg hierop zal nog ff duren, kan pas op 21 augustus de auto bij de Skoda dealer afleveren :(
Maar zoals beloofd zal ik daarna wel de resultaten hier posten.

Humke 0

16 jaar

Wordt door omstandigheden nog iets later: 26 augustus naar de dealer. Kan inmiddels wel melden dat de reiniger door de benzine geen verbetering heeft gegeven. Heb nu nog een andere reiniger door de tank gedaan op aanraden van een monteur die erg tevreden is over dit produkt, maar ook dat geeft geen verbetering. Na de 26e meer info.











reclame verwijdert, dit is in strijd met de forumregels en draagt niets bij aan het probleem.

moderator.

Humke 0

16 jaar

Vraag me af of het wel de motor is. Bij deze snelheden heb je meer problemen in de aandrijflijn die soms te verhelpen zijn met 4 nieuwe banden. Maar dan nog krijg blijf je nog iets merken. De ene auto is er wat gevoeliger voor dan de andere.

alexander242 0
badge

16 jaar

Er zijn bij de aflevering 4 nieuwe banden onder gezet. Die zitten er nu circa 3 maanden onder. Waar het vandaan komt zou ik niet weten, dat mag de dealer gaan vaststellen. Het voelt in ieder geval als iets wat "onder de motorkap" wegkomt. Wellicht is het probleem er gewoon continu (alle snelheden) maar leidt het niet aldoor tot merkbaar schudden? Stevig optrekken is verder geen probleem, er wordt op geen enkel moment ingehouden ofzo, maar het schudden merk je dan wel even in een bepaald toerengebied.

Wat is de aandrijflijn?

Humke 0

16 jaar

Aandrijflijn is de bak, aandrijfassen en de wielen. Ik merk het soms ook weleens en de ene type auto/motor/bak/banden er meer last van heeft dan de andere. Ik heb natuurlijk niet met jouw auto gereden, maar ik heb zo gevoel dat ze er zo nooit uit komen als ze maar dat motor gebeuren blijven zitten. Veel klachten betreft jouw probleem zitten vaak rond dit kritische punt ( 50 a 60KM/U). Een lastig probleem die in de meeste gevallen ook nooit helemaal 100% op te lossen is. Ik zou trouwens nog steeds een andere set velgen/band eronder zetten om toch een vergelijking te hebben. Nieuwe banden wil zeker niet alles zeggen.

alexander242 0
badge

16 jaar

De "aandrijflijn" is dus een verzameling van onderdelen begrijp ik uit je antwoord. Je geeft aan dat het nooit helemaal op te lossen is maar als je alles zou vervangen wat tot de aandrijflijn behoort dan zou het toch weg moeten zijn of zie ik dat verkeerd?

Ik heb gisteren even geprobeerd om tijdens het schudden de koppeling in te trappen. Dan lijkt het schudden weg te zijn of in ieder geval een stuk minder (ben ik nog niet helemaal over uit). Als ik je goed heb begrepen strookt dat met dat het in de aandrijflijn zou kunnen zitten?

Humke 0

16 jaar

Alle onderdelen vervangen heeft geen zin. Het is gewoon een kritisch punt van een auto wat ik bedoel, dit is nooit helemaal goed eruit te krijgen, maar misschien is wel heel iets anders aan de hand. Dat kan ik niet beoordelen. Het is meer een tip voor het bedrijf om daar misschien toch over na te denken.

alexander242 0
badge

16 jaar

Inmiddels is de auto weer bij de dealer geweest. Ze hebben alles aan de voorkant los gehad maar nog geen oorzaak kunnen vinden. Alle draaiende delen die rond moeten zijn waren rond, zo is mij verteld. Wat er exact wel/niet is gebeurd weet ik niet, want ik krijg ivm garantie geen rekeningen/facturen of iets dergelijks met daarop omschrijvingen van de werkzaamheden (is dat overigens normaal vraag ik mij nu af, ook in verband met zwart op wit hebben dat ik met deze problemen nu voor de derde keer langs ben geweest)?

Nu is afgesproken dat ze een vervolgafspraak gaan maken. Ze gaan nu eerst bepalen wat de beste vervolgactie is want op dit moment weten ze het niet. Willen ook overleg plegen met VW. Vreemd is dat ze thuis ook een bericht hadden achter gelaten op het antwoordapparaat waarin zoveel gezegd werd als: we hebben een onderdeel besteld en zodra die binnen is maken we een nieuwe afspraak. Dat is toch weer een ander verhaal.... Bel er morgen maar even achter aan om nu eens te polsen wat de bedoeling is. Als ze inderdaad een onderdeel gaan bestellen is het immers ook interessant om te weten wat voor een onderdeel. Als was het alleen maar om hier even te noemen.

Verder ben ik ook nog wel benieuwd naar wat mijn mogelijkheden zijn als de dealer dit probleem niet oplost of niet kan oplossen. Nu heb ik nog garantie, maar dat is over een aantal maanden ook voorbij....

Humke 0

16 jaar

Bij navraag blijkt de situatie te zijn: er zijn onderdelen besteld en er wordt een afspraak gemaakt zodra deze binnen zijn. Om wat voor onderdelen het gaat kon de receptiemedewerker mij echter niet vertellen ("geen idee, ik doe de bestellingen niet"). In ieder geval gaat er dus nog wat gebeuren en blijkt het een lastig probleem te zijn de oorzaak te achterhalen. Maar dat was uit de discussie hier ook al wel gebleken. Ik hoop maar dat het uiteindelijk in ieder geval wordt opgelost.

Van inhouden is overigens geen sprake. Het is echt dat de auto gaat schudden bij bepaalde toeren/snelheid, samen met de versnellingspook.

Humke 0

16 jaar

Tijd voor een update van mijn kant. Ivm voor het eerst vader worden is het er eerder niet van gekomen, excuses.

Vandaag heb ik de auto weer naar de dealer gebracht. Gevraagd met welke onderdelen ze nu aan de slag zouden gaan. Volgens de dealer konden de symptomen nog door twee onderdelen veroorzaakt worden waar ze nog niet eerder mee aan de slag zijn geweest: aandrijfas en versnellingsbak. Zijn in ieder geval onderdelen die behoren tot de aandrijflijn zoals door Alexander242 genoemd.

Ik hoop maar dat dit nu tot de oplossing van het probleem gaat leiden. Er mee door rijden is geen doen. En daarnaast is dit dag 6 dat de dealer er mee aan de slag gaat, die zullen er toch ook wel zat van zijn zo langzamerhand lijkt me.

Dealer heeft aangegeven misschien ook nog morgen nodig te hebben voor de werkzaamheden. Uiteraard zal ik hier laten weten wat de resultaten zijn.

Humke 0

16 jaar

Vandaag de auto weer opgehaald. Er is een nieuwe bak onder gekomen. Het probleem is hiermee verholpen. Ik ben er blij mee! Blijkbaar is het erg lastig om bij bepaalde symptomen direct de juiste oorzaak te vinden. Ik als leek zou (in mijn geval) direct aan de bak denken omdat de versnellingspook ook zo "leuk" mee danste. In ieder geval kan ik weer rijden zonder door elkaar geschud te worden bij 50km/h.

Bedankt voor al jullie reacties en suggesties mbt het probleem.

Humke 0

16 jaar

Mooi dat je probleem is opgelost. Goed dat je even nog een feedback geeft. Daar hebben wij wat aan en is ook leuk om te lezen wat het nu precies geweest was.

Veel rijplezier nog!

alexander242 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.