Volkswagen lt 35: aantal tanden waterpomp gewijzigd ?

Bouwjaar: 1997

wij zijn geen vw garage , maar bij een klant distributie riemen vervangen en waterpomp {stuk na 75000 km ? } echter de nieuwe waterpomp had een paar tanden meer , en zit in het trekkende gedeelte van de riem dus de timing klopt dan niet meet , ik weet dat je eigenlijk alles op tijd moet zetten maar daar hebben wij geen apperatuur voor , uiteindelijk het tandwiel overgezet van de oude pomp en loopt weer als nieuw , maar waarom is dat gewijzigd ? alles nagevraagd bij vw maar daar wisten ze niet dat het gewijzigd was tot uiteindelijk een monteur zich iets wist te herinneren . heeft dit te maken met de snelle slijtage van de pomp ? groter tandwiel dus lager toerental ?
gr, rene

rene9543

Geplaatst door rene9543 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen LT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

rene9543 (0) PRO, 19 jaar geleden

is trouwens een 2,5 tdi , weet de motorcode niet meer , weet dat overzetten van het tandwiel niet ideaal is maar was laatste redmiddel , moest gewoon rijden .

caddy1492 (0) PRO, 19 jaar geleden

dit tandwiel is inderdaad groter geworden, eerst alleen als vervanging, later ook in de gewone productie. ook inwendig is deze veranderd in de lagering. puur gedaan voor een groter draagvlak en lagere balasting van de waterpomp. ze gingen namelijk veel stuk met enorme motorschades tot gevolg. De timing is erg belangerijk zoals je als schrijft. in de universele markt is gewoon de oude waterpomp nog te krijgen. het beste is wel de nieuwe waterpomp met de officiele afstelling. dit betekend wel speciaal gereedschap aanschaffen (hoeft niet perse duur te zijn maar heeft zich zeker snel terugverdiend) en ook de juiste diagnose apperatuur voor het dynamisch afstellen. hoe heb je het tandwiel overgezet?

rene9543 (0) PRO, 19 jaar geleden

tandwiel was verrassend makkelijk over te zetten is gewoon een klem passing , wel alles na laten meten , as was iets van 0,05 mm dikker dan het gat van het tandwiel , we hadden eerst een universele pomp en die had ook al meer tanden , eerste gedachte was dus gewoon verkeerde pomp , maar het echte probleem was dat niemand ergens van af wist , niet de fabrikant van de universele pomp en ook bij vw zelf snapte niemand er wat van , enigste reactie was dat het moet passen .
past natuurlijk ook wel als je alles weer op tijd zet , maar hadden we dat gelijk geweten had het een hoop tijd gescheeld .

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

je kunt ook het nookenas tandwiel los halen als er zeker van wilt zij. het scheeld meestal een halve tand.

H&k (0), 19 jaar geleden

Hoi René,
Weet jij het aantal tanden van beide waterpomptandwielen nog?
Ik rijd ook een LT35 uit '97 2.5tdi. AHD motor=75kW=102PK)
Het zou handig zijn als ik het aantal tanden weet, dan weet ik VOOR eventuele reparatie waar ik aan toe ben. Want zoals je zelf zegt: als je het van te voren weet scheelt dat een hoop tijd/ ellende
Vast bedankt!
H&k

rene9543 (0) PRO, 19 jaar geleden

nokkenas tandwiel los halen kan wel voor de nokkenas maar is moeilijk exact op tijd te zetten want de nokkenas drijft aan de andere kant ook de brandstof pomp aan en dat luistert nog al nauw , dat was het probleem waar ik bang voor was .
het aantal tanden weet ik niet meer precies , dacht 22 en 24 maar kan het mis hebben , zou iniedergeval de pomp wel vervangen want die gaan nog al eens stuk , de riem zou 135000 mee moeten kunnen maar deze auto had 75000 gelopen en had een halve cm ruimte op de waterpomp , die had het dus nooit gehaald

HM (0) PRO, 19 jaar geleden

Het tandwiel dat de brstf. pomp aandrijft zit conisch op de nokken-as kun je eenvoudig los tikken als je brfst.pomp dan blokeert zet je de boel op tijd en draai je het tandwiel weer vast

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het aantal tanden is gewijzigd omdat de oude pompen veelvuldig kapot gingen. Oude pomp had een kleiner tandwiel deze draaide dus meer toeren dan de nieuwe pomp. Tevens heeft de oude pomp minder schoepen omdat de pomp toch al meer toeren draaide.
Bij de nieuwe pomp zitten minder schoepen er aan en een groter tandwiel. Hierdoor draait de pomp minder snel maar geeft deze toch dezelfde opbrengst. Dit alles is gedaan omdat bij de oude pompen het lager kapot ging. Het lager werd te warm en naar verloop van tijd liep dit kapot.
Hetzelde is nu ook aan de hand met bepaalde types Golf 4 tdi. Deze hebben het zelfde probleem met een omlooprol.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.