Volkswagen VW golf 3 GTI 16 V: abs remsysteem ontluchten van een golf 3

Bouwjaar: 1995

Het is zover .
Ik heb nieuwe Ferodo remblokken gemonteerd op mijn VW golf 3 gti 16 V BJ : 1995.

Nu wil ik de remolie ook volledig verversen .
Want als ik in het reservior kijk dan ziet die er precies niet zo best meer uit.
En is misschien al wel 3 jaar oud.
Hoe kan ik dit het beste doen zodat alle oude uit de leidingen is verdwenen ?
Het is dus wel een remsysteem met ABS .
Ik heb eens horen zeggen dat je ook op moet letten met contact opzetten en dan weer afzetten tijdens ontluchten .
En dat je ook een bepaalde handeling moet volgen bvb eerst links achter , dan rechts voor enz .
Wie helpt mij even ?

Dollar

Geplaatst door Dollar (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Alex218 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ok; met twee man <1 in de auto en 1 eronder> is het nog steeds het meest doeltreffend.

Reservoir leegzuigen (let op; geen druppels op je lak; het bijt!!). Reservoir met niet pluizende doek aan de binnenzijde schoonmaken. Vullen met verse remvloeistof (LET OP JUISTE DOT -WAARDE) en dan 1 voor 1 de remleidingen ontluchten. Beginnen met de langste (RA) en eindigen met de kortste (LV).

Spuit elke ontluchtingsnippel vooraf in met kruipolie om afbreken te voorkomen. Man in de auto moet op het pedaal drukken, jij opent het nippel en tapt daar met een slangetje in een potje vloeistof af. Zodra het pedaal de bodem raakt , geeft die persoon dat aan EN HOUDT HET PEDAAL DAAR totdat jij het nippel weer dichtgedraaid hebt. Dan mag het pedaal weer los en mag hij weer het pedaal oppompen totdat er weer druk op staat. Herhaal dan de stappen net zolang totdat er volledig zuivere vloeistof uit het slangetje komt.

Let wel goed op dat je na elke leiding het reservoir vult/controleert/ Komt het namelijk halverwege leeg te staan komt er ook lucht in je systeem en kan je weer opnieuw beginnen.

Als ze alle 4 zijn gedaan, voor het starten rempedaal oppompen en dan proefrit maken om te zien of het goed lijkt te zijn. Pedaal mag niet sponzig aanvoelen of diep zitten.

Is dat goed dan kan je ook gaan kijken of het ook goed werkt bij hogere snelheden. Beste test (als de verkeerssituatie dat toelaat) is meerdere keren van pittig 100 naar 50 afremmen achter elkaar. Pedaal moet dan hard blijven, mag hooguit licht dieper gaan zitten maar niet veel!

In alle andere gevallen is het niet goed gedaan.

Succes! Lijkt zo een hoop werk maar valt best mee..

Dollar (0), 19 jaar geleden

Alex .
Bedankt voor je bondig antwoord man .
Maar moet ik deze handelingen doen met contact op , of bij draaiende motor ?

Dollar (0), 19 jaar geleden

Aja nog even dit .
Ik dacht dat er nu dot 4 opzit van remolie .
Mag ik dan eventueel overschakelen op Dot 5 ?
Of zou ik dit beter niet doen ?

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Niet geen dot 5 erin doen, het moet dot 4 zijn en die kun je niet mengen met dot 5. Gewoon dot 4 kopen dus.

succes

Dollar (0), 19 jaar geleden

Ik wil hem niet mengen.
Ik ga eerst alle oude remolie eraf laten .
Zodat er dus niets meer van Dot 4 inzit .
Of is dit dan nog onmogelijk ?
Trouwens bestaat er geen product om bvb remleidingen te spoelen ?
Of moet dit gewoon gebeuren met remolie ?

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Staat er dot 4 op het doppie, dan niets anders erin doen. De afdichtingen zijn hierop afgestemd en zouden best stuk kunnen gaan met dot 5.
Knappe jongen die het hele remsysteem leeg weet te krijgen. Je moet dan alles demonteren, ook het abs aggregaat. Spoelen doe je met remolie. En van hetzelfde soort (dot 4 dus) Net zolang doorgaan totdat de afgetapte olie bij de remcilinder helder is.

succes

Alex218 (0) PRO, 19 jaar geleden

contact uit, motor niet draaiend.. ABS ontlucht je vanzelf mee op deze wijze. Er zijn nog meer manieren om je systeem te ontluchten die stukken sneller zijn en zelfs alleen gedaan kunnen worden, maar dit is echt de enige manier om het helemaal zuiver te doen. En wat mijn voorgangers schreven over DOT 4 en 5... wat je ook doet NIET mengen.. dus ook niet nu vervangen door DOT 5 want dan moet je echt 200% zeker zijn dat de oude DOT4 er helemaal uit is.

Probleem is namelijk dat 5 op siliconen is gebaseerd en derhalve niet kan mengen met 3 of 4. Als je remvloeistof goed vers en schoon is remt het echt hard genoeg.

Good luck!

Dollar (0), 19 jaar geleden

Bedankt jongens .
Hier geraaak ik al een stuk mee voorruit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.