auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: 1.9TDI Vaag startprobleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: AGR

Beste,

Sinds enige tijd wil het wel eens voorkomen dat de auto start alsof de timing is verlopen, hij slaat wel onmiddelijk aan, maar je voelt netalsof er een drilboor in de motorruim bezig is (alsof die op 1 of 2 cilinders draait).
Het schokken/bonken is zeer ernstig voelbaar vanuit de bestuurdersstoel, het letterlijk klapperende geluid wat de motor maakt is duidelijk hoorbaar voor omstanders.
Uiteraard zet ik de motor meteen uit als dit voorkomt, wacht enkele seconden tot ik weer overga tot starten, en nu komt het: de ene keer start en rijdt hij perfect zonder iets aan op te merken, de andere keer gaat hij weer klapperen, en start hij de derde keer of vierde keer pas netjes.
Pomptiming is gecontroleerd, auto is uitgelezen, kwamen geen foutcodes uit, gloeiers zijn allemaal doorgemeten, in orde.

Dus voor de duidelijkheid, dit probleem is enkel en alleen af en toe bij het starten.
Wie o wie heeft dit eerder gezien? ik zit al wekenlang op het net te speuren, maar nog niks soortgelijks tegengekomen.

Gr. Aslee

Geplaatst door

aslee (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ben bijna zeker dat de oorzaak het 2delig vliegwiel is. De loop van een diesel is vooral koud niet een parig. Het twede deel van het vliegwiel rammeld door het steeds vooruit schoppen van de motor. Vandaar ook die vrijloop op de dynamo. Als je hier mee door blijft rijden kan het gebeuren dat de veer(en) tussen de twee delen naar buiten komen.
Een en al verwoesting is je deel. $$$87#. Groeten.

Punt 65
badge

12 jaar

Beste Punt,

Vergeten erbij te vermelden, dat dit probleem nog niet bij koude motor in de ochtend is gebeurd, dan start ie wel iets rumoerig op waarna die na enkele seconden netjes draait, maar dat heb ik vaker gezien bij tdi'tjes.

Het is een paar keer gebeurd na een lange rit (circa 150km), en wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, ook wel is vlak bij huis gebeurd na een korte stop.

Wel valt me op dat de klepstoters iets tikken bij het starten, zowel warm als koud, ik vermoed diesel in de olie? (edit: heb net een aansteker aan de oliepeilstok gehad, zeker 10 a 15 seconden, er ontvlamde niks)

Gr. Aslee

aslee 0

12 jaar

Heb zojuist weer met de neus naar onder en de achterwielen iets hoger getest, en eerste startpoging sloeg hij niet aan, toen 1 minuut gewacht, sloeg hij weer aan met de nodige geschud.
Ik heb is gekeken onder de motorkap, en ik vraag me af hoe dat zit met de dieselfilter die links achter de ruitensproeierreservoir zit.
Moet deze filter constant gevuld zijn? en op druk staan, of mag hij halfvol zijn, want als ik hem heen en weer schud met motor uit, lijkt het net een halve koffiekan (geluid), met de motor aan, is ie duidelijk vol.

In afwachting van een reactie.

Gr. Aslee

aslee 0

12 jaar

Film het eens en zet op Youtube zodat wij het kunnen horen en zien.

ricky 10
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.