Ik moet de ABS sensor verwijderen, voorkant rechts. Boutje is los, maar nog steeds zit hij erg vast. Is er een truukje, zonder hem (verder) stuk te maken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kunnen serieus vast komen te zitten, heb al voorgehad dat ik hem volledig heb moeten slopen om hem eruit te krijgen.
Dat zat hij zeker! Pas toen ik hem met veel kracht probeerde te draaien kwam er beweging in. Hij is eruit. Hij is nog heel, maar de afdruk van de tang is duidelijk zichtbaar. Geeft niets, hij was toch stuk.
20 jaar
Die nieuwe dus met een zooitje kopervet monteren. Kun je later een hoop lol van hebben.
Kopervet: Goed idee. Hoewel ik hoop dat hij niet weer stuk gaat.
Ze gaan hopelijk niet zo moeilijk erin als eruit. Dan zou je het ding kunnen mollen bij het inzetten.
Wel een raar ding om stuk te gaan overigens. Ik heb hem natuurlijk opengesloopt. Er zit niets anders in dan een spoel dun koperdraad en een magneet welke tussen twee metalen plaatjes is geklemd. De magneet wekt een permanent veld op welke verandert door het langsdraaien van de nokjes op het wiel.
De spoel gaat blijkbaar stuk. Eigenlijk heel raar. Zelfs al zou je er 12V direct van de accu opzetten, dan loopt er nog maar 12mA. Daar brand hij niet van door. Dus zeker niet van die 2.5V (geloof ik) die de ABS computer erop zet.
Ik vermoed dat door het roesten van de metalen plaatjes, de spoel simpelweg breekt. Waarom maken ze zo'n ding niet gewoon waterdicht? Met een flintertje plastic is dat te doen, zonder dat de werking verandert.
20 jaar
Volgens mij is het een hallefectgever net zoals je in de ontsteking terugvind. Dit zijn sensors met een halfgeleider erin die gevoellig is voor wisseling in magnetisch veld. Waarschijnlijk heeft de halfgeleider (misschien onder invloed van zout pekelwater??) de strijd opgegeven.
Als je hem monteerd moet alles goed schoon zijn, dan kan er niets verkeerd gaan. Kopervet met mate aanbrengen natuurlijk. Een klodder kopervet voor op de sensor kan hem best wel eens beinvloedden.
succes
De sensor (1J0 927 803/804) is beslist geen halleffectgever. Het is een simpele spoel met een permanente magneet. (ik heb hem opengesloopt)
Voor een halleffectgever heb je minimaal drie draden nodig omdat je het signaal in de sensor moet versterken. Het signaal van een halleffect element is te zwak om direct over een draadje naar buiten te sturen.
20 jaar
Inzetten was een makkie nadat het metaal met een dremel tool ontroest was. Beetje kopervet voor de zekerheid.
De sensor blijkt nu van Siemens (gemaakt in Frankrijk). De vorige was van Ate. Verder geen verschil.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar